| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,935 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,998,812 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,784,184 |
مطالعه رابطه نگرش به رسانه های اجتماعی با سبک های هویتی نوجوانان | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 2، دوره 7، شماره 27، آبان 1400، صفحه 76-39 اصل مقاله (1.17 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.61500.1228 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه نوری راد* 1؛ هادی خانیکی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 2استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| نوجوانان امروز به واسطه حضور دائمی در رسانههای اجتماعی در زیست جهانی زندگی می کنند که بیش از گذشته مرزهایش نامشخص است. رسانه ها و ابزارهای فناورانه ارتباطی مواجهه غیرمستقیم فرهنگ های دیگر را بیش از پیش مهیا کردهاند. و این موقعیت، نوجوان را در شرایطی قرار می دهد که ناچار است درگیر چالشهایی بر سر هویت و تعریف خود شود. هویت شکل گرفته در هر فردی از نوع و سبک خاصی برخوردار است. که تحت عنوان سبک های هویتی نامیده می شود. سبکهای هویتی، همان مقیاس و میزان تمایزی است که می توان در میان افراد قائل شد. در این خصوص، برزونسکی (1992)، سبکهای هویتی را مشتمل بر اطلاعاتی ، هنجاری ، سردرگم و متعهد میداند. به این اعتبار پژوهش حاضر درصدد است رابطه بین نگرش به رسانه های اجتماعی با سبک های هویتی را در نوجوانان 12 تا 18 ساله با روش پیمایش آنلاین و نمونه آماری 1065 نفر بررسی کند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد برزونسکی و محقق ساخته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با توجه به آزمون کولوموگرف – اسمیرنف و سطح معناداری به دست آمده بالای 5/0 داده های پژوهش نرمال و از آزمونهای پارامتریک استفاده شد. با توجه به آزمون همبسنگی پیرسون در سطح معناداری 5/0 بین هویت سردرگم و متعهد و نگرش به رسانه های اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد و فرض وجود رابطه بین سبک هویتی اطلاعاتی و هنجاری با نگرش به رسانه های اجتماعی رد شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هویت؛ سبک های هویتی؛ نگرش به رسانه های اجتماعی؛ نوجوانان | ||
| مراجع | ||
|
منابع
اشتراوس، انسلم آل (1390). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها. ترجمه بیوک محمدی. تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پورکلهر، راضیه (1391). رابطه سبکهای هویت والدین با ویژگیهای مراحل رشد در کودکان عادی و کمتوان ذهنی بر اساس آزمون ASQ، پایاننامه کارشناسیارشد، تنکابن: دانشگاه آزاد اسلامی.
جنکینز، ریچارد. (1396). هویت اجتماعی. مترجم: نازنین میرزابیگی. تهران: نشر آگاه
حجازی، الهه؛ فارسی نزاد، معصومه، عسگری، علی (1386). سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی؛ نقش خودکارآمد پنداری تحصیلی، فصلنامه روانشناسی، سال یازدهم، شماره 4، زمستان.
حقشناس، طلعت (1390)، تأثیر سبکهای هویتی مردان بر انواع خشونت خانگی آنان نسبت به همسر خود، تهران: معاونت توانبخشی سازمان دفاع از قربانیان خشونت، مرکز مشاوره رها.
دواس، دیای. (1393). پیمایش در تحقیقات اجتماعی (چاپ شانزدهم). مترجم: هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی
ذکایی، محمدسعید و ولی زاده، وحید. (1388)، فرهنگ جوانان و تلفن همراه. فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 2، شماره7.
ذکایی، محمدسعید. (1395). درآمدی بر مطالعات کودکی در ایران. در همایش ملی کودکی در ایران. تهران: نشر آگاه
سعدی پور بیابانگرد، اسماعیل. (1393). دنیای دیجیتال با تأکید بر نوجوانان. تهران: جامعه شناسان
فیضآبادی، زهرا (1386)، بررسی رابطه همدلی با سبکهای هویت و تعهد در دانشجویان رشتههای. فنی و علوم انسانی، مجله مطالعات روانشناختی، شماره 3.
کریمی، علیاکبر (1389)، رابطه کارکرد خانواده با سبکهای هویت و جهتگیری مذهبی در دانش آموزان پایه سوم متوسطه، پایاننامه کارشناسیارشد مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
عاملی، سعیدرضا (1392). روشهای تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه. دانشگاه تهران.
عبداللهیان، حمید و شیخ انصاری، مهین (1393). رویکردی مقایسهای بر کارایی روشهای پیمایش آنلاین و آفلاین در مطالعه فیس بوک. مجله جامعهشناسی ایران. دوره پانزدهم، شماره 3: 92-65
غرابی، بفشه؛ عاطف وحید، محمدکاظم، دژکام، محمود، محمدیان، مهرداد. (1384) راهبردهای مدارای نوجوانان تهرانی در وضعیتهای مختلف هویتی، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 19
کاستلز، مانوئل. (1393). قدرت ارتباطات. مترجم: حسین بصیریان جهرمی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
کیلی، مری جین. (1396). درآمدی بر مطالعات کودکی. مترجم: علیرضا کرمانی. تهران: نشر ثالث
گل محمدی، احمد. (1393). جهانیشدن، فرهنگ، هویت (چاپ هفتم). تهران: نشر نی
شاملو سعید. (1384). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. تهران: رشد.
مش، گوستاو اس؛ تلمود، ایلان. (1393). دنیای اجتماعی نوجوانان در عصر اطلاعات. مترجمان: اسماعیل سعدی پور بیابانگرد و مینا آذرنوش. تهران: رشد
کندانیز، رز ام (1395). کودکان و نوجوانان نسل هزاره؛ خانواده و رسانههای جمعی، ترجمه فرزانه نزاکتی و فرج حسینیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
کورساو، ویلیام (1393) جامعهشناسی کودکی، ترجمه علیرضا کرمانی و مسعود رجبی، تهران: ثالث.
Bauman, Z. (2013). Postmodernity and its Discontents. John Wiley & Sons. Berzonsky, M. D. (1989). Identity style: Conceptualization and measurement. Journal of Adolescent Research, 4, 267-281. Berzonsky, M. D. (1998). A self-regulatory model of identity development. Paper presented at the biennial meetings of the Internation Society for the Study of Behavioral Development, Berne, Switzerland. Berzonsky, M. D. (2003). Identity style and well-being: Does commitment matter. Identity: An International Journal of Theory and Research, 3(2), 131-142 Berzonsky, M.D., & Sullivan, C. (1992). Social-cognitive aspects of identity style: Need for cognition, experiential openness, and introspection. Journal of Adolescent Research, 7, 140-155. Bowman, S. and Willis, C. (2003). We Media: How Audiences are shaping the Future of News and Information. the Media Center at the American Press Institute boyd, d. (2007) ‘Why Youth (Heart) ‘Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life’, in Buckingham, D. (ed.), Youth, Identity, and Digital Media, John, D. and Catherine, T. MacArthur Foundation Series on Digital media and Learning. Cambridge, MA: The MIT Press, pp. 119–142. boyd, d. (2011) ‘Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications’, in Papacharissi, Z. (ed.), A Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites. New York: Routledge Boyd, Danah. (2014). It’s complicated: the social lives of networked teens. Yale University Press. Buckingham, D. (ed.) (2008) Youth Identity and Digital Media. Cambridge, MA:MIT Press. Davies, Chris & Eynon, Rebecca. (2013). Teenagers and Technology. Abingdon, England: Routledge. Erikson, E. (1963) Identity: Youth and Crisis. New York: W.W. Norton. Eynon, R. and Malmberg L. (2011) Understanding the online information seeking behaviours of young people: the role of networks of support. Journal of Computer Assisted Learning. Available online at: http://onlinelibrary.wiley. com/doi/10.1111/j.1365–2729.2011.00460.x (accessed 2 January 2012). Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press. Goleman, D, (1986). Feeling of Control viewed as central in mental Health,New york Times, PP.19-23. Kraut, R., Lundmark, V., Patterson, M., Kiesler, S., Mukhopadhyay, T., Scherlis, W., 1998. Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist. 53(9),1017-1031. Kroger, J., & Marcia, J. E. (2011). The identity statuses: Origins, meanings, and interpretations. In Handbook of identity theory and research (pp. 31-53). Springer New York. Lenhart, A., Purcell, K., Smith, A., Zickuhr, K., 2010. Social media and mobile Internet use among teens and young adults. Pew Internet and American Life Project. Livingstone, S. (2008) Taking risky opportunities in youthful content creation: teenagers’ use of social networking sites for intimacy, privacy and selfexpression. New Media and Society, 10(3), 393–411. Livingstone, S. and Helsper, E.J. (2010) Balancing opportunities and risks in teenagers’ use of the Internet: the role of online skills and Internet self-efficacy. New Media and Society, 12(2), 309–29. Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A. and Ólafsson, K. (2011) Risks and Safety on the Internet: The Perspective of European Children. Full Findings. London: EU Kids Online, LSE. Livingstone, Sonia & Sefton- Green, Julian. (2016). The Class Living and Learning in the Digital Age. New York, NY: NYU Press Marcia, J. E. (1993). The status of the statuses: Research review. In Ego identity (pp. 22-41). Springer New York. Mead, G.H. (1934/1962) Mind, Self, and Society: From the Standpoint of a Social Behaviourist. Chicago: University of Chicago Press. Mesch, Gustavo S. & Talmud, Ilan. (2010). Wired Youth The Social World of Adolescence in the Information Age. Abingdon, England: Routledge. Meyrowitz, J. (1997). Shifting Worlds of Strangers: Medium Theory and Changes in “Them” Versus “Us”*. Sociological Inquiry, 67(1), 59-71. Papacharissi, Zizi, Editor. (2011). A Networked Self Identity, Community, and Culture on Social Network Sites. Abingdon, England: Routledge. Prensky, M., 2001. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon. 9(5), 1-6. Riva, G, Wiederhold, B. K. & Cipresso, P. (2016). The Psychology of Social Networking Identity and Relationships in online Communities. Berlin: De Gruyter Rose, N. (1996) ‘Identity, Genealogy, History’, in Hall, S. and Du Gay, P. (eds.), Questions of Cultural Identity. London: Sage, pp. 128–150. Subrahmanyam, Kaveri & Šmahel, David. (2011). Digital Youth, The Role of Media in Development. New York, NY: Springer. Turkle, S. (2010). Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. New York: Basic Books. Valkenburg, P., Schouten, A. and Peter, J. (2005). Adolescents’ identity experiments on the Internet. New Media and Society, 7(3), 383–402. White, J. M., & Jones, R. M. (1996). Identity styles of male inmates. Criminal Justice and Behavior, 23,490-504. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 672 |
||