| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,460,146 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,143 |
عوامل مؤثر بر تحولآفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه آموزش علوم انسانی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 21، فروردین 1401، صفحه 7-37 اصل مقاله (710.76 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2022.14035 | ||
| نویسندگان | ||
| سعادت چوبتاشانی* 1؛ علی یاسینی2؛ زینب طولابی2 | ||
| 1کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف شناسایی الزامات خرد و کلان تحولآفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه آموزش علوم انسانی انجام شد. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در مرحله کیفی، از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری خبرگان و آگاهان تحولآفرینی نظام آموزش عالی ایران میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 214 نفر از نخبگان حوزه آموزش عالی دانشگاههای شهر کرمانشاه به روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. جهت سنجش روایی از محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش آماری در مرحله کمی الگویابی معادلات ساختاری بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که الزامات کلان تحولآفرینی عبارتاند از عوامل سرمایهای، توسعهای، فرهنگی، محیطی و انگیزشی و الزامات خرد تحولآفرینی نیز عبارتاند از: آزاداندیشی، بهروزرسانی اطلاعات، نیروی دانشی ماهر، بازاریابی دانش، تجاریسازی دانش، انتقال دانش، توسعه دانش، فرهنگسازی قوی دانش، ارزشآفرینی دانش، تقویت فرهنگپذیری دانش، پژوهشمحوری، رقابت علمی، مفهومسازی دانش، تشویق علمی، کیفیت خدمات دانشی و حمایت دانشی. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحولآفرینی نظام آموزش عالی؛ تحولآفرینی حوزه علوم انسانی؛ تحول | ||
| مراجع | ||
|
حاجیزاده، ابراهیم و اصغری، محمد. (1390). روشها و تحلیلهای آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی، چاپ اول. تهران: جهاد دانشگاهی.
سلیمی کوچی، ابراهیم. (1392). تحول در علوم انسانی موجود و مزیتهای فرآیندنگری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. مهندسی فرهنگی، 7(76)، 134-145.
شاهآبادی، محمدمهدی و پورعزت، اصغر. (2000). کاربست رویکرد میانرشتهای در مسئله تحول علوم انسانی: بازخوانی تاریخ نهضت ترجمه در تمدن اسلامی در زمینه خطمشیگذاری عمومی. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 8(3)، 1-37.
شریف، شبگو و منصف، سید محمود. (1390). مهندسی مجدد نگرش در نظام آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،1(2)، 1-28.
شریفزاده، فتاح. (1390)، ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعه علمی و اجتماعی کشور: پژوهشی درباره دوره کارشناسی رشته مدیریت دولتی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور. جامعهپژوهی فرهنگی، 2(1)، 79- 112.
علیزاده، ندا، صدیقی، حسن، پزشکی راد، غلامرضا و فراستخواه، مقصود. (2015). نقش مؤلفههای تأثیرگذار بر تحولآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی،7(33)، 122-136.
منتظر، غلامعلی. (1386). مطالعات راهبردی توسعه اطلاعاتی نظام آموزش عالی در ایران. مجله پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 13(43)، 1-26.
مهر محمدی محمود، فراستخواه، مقصود، باقری، خسرو، فاضلی، نعمتالله، موسی پور، نعمتالله، عطاران، محمد، حاتمی، جواد. (1390). راهبردهای مطلوب برای آموزش علوم انسانی در دانشگاههای کشور. مجله آموزش عالی ایران،4(1)، 85-128.
یزدانی کاشانی، زینب و تمناییفر، محمدرضا. (1390)، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش عالی: راهکاری برای توسعه کیفی. علوم تربیتی: مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 3، 139-158.
Brennan, J., King, R., & Lebeau, Y. (2004). The role of universities in the transformation of societies. Synthesis Report. Centre for Higher Education Research and Information/Association of Commonwealth Universities, UK.
Marginson, S. (2018). Higher education, economic inequality and social mobility: Implications for emerging East Asia. International Journal of Educational Development, 63, 4-11.
Pincus, K. V., Stout, D. E., Sorensen, J. E., Stocks, K. D., & Lawson, R. A. (2017). Forces for change in higher education and implications for the accounting academy. Journal of Accounting Education, 40, 1-18.
Shultz, K. S., Whitney, D. J., & Zickar, M. J. (2020). Measurement theory in action: Case studies and exercises. Routledge.
Şimşek, P., & Kabapınar, F. (2010). The effects of inquiry-based learning on elementary students’ conceptual understanding of matter, scientific process skills and science attitudes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1190-1194 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 833 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 733 |
||