| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,935 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,998,730 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,784,122 |
تدوین و اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالشبرانگیز و مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 12، شماره 46، تیر 1401، صفحه 89-110 اصل مقاله (1.26 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.63867.2375 | ||
| نویسندگان | ||
| پرنیان پورشاد* 1؛ کامبیز پوشنه2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار گروه روش های تربیت و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف تدوین و تعیین اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالشبرانگیز و مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا، انجام شد. روش پژوهش ترکیبی بود. در بخش کیفی، 14 متخصص به روش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان مشارکتکننده انتخاب شدند. به روش کدگذاری نظری، برنامه پشتیبانی مجازی در 11 هدف تدوین شد. در بخش کمی، روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر 7 تا 11 ساله با اختلال اُتیسم مراجعهکننده به مراکز درمانی و توانبخشی پدیده و رهیاب شهر تهران در سال 1399 بود. از بین آنها 20 نفر به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و بهصورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، به مدت 13 جلسه (هر هفته 2 جلسه)، برنامه پشتیبانی مجازی را دریافت کردند؛ گروه کنترل 2 ماه در لیست انتظار قرار گرفت. ابزار سنجش شامل پرسشنامههای رفتارهای چالشبرانگیز بودفیش و همکاران (2000) و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که برنامه پشتیبانی مجازی بر کاهش رفتارهای چالشبرانگیز و بهبود مهارتهای اجتماعی افراد گروه آزمایش، تأثیر معناداری داشت (001/0>P)؛ بنابراین، پیشنهاد میشود تا روانشناسان و مربیان حوزه کودکان مبتلا به اُتیسم، از برنامه پشتیبانی مجازی در جهت توانمندسازی، مدیریت و کاهش مشکلات روانشناختی این کودکان و کمک به والدین آنها، بهره ببرند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پشتیبانی مجازی؛ رفتارهای چالشی؛ مهارتهای اجتماعی؛ اُتیسم با عملکرد بالا | ||
| مراجع | ||
|
منابع
اسکندریان، غلامرضا. (1399). ارزیابی پیامدهای ویروس کرونا بر سبک زندگی (با تأکید بر الگوی مصرف فرهنگی). فصلنامه ارزیابی تأثیرات اجتماعی، ویژهنامه (2): 85-65.
امین داور، محمدرضا، اسماعیلی، محمد و حاجی رحیمی، محبوبه. (1399). طراحی و اثربخشی برنامه پشتیبانی از راه دور بر مشکلات برونیسازی شده و توجه کودکان مبتلا به بیشفعالی و نقصتوجه. فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی، 11(4): 62-51.
بدری بگه جان، سحر.، محمدی فیضآبادی، عاطفه.، شریفی درآمدی، پرویز و فتحآبادی، روحالله. (1399). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهمحور بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم با عملکرد بالا. مجله توانمندسازی کودکان استثنایی، 11(1): 52-41.
تقیپور، کیومرث و نعمتی، شهروز. (1397). توانبخشی اختلال طیف اُتیسم از طریق فناوری کمکی: مطالعه مروری نظاممند. فصلنامه سلامت روان کودک، 5(3): 202-192.
حسینی زنانی، فاطمه و شجاعی، ستاره. (1399). تأثیر برنامۀ مداخلۀ مبتنیبر ذهنآگاهی بر میزان رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودمانده با عملکرد بالا. مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 8(2): 84-67.
خاموشی، محمد و میرمهدی، سیدرضا. (1394). اثربخشی روش یکپارچگی حسی در کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان درخودمانده. فصلنامه روانشناسی تحولی، 11(44): 423-417
شهیم، سیما (1378). بررسی مهارت اجتماعی در گروهی از کودکان عقبمانده آموزش پذیر با استفاده از نظام درجهبندی مهارت اجتماعی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 4(1): 37-18.
کاسهچی، مسعود. (1390). روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری کودکان اُتیسم با عملکرد بالا. پایاننامه کارشناسیارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
نوری، علی و مهرمحمدی، محمود. (1390). الگویی برای همهگیری از روش نظریه برخاسته از دادهها در پژوهشهای تربیتی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 6(33): 35-8.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed).Washington, DC: Author.
Barnett, J. (2018). Three evidence-based strategies that support social skills and play among young children with Autism spectrum disorders. Early Childhood Education Journal, 46(6), 665-672.
Burckley, E., Tincani, M., & Guld Fisher, A. (2015). An iPad™-based picture and video activity schedule increases community shopping skills of a young adult with autism spectrum disorder and intellectual disability. Developmental neurorehabilitation, 18(2), 131-136.
Callahan, K., Hughes, H. & Mehta, S. (2016). Social validity of evidence-based practices and emerging interventions in autism. Focus on Autism and other Developmental Disabilities, 32(3): 188-197.
Cortese, S., Asherson, P., Sonuga-Barke, E., Banaschewski, T., Brandeis, D., Buitelaar, J., Coghill, D., & et al… (2020). ADHD management during the COVID-19 pandemic: guidance from the European ADHD Guidelines Group. Lancet Child Adolesc Health. 4(6), 412- 414.
Costa, A. P., Charpiot, L., Lera, F. R., Ziafati, P., Nazarikhorram, A., Van Der Torre, L., & Steffgen, G. (2018). More attention and less repetitive and stereotyped behviors using a robot with children with autism. International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN) (534-539), IEEE.
Ehlers, S. Gillberg, C., & Wing, L. (1999). A screening questionnaire for Asperger syndrome and other high-functioning autism spectrum disorders in school age children. Journal of autism and developmental disorders, 29(2), 129- 141.
Gresham, F.M. & Filliott, S.N. (1990). The Social Skills Rating System Circle Pines, MN: American Guidance Services,
Hemati, G. h., Rezaei Dehnavi, S., Gholami, M., & Gharghani, Y. (2013). "Effectiveness of Therapeutic Horseback Riding on Social Skills of Children with Autism Spectrum Disorder in Shiraz, Iran". Journal of Education and Learning, 2, 25-53.
Kaur, M., Eigsti, I. M., & Bhat, A. (2021). Effects of a creative yoga intervention on the joint attention and social communication skills, as well as affective states of children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 88(9), 10-18.
Kinsella, BG., Chow, S., & Kushki, A. (2017). Evaluating the Usability of a Wearable social skills Training Technology for children with autism spectrum Disorder. Frontiers in Robotics and AI, 4, 31039.
Klin, A., & Jones, W. (2018). An agenda for 21st century neurodevelopmental medicine: Lessons from autism. Revista de Neurologia, 66, 3–15.
Lydon, S., Healy, O., Roche, M., Henry, R., Mulhern, T., & Hughes, B. M. (2015). Salivary cortisol levels and challenging behavior in children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 10, 78- 92.
Minjarez, M. B., Williams, S. E., Mercier, E. M., & Hardan, A. Y. (2010). Pivotal response group treatment program for parents of children with Autistic. Journal of Autistic and Developmental Disorders, 41 (1), 92-
Muller, M., & et al…(2021). Association between attention, nonverbal intelligence and school performance of school-age children with Autism Spectrum Disorder from a public health context in Brazil. Research in Developmental Disabilities, 116(4), 110-118.
Piwowarczyk, A., Horvath, A., Łukasik, J., Pisula, E. & Szajewska, H. (2018), Gluten-and casein-free diet and autism spectrum disorders in children: a systematic review, European Journal of Nutrition, 57(2), 433-440.
Tarr, C. W., Rineer-Hershey, A. & Larwin, K. (2020), The Effects of Physical Exercise on Stereotypic Behaviors in Autism: Small-n Meta-Analyses, Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 35(1), 26-35.101.
Vélez-Coto, M., Rodríguez-Fórtiz, M.J., Rodriguez-Almendros, ML., Cabrera-Cuevas, M., RodríguezDomínguez, C., Ruiz-López, T., et al. (2017). SIGUEME: Technology-based intervention for low-functioning autism to train skills to work with visual signifiers and concepts. Research in Developmental Disabilities, 64, 25-36.
Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. Lancet. 395(10228), 945-947.
Watkins, L., Kuhn, M., Ledbetter-Cho, K., Gevarter, C., & O’Reilly, M. (2017). Evidence-based social communication interventions for children with autism spectrum disorder. The Indian Journal of Pediatrics, 84(1), 68-75. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 919 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 749 |
||