| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,677,467 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,979,622 |
نقش واسطههای کنترلی در نگاشت طرحوارۀ بدن بازیکن در بازیهای ویدئویی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 5، دوره 9، شماره 34، شهریور 1402، صفحه 157-129 اصل مقاله (654.57 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.56817.1085 | ||
| نویسندگان | ||
| ریحانه رفیع زاده1؛ میترا معنوی راد* 2؛ نیکلا لیبراتی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران | ||
| 2دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار دانشگاه جیائوتانگ، شانگهای،چین | ||
| چکیده | ||
| بازیهای ویدئویی از پرمخاطبترین انواع هنرهای نورسانهای به شمار میآیند که به دلیل تعاملی بودن و حضور واسطههای کنترلی، که میان بازی و بازیکن اتصال برقرار میکنند، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. طرح این پرسش که چگونه کنترلگرها در بازیهای ویدئویی، طرحواره بدنی بازیکن را در جهان بازی ویدئویی نگاشت میکنند، هدف اصلی این پژوهش بود. روش پژوهش مورد کاوی بوده و گردآوری مطالب بهصورت کتابخانهای انجامشد و شامل اسناد ویدئوئی و مشاهده بوده است. برای تحلیل دادهها از روش «تبیین ساختارها» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بازیکن با استفاده از کنترلگرهای مبتنی بر حرکت، کنش بیشتری داشت و کنترلگر نگاشت متجانسی از طرحواره بدن برجهان بازی انجام میداد. اما نتایج بیانگر این مسئله بودند که به دلیل انقطاع مادی میان دو جهان مجازی و فیزیکی و مشکلاتی نظیر عدم تولید نیروی بازخوردی و مسائل ناشی از عملکرد هوش مصنوعی، شاکله بدن با فقدان دریافت اطلاعات صحیح در کارکرد خود مواجه شد و بازیکن نمیتوانست حسی واقعی و متناسب با عمل خود را تجربه کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازیکن؛ تن یافتگی؛ شاکله بدن؛ نگاشت؛ واسطه کنترلی | ||
| مراجع | ||
|
منابع
خواجهئیان، داتیس، صلواتیان، سیاوش، کلی، شقایق، سلطانی، توحید. (1399). «انگیزهها و الگوهای هشتگگذاری بومیان دیجیتال ایرانی در اینستاگرام»، مطالعات رسانههای نوین. 6(23)، 155-188.
رزازی فر، علیرضا، خوشنویس، علیرضا، نعمتی، فاطمه. (1400). «چشمانداز بازیهای رایانهای ایرانی». مطالعات رسانههای نوین. 7(26)،69-94.
کارمن، تیلور (1390). مرلوپونتی. ترجمه مسعود علیا، تهران: نشر ققنوس.
کرسول، جان (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش. ترجمه حسن دانایی فرد و حسین کاظمی، تهران: صفار-اشراقی.
مائورا، فرانس (1398). مطالعات بازی-بازی و فرهنگ از آغاز تا امروز. ترجمه حمیدرضا سعیدی، تهران: نشر نو.
مقیمی، محمد (1386). «روش مورد کاوی و کاربردهای آن در علوم انسانی». روش شناسی علوم انسانی. 6(53)، 71-102.
وی-تنیس درگاه یوتیوب برای بازی (تاریخ دسترسی: 15/04/2020)
درگاه یوتیوب برای بازی بوم-بال-فور-کینکت (تاریخ دسترسی: 03/06/2020)
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 765 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 435 |
||