| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,991 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,482 |
ساخت مقیاس تجاری سازی دانش برای دانشگاه ها و اعتباریابی آن | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 4، دوره 6، شماره 23، مهر 1401، صفحه 129-134 اصل مقاله (1.23 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2022.67119.1611 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین واحدچوکده* 1؛ محمدرضا کرمی پور2؛ علی صحبت لو3 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
| 2استادیارگروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
| 3استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس تجاریسازی دانش برای دانشگاهها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه زمینهای و نمونهگیری هدفمند با 30 نفر از رؤسا، مدیران گروه و اساتید دانشگاه گیلان، متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در استان گیلان و صاحبنظر در حوزه تجاریسازی دانش مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد و با حصول اشباع نظری مصاحبه متوقف شد. در بخش کمی، جامعه آماری، اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان، به تعداد 575 نفر بود که تعداد نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 230 نفر تعیین گردید و نمونهگیری با روش طبقهای متناسب با حجم انجام شد و پرسشنامه طراحیشده مبتنی بر یافتههای بخش کیفی میان آنان توزیع شد. برای تعیین روایی در بخش کیفی، از مطالعه مجدد توسط همتا و پژوهشگر استفاده شد و پایایی این بخش با اشباع نظری در مرحله جمع آوری دادهها و پایایی بازآزمون معادل 90 درصد مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین روایی پرسشنامه محقق ساخته از روایی محتوایی، روایی واگرا و روایی سازه، برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (981/0) بهره گرفته شد. تحلیل بخش کیفی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد و تحلیل براساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. جهت آزمون اعتبار پرسشنامه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تائیدی روایی (سازه، همگرا، واگرا) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) ابزار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان از برازش مطلوب هریک از گویهها با عوامل داشت و نشان داد هریک از عوامل دارای بار عاملی مناسبی جهت پیشبینی ابعاد اصلی پرسشنامه هستند و در نتیجه ابزار طراحی شده از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و توان اندازه گیری تجاریسازی دانش دانشگاهها را دارد. در نهایت به عنوان نتیجه، فرم نهایی پرسشنامه بدین صورت تنظیم گردید: عوامل علی از طریق 22 گویه، پدیده محوری یا مؤلفههای تجاریسازی دانش از طریق 6 گویه، عامل شرایط زمینهای (بستر و زمینه مناسب) جهت اجرای تجاریسازی دانش از طریق 32 گویه، عوامل مداخلهگر و بازدارنده از طریق 10 گویه، عامل راهبردهای تجاریسازی دانش از طریق 15 گویه، و عامل پیامدهای اجرای تجاریسازی دانش از طریق 15 گویه سنجیده شدند. دادههای بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به نبود ابزار اندازهگیری بومی برای تجاریسازی دانش، به نظر میرسد پرسشنامه طراحیشده بتواند این خلأ را برطرف نماید، بنابراین در پژوهشهایی که از این پس پیرامون تجاریسازی دانش، مطالعه و بررسی آن در دانشگاهها انجام بشود میتوان از این پرسشنامه استفاده نمود.که در این راستا پژوهشگر، نه عامل الگوی پارادایمی تجاریسازی دانش را با کدهای محوری آنها تبیین نموده و پیشنهاداتی کاربردی جهت تحقق تجاریسازی دانش در دانشگاهها ارائه نموده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پرسشنامه تجاریسازی دانش؛ دانشگاهها؛ روش پژوهش آمیخته | ||
| مراجع | ||
|
پورعزت، علیاصغر، قلی پور، آرین و ندیرخانلو، سمیرا. (1389). تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی دانش در دانشگاه تهران. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 2(4)، 65-75.
پورعزت، علیاصغر و حیدری، الهام. (1390). شناسایی و دستهبندی چالشها و موانع تجاریسازی دانش با استفاده از روش کیو. فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، 4(1)، 49-62.
پورعزت، علیاصغر، قلی پور، آرین و ندیرخانلو، سمیرا. (1389). شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار در تجاریسازی دانش در دانشگاهها. فصلنامه علمی- پژوهشی توسعه کارآفرینی، 7، 35-66.
پورنقی، رؤیا و حجازی، اکرم السادات. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر تجاریسازی دانش از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 34(3)، 1023-1050.
ترکیان تبار، منصور، محمد اسماعیل، صدیقه و نوشین فرد، فاطمه. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر تجاریسازی نتایج تحقیقات علمی در شرکتهای دانشبنیان ایران. تعامل انسان و اطلاعات، 3(3)، 32-42.
حافظی، حسین، اکرامی، محمود، قورچیان، نادرقلی و سرمدی، محمدرضا. (1394). برازش مدل ریاضی- ساختاری تجاریسازی دانش در دانشگاه پیام نور. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(2)، 125-146.
حسنقلی پور، حکیمه، قلی پور، آرین، روشندل و اربطانی، طاهر. (1390). موانع تجاریسازی دانش در کارآفرینی دانشگاهی. توسعه کارآفرینی، 4(14)، 165-183.
خیاط مقدم، سعید و رستگار، نفیسه. (1393)، شناسایی تسهیلکنندههای تجاریسازی دانش در حوزه علوم انسانی. مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد. نشریه صنعت و دانشگاه بهار و تابستان 24-23.
شیرازی، حسین، هاشم زاده خوراسگانی، غلامرضا، رادفر، رضا و ترابی، تقی. (1398). تأثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاریسازی فناوری شرکتهای دانشبنیان با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سازمانی. فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی دانشکده مدیریت هوایی شهید ستاری، 2(5)، 81-106.
صیف، محمدحسن، صفا، سهیلا و بیرانوند، علی. (1398). عوامل مؤثر بر تمایل به تجاریسازی دانش در دانشگاه شیراز. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 11(1)، 64-76.
عباسی اسفنجانی، حسین، فروزنده و دهکردی، لطف اله. (1393). شناسایی و تبیین عوامل تعیینکننده در تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با استفاده از الگوی سه شاخکی. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 6(4)، 33-46.
علاء، اسرافیل، حاتمی، جواد، احمدی، آمینه و آقاجانی، حسنعلی. (1400). ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد بلوغ روانشناختی و آمادگی روانی برای تجاریسازی و کارآفرینی (شاهد تجربی: مراکز علمی کاربردی استان مازندران). مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 14(1)، 157-184.
قورهجیلی، ثریا، رحمتی، محمدحسین و پورکریمی، جواد. (1398). مؤلفههای رهبری دوسوتوان، مطالعه فراترکیب. فصلنامه آموزش علوم دریایی، (16)، 123-138.
کرپی، معصومه، ناظم، فتاح و کریم زاده، صمد. (1397). ارائه الگوی بومی تجاریسازی دانش در حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران: مجله توسعه آمورش جندیشاپور. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آمورش علوم پزشکی، 9(4)، 296-310.
ماستری فراهانی، فاطمه، نیاز آذری، کیومرث و صالحی، محمد. (1394). ارائه مدل ساختاری جهت تجاریسازی دانش در دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران. فصلنامه آیندهپژوهی مدیریت، 26(105)، 17-85.
محسنی راد، حسین و ربیعی، مهناز. (1396). اولویتبندی عوامل مؤثر در تجاریسازی محصولات دانشبنیان. سیاستگذاری علوم وتکنولوژی-علم و فناوری، (1)، 6-41.
محمودی، طاهره. (1388). مشکلات برقراری تعامل بین دانشگاه و صنعت. نشریه خبری تحلیلی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، (9)، 3-12.
مصطفائی، سید محمدرضا، ملکیان، فرامرز، کاویانی، الهام و کرم افروز، محمدجواد. (1398). طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین بر اساس نظریه داده بنیاد (مطالعه موردی: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی غرب ایران)، 12(2)، 41-74.
میر عباس، باقری، مهدی و هاشمی، سید احمد. (1397). مؤلفههای مؤثر بر تجاریسازی دانش بر اساس مدیریت دانش. فصلنامه رهبری و مدیریت آمورشی، 12(3)، 261-278.
AlNatsheh, A., S. A. Gbadegeshin, A. Rimpiläinen, I. Imamovic-Tokalic, & A. Zambrano. (2015). Identifying the challenges in commercializing high technology: A case study of quantum key distribution technology. Technology Innovation Management Review 5 (1): 26-36.
Asad, A. B. (2019). University-government collaboration for the generation and commercialization of new knowledge for use in industryColaboración entre la Universidad-Gobierno para la generación y comercialización de nuevos conocimientos para uso industria.Journal of Innovation & Knowledge, 4(1), 23-31.
Berggren, E. (2017). Researchers as enablers of commercialization at an entrepreneurial university. Journal of Management Development, 36(2), 217-232.
Chelf, C. A. (2018). A Critical Discourse Analysis of Higher Education Leaders as Portrayed in the Chronicle of Higher Education, (Doctoral dissertation, Western Kentucky University).
Göktepe -Hultén. (2008). University Inventors and University Patenting Patterns at Lund University: Conceptual- Methodological & Empirical Insights" in Krishna, C. Sri Academic. Amicus Books, ICFAI, India ISBN 81-314-1349-7.
DebackereandVeugelers, R. (2008). The role of academic technology transfer organization in improving improving industry science links. Research Policy,34(3), 321-342.
Farman, F. (2013), Identification of effective factors on knowledge commercialization: a case study of Mashhad city universities. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 14(7), 1072-1079.
Fini, R., R. Grimaldi, S. Santoni, and M. Sobrero. (2011). Complements or Substitutes? The Role of Universities and Local Context in Supporting the Creation of Academic Spin-offs. Paper presented at the DIME Final Conference, 6-8 April, Maastrich. PP. 38.
Gabrielsson, J., Politis, D. & Tell, J. (2009). University professors and research commercialization: An empirical test of the “knowledge corridor” thesis. CIRCLE Electronic Working Paper Series, 4-6.
Glaser, B. G. (2004.). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory: San Francisco: Sociology Pr.
Hamilton., C & Philbin., S. (2020). Knowledge Based View of University Tech Transfer-A Systematic Literature Review and Meta-Analysis. September 0505. Administrative Sciences 45(8),60.
Hsu, D.W.L., chishen,Y., yuan,B., & Chou,C. (2015), Toward successful commercialization of university technology: Performance drivers of university technology transfer in Taiwan. Technological Forecasting & Social Change, 92(1), 25–39.
Hmieleski, K. M., & Powell, E. E. (2018). The Psychological Foundations of University Science Commercialization: A Review of the Literature and Directions for Future Research. Academy of Management Perspectives, 32(1), 43-77.
Hindle, K. & Yenchen, J. (2004). Technovation, (24), 793-803.
Hung, K.-P., & Chou, C. (2013). The impact of open innovation on firm performance: The moderating effects of internal R&D and environmental turbulence. Technovation, 33(10), pp. 368-380.
Ismail, N., Mohd nor, M & Sidek, S. (2015). A Framework for a Successful Research Products Commercialization: A Case of Malaysian Academic Researchers, World Conference on Technology, Innovation & Entrepreneurship, Procedia- Social & Behavioral Sciences 092, 582-595
Jamil, F., Ismail, K., & Mahmood, M. (2015), A Review of Commercialization Tools:University Incubators and Technology ParksInternational. Journal of Economics and Financial, 15(5), 223-228.
Kalantaridis, C., Kuttim, M., Govind, M., & Sousa, C. (2017). How to commercialise university-generated knowledge internationally? A comparative analysis of contingent institutional conditions. Technological Forecasting and Social Change, 123, 35-44.
Kirbyd, d., Urbano, d., & Guerrero, m. (2011), Making Universities More Entrepreneurial: Development of a Model. Canadian Journal of Administrative Sciences,28(1), 302–316.
KrsticandStanisic,T. (2013).The Influence of Knowledge Economy Development on Competitiveness of Southeastern Europe Countries, Industrija, (41):151-168.
Lin. Y; Wang W; Kung. L A. (2015). Influences of cross-functional collaboration and knowledge creation on technology commercialization: Evidence from high-tech industries. Industrial Marketing Management. http//dx.doi.org/10.1016/j. indmarman.
Mehta, S.S., (2008). Commercializing Successful Biomedical Technologies: Basic Principles for the Development of Drugs, Diagnostics and Devices, New York, Cambridge University Press
Park, T., & Ryu, D. (2015). Drivers of technology commercialization and performance in SMEs: The moderating effect of environmental dynamism. Management Decision, 53(2), 338-353.
Perkmann, M., Tartari, V., McKelvey, M., Autio, E., Broström, A., ... & Krabel, S. (2013). Academic engagement and commercialisation: A review of the literature on university–industry relations. Research Policy, 42(2), 423-442.
Umam, D. (2008). Higher Education Institution and Technology Transfer. Proceedings of the 5th AGSE International Entrepreneurship Research Exchange. Melbourne, Australia, February, 2008.
University of British Colombia(2009) “commercialization procedures” University Industrial Liaison Office, Canada. Available at: http://www. Uilo.ubc.ca / researcher_commercialization.asp.
Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., & Dezi, L. (2018). The Internet of Things: Building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change, 136, 347-354.
Samwel, E(2010). Entrepreneurship education: A review of its objective, teacher method, and impact indicators. Journal Education Training, 52: 20-47.
ShiandGe, Y. (2019). Academic Engagement and Commercialization in an Institutional Transition Environment: Evidence from Shanghai Maritime University. General Economics (econ.GN). arXiv:1901.07725.
Tierney, W. G. (2014). Higher education research, policy, and the challenges of reform. Studies in Higher Education, 39(8), 1417-1427.
Touhill, C.Joseph, Touhill, Gregory J. and O'Riordan, Thomas A. (2008). Commercialization of Innovative Technologies, John Wiley & Sons, Inc.
Wang, H., & Meng, X. (2019). Transformation from IT-based knowledge management into BIM-supported knowledge management: A literature review. Expert Systems with Applications, 121, 170-187.
Wu, Y., Welch, E. W. & Huang, W. L. (2015). Commercialization of university inventions: Individual and institutional factors affecting licensing of university patents. Technovation, 36, 12-25. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 514 |
||