| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,852 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
لبه تیغ کژکارکرد خبری در فضای مجازی: روایت جوانان شهر یزد از شیوع شایعه در فضای مجازی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 14، دوره 8، شماره 32، دی 1401، صفحه 450-419 اصل مقاله (1.18 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.57213.1096 | ||
| نویسندگان | ||
| سیدحسام قبله زاده1؛ سیدعلیرضا افشانی* 2؛ حسین اسلامی1 | ||
| 1مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران | ||
| 2گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
| چکیده | ||
| شایعه و تأثیر آن بر زندگی اجتماعی انسانها همواره مورد توجه و مهم بوده است. در سالیان اخبر و با گسترش فضای مجازی، شرایط برای انتشار شایعه، تسهیل شده است. پژوهش حاضر به واکاوی روایت جوانان شهر یزد از شیوع شایعه در فضای مجازی پرداخته است. روش این مطالعه، کیفی و از نوع نظریه زمینهای بود. جامعه هدف پژوهش، جوانان شهر یزد بودند که 24 نفر از آنها به صورت هدفمند انتخاب و با استفاده از مصاحبه، مورد مطالعه قرار گرفتند و برای تحلیل آنها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. مبتنی بر مصاحبههای صورت گرفته با جوانان، 43 مفهوم، 20 مقوله اول، 14 مقوله دوم، 5 مقوله هسته (شیوع شایعه، باوربه شایعه، باورپذیری شایعه، تقویت شایعه و تضعیف شایعه) و پدیده «لبه تیغ کژکارکرد خبری در فضای مجازی» برساخته شد که فضای پارادوکسگونه و به اصطلاح دو لبهی کارکرد و کژکارکرد اطلاعاتی در فضای مجازی را نشان میدهد. نتایج بیانگر نگاه منفی جوانان به فضای مجازی و اخبار منتشر شده در این بستر بود و بهترین راهکار برای کاهش اثرگذاری شایعات و انتشار آنها را آگاهسازی و ارتقای سواد رسانهای مخاطبان میدانند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شایعه؛ فضای مجازی؛ جوانان؛ اخبار؛ باورپذیری | ||
| مراجع | ||
|
آذرشین، سیدامیر و تاجیکاسماعیلی، سمیه (1396). بررسی میزان باورپذیری پدیده «شایعه» در پیامرسانهای موبایلی بین مردم شهرستان اهواز با تأکید بر نقش «رسانه ملی»، مطالعات فرهنگ ارتباطات، 40: 94-65.
آزادی، محمدحسین؛ ساعی، محمدحسین و البرز دعوتی، هادی (1398). «تفاوتهای خبر جعلی و شایعه از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریهپردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات». مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، شماره 3: 11-37.
آلپرت، جی. دبلیو و پستمن، لئو (1374). روانشناسی شایعه، ترجمه ساعد دبستانی، چاپ دوم، تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار.
امیری، نجات (1396). «تحلیل فضای شبکههای اجتماعی بر اساس مدل swot»، راهبرد اجتماعی فرهنگی، شماره 17:35-7.
جانپرور، محسن و حیدریمتصلت، طهمورث (1395). «آسیبشناسی فضای مجازی بر امنیت اجتماعی»، نظم و امنیت اجتماعی، سال چهارم، شماره 3: 39-56.
خانیکی، هادی و خجیر، یوسف (1397). نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه جامعه مدنی ایران، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال 19، شماره 44: 71-97.
رهبر، مصطفی و گوهریان، الهام (1396). «بررسی میزان پایبندی مطبوعات ایران به عینیگرایی، مطالعه تطبیقی روزنامههای همشهری، ایران و جام جم»، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 47: 240-215.
سلیمانیپور، صادق (۱۳۹7). چالشهای کاربران یک شبکهی اجتماعی مجازی. اولین همایش منطقهای پژوهشها و راهکارهای نوین در مدیریت IT.
شمس، مرتضی و فرقانی، محمدمهدی (1397). «شبکههای اجتماعی مجازی و تولید شایعات در انتخاباتِ سیاسی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام)»، رسانههای دیداری و شنیداری، شماره 28: 120-95.
صلواتیان، سیاوش، علی اکبرزاده آرانی، مصیب و ناصری طاهری، عباس (1397). «مطالعه تطبیقی عملکردِ رسانههای جمعی در جریانسازی رسانههای اجتماعی از خبرِ فوت مرتضی پاشایی»، مطالعات رسانههای نوین، شماره 15: 216-179.
عباسپور، مریم (1397). شایعهپراکنی در شبکههای اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوترگرایش نرمافزار، مؤسسه آموزش عالی لیان بوشهر، بوشهر.
مولایی، محمدمهدی (1391). «شبکههای اجتماعی آنلاین و گسترش سبک زندگی جهانوطنانه»، جامعه اطلاعاتی، شماره 22: 38-51.
جعفریانیسار، حمید؛ خدایاری، ناهید و حسنزاده، لیلا (1395). آسیبشناسی فضای مجازی و خانواده، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 4: 24-15.
. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 552 |
||