| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,149 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,848 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,117 |
تاثیر واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی دانشآموزان | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 11، دوره 6، شماره 19، تیر 1394، صفحه 203-220 اصل مقاله (419.66 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فرشاد محسن زاده1؛ زهرا جهان بخشی2؛ حسین کشاورزافشار* 3 | ||
| 1استادیار رشته مشاوره دانشگاه خوارزمی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
| 2دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 3استادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری،دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)،تهران،ایران | ||
| چکیده | ||
| سهلانگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به شمار میرود، به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهلانگاری میکنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهلانگاری تحصیلی دربردارد، تلاشهای مداخلهای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده است و دامنة گزینههای مداخلهای در دسترس متخصصان مشاوره بسیار محدود میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک گزینه مداخلهای، یعنی واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی بوده است. برای تحقق این هدف، از بین دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان با میزان بالای سهلانگاری تحصیلی که در مطالعة مقدماتی شناسائی شده بودند60 نفر به طور تصادفی انتخاب ،و در گروههای کنترل و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض مداخله واقعیتدرمانی که بر اساس رویه WDEP انجام شد قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. نتایج:تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون t گروههای مستقل نشان داد که نمرات سهلانگاری تحصیلی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل کاهش یافته است. این یافته حاکی از این است که واقعیتدرمانی را میتوان به عنوان یک گزینه جدی مداخلهای برای کاهش سهلانگاری تحصیلی به کار بست. نهایتاً، تلویحات یافتهها برای معلمان و والدین مورد بحث قرار گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سهلانگاری تحصیلی؛ واقعیتدرمانی؛ دانش آموزان | ||
| مراجع | ||
|
سیمیاریان. ک,سیمیاریان.ق,ابراهیمی قوام آبادی.ص. (1390)بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی بر کاهش سهل انگاری نوجوانان دختر پایه دوم متوسطه شهر تهران،فصلنامه پژوهش های روان شناسی اجتماعی ; 1(3):19-35. شمس الاحراری.م، صفاری نیا.م، زارع.ح.(1389). تاثیر آموزش مهارت های غلبه بر سهل انگاری بر سهل انگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی، فصلنامه روان شناسی تربیتی; 6(17):107-117. شیرافکن.ع,زائریان.س. (1389).مقایسه اثربخشی آموزش شناختی رفتاری و مهارتهای مدیریت زمان بر میزان سهل انگاری و کمال گرایی دانشجویان، فصلنامه فرهنگ مشاوره ; 1(2):99-126. شیرافکن.ع,نورانی پور.ر,کریمی.ی,اسماعیلی.م. (1387).اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت زمان بر سهل انگاری (تعلل) و کمال گرایی دانشجویان،فصلنامه پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره); 7(27):27-50. Beswick, G., Rothblum, E. D., & Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procrastination.Australian Psychologist, 23, 207–217.
Day, V., Mensink, D., & O’Sullivan, M. (2000). Patterns of academic procrastination. Journal of College Reading and Learning, 30, 120–134.
De Vore W. A. (1985) paradoxical intervention: effects in a short-term counseling situation (therapy, procrastination). Dissertation abstracts international, 46(8), 2802B.
Ferrari, J. R. (1991a). Self-handicapping by procrastinators: protecting self-esteem, social-esteem, or both? Journal of Research in Personality, 25, 245–261.
Ferrari, J. R. (1991b). A preference for a favorable public impression by procrastinator: selecting among cognitive and social tasks. Personal and Individual Differences, 12, 1233–1237.
Ferrari, J. R. (1998). Procrastination. Encyclopedia of Mental Health, 5–1.
Ferrari, J. R. (2001). Getting things done on time: Conquering procrastination. In C. R. Snyder (Ed.), Coping with stress: Effective people and processes (pp. 30–46). Oxford, UK: Oxford University Press.
Ferrari, J. R., & Tice, D. M. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality, 34, 73–83.
Ferrari, J. R., Johnson, J. J., & McCown, W. C. (1995). Procrastination and tasks avoidance.Theory, research, and treatment. New York: Plenum.
Ferrari, J. R., O’Callaghan, J., & Newbegin, I. (2005). Prevalence of procrastination in the United States, United Kingdom, and Australia: Arousal and avoidance delays among adults. North American Journal of Psychology, 7, 1–6.
Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Martin, T. R. (1995). Dimensions of perfectionism and procrastination. In J. R.Ferrari, J. A. Johnson, & W. G. McCown (Eds.), Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment (pp. 113–136). New York: Plenum Publications.
Knaus, W. (2000). Procrastination, blame, and change. Journal of Social Behavior and Personality, 15, 153–166.
Lay, C. H. (1995). Trait procrastination, agitation, dejection, and self-discrepancy. In J. R. Ferrari, J. A. Johnson, & W. G. McCown (Eds.), Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment (pp. 97–112). New York: Plenum Publications.
Milgram, N. A., & Toubiana, Y. (1999). Academic anxiety, academic procrastination, and parental involvement in students and their parents. British Journal of Educational Psychology, 69(3), 345–361.
Milgram, N. A., Mey-Tal, G., & Levison, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality and Individual Differences, 25, 297–316.
Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387–394.
Sadler, C. D., & Buley, J. (1999). Predictors of academic procrastination in college students. Psychological Reports, 84, 686–688.
Sadler, C. D., & Sacks. (1993). Multidimensional perfectionism and academic procrastination: relationships with depression in university students. Psychological Reports, 73, 863–871.
Schouwenburg, H. C., & Lay, C. H. (1995). Trait procrastination and the Big-Five factors of personality. Personality and Individual Differences, 18(4), 481–490.
Sirois, F. M. (2004). Procrastination and intentions to perform health behaviors:The role of self-efficacy and the consideration of future consequences. Personality and Individual Differences, 37, 115–128.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination:Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 503–509.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65–94.
Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (1997). Longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The costs and benefits of dawdling. Psychological Science, 8, 454–458.
Owens, S. G., Bowman, C. G., & Dill, C. A.(2008). Overcoming procrastination: the effects of implementation intentions. Journal of applied social psychology, 38,366- 384. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,810 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,161 |
||