آزاد، حسین (1398 ). آسیبشناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت.
اسمری برده زرد، یوسف؛ خانجانی، سجاد؛ موسوی اصل، اسماعیل؛ دولتشاهی، بهروز (1400). اثربخشی درمان هیجان مدار بر اضطراب، افسردگی و دشواری در تنظیم هیجان در اختلال پرخوری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 27(1)، 15-2.
برومند راد، سیده مریم (1399). اثربخشی درمان هیجان مدار بر ارتقای سلامت روان و تابآوری زنان آسیبدیده از خیانت همسر. مجله روانشناسی اجتماعی، 14(56)، 122-111.
پورافکاری، نصرت االله (1396 ). فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی انگلیسی- فارسی (جلد دوم)، تهران: موسسه فرهنگ معاصر.
ترابی زنوز، سحر؛ محمود علیلو، مجید؛ پاک، راضیه (1399). بررسی رابطه آسیبپذیری روانی-بدنی با اضطراب موقعیتی- خصیصهای در شرایط پاندمی ویروس کرونا. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 10(1)، 46-33.
تنهای رشوانلو، فرهاد؛ سعادتی شامیر، ابوطالب (1394). اعتبار و روایی سازه فهرست 25 سؤالی نشانههای روانشناختی (SCL-25). مجله اصول بهداشت روانی، 18(1)، 56-48.
ثناگوی محرر، غلامرضا؛ شیرازی، محمود؛ محمدی، رؤیا؛ مقصودلو، فاطمه (1397). اثربخشی درمان هیجان مدار بر کاهش علائم اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به اسکلروز (ام. اس. چندگانه). مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 61، 200-190.
حاجی بابایی راوندی، عطیه؛ تجلی، پریسا؛ قنبری پناه، افسانه؛ شهریاری احمدی، منصوره (1401). اثربخشی برنامه فرزند پروری مثبت بر سلامت عمومی و سازگاری زناشویی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 13(51)، 230-207.
حسینی قمی، طاهره؛ جهانبخش، زهرا (1400). اثربخشی آموزش تابآوری بر استرس و سلامت روان مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(46)، 228-205.
خاموشی قلعهنویی، صنم؛ منصوری، احمد (1399). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر خود شفقت ورزی و خود انتقادی افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی. فصلنامه علمی اعتیاد پژوهی، 14(57)، 254-237.
رجبی، اکرم؛ قمری، محمد؛ حسینیان، سیمین (1401). نقش میانجی تابآوری در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان با اضطراب کرونا در زنان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی شمیرانات. دو فصلنامه علمی پژوهشهای انتظامی- اجتماعی زنان و خانواده، 10(1)، 18-1.
رحیمیان بوگر، اسحق؛ اصغر نژاد فرید، علیاصغر (1387). رابطه سرسختی روانشناختی و خود تابآوری با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان بازمانده زلزله شهرستان بم. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(1)، 70-62.
رئیسی، سید جمال (1396). مقایسه اثربخشی زوجدرمانی هیجان مدار و رویکرد تصمیمگیری مجدد بر بهبود عملکرد ازدواج، ارتقاء ابعاد مهارتهای ارتباطی و افزایش تابآوری در زنان متأهل. پایاننامه دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه هرمزگان.
رنجبرکهن، زهره (1395). مبانی نظری و اصول درمانی شفقت محور. تهران: انتشارات نهر.
رییسی، سید جمال؛ محمدی، کوروش؛ زارعی، اقبال و نجارپوریان، سمانه (1397). مقایسه اثربخشی زوجدرمانی هیجان مدار و رویکرد تصمیمگیری مجدد برافزایش ابعاد تابآوری زنان متأهل. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، 6(12)، 55-39.
سامانی، سیامک؛ جوکار، بهرام؛ صحراگرد، نرگس (1386). تابآوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13(3)، 295-290.
ضیغمی، مریم؛ پور بهاءالدینی زرندی، نرجس (1390). بررسی رابطۀ پیشرفت تحصیلی با سلامت عمومی و سبکهای مقابلهای در دانشجویان پرستاری و مامایی و بهداشت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان. مجله گامهای توسعه آموزش پزشکی، 8(1)، 48-41.
عابدی نقندر، منا؛ مرغزاری، مجتبی؛ طالقانی، علیرضا (1401). تأثیر درمان هیجان مدار بر انعطافپذیری کنشی و اضطراب مرگ بیماران عروق کرونر قلب. فصلنامه ایدههای نوین روانشناسی، 12(16)، 15-1.
علیزاده سعادتآباد، محدثه (1394). تأثیر درمان هیجان مدار بر تابآوری و روابط بین همسران معتادین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
فرخجسته، وحیده السادات؛ عبدالهی، راشن (1398). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراکشده و سبک دلبستگی با ترس از حرم در جامعه زنان معتاد بزهکار شهر تهران. دو فصلنامه پژوهشهای انتظامی- اجتماعی زنان و خانواده، 8(1)، 90-74.
کاوه، منیژه؛ علیزاده، حمید؛ دلاور، علی و برجعلی، احمد (1390 ). تدوین برنامه افزایش تابآوری در برابر استرس و تأثیر آموزش آن بر مؤلفههای کیفیت زندگی والدین دارای کودک کمتوان ذهنی. فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 11(2)، 140-119.
گیلی، شهناز؛ صادقی فیروزآبادی، وحید؛ حقایق، سید عباس؛ قویدل، علیرضا؛ رضایی جمالویی، حسن (1399). مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و درمان تحریک الکترونیک مستقیم فراجمجمهای بر اضطراب و افسردگی بیماری عروق کرونر. روانشناسی سلامت، 9(36)، 62-45.
محققی، مهدی؛ پورمحمد رضای تجریشی، معصومه؛ شهشهائی پور، سهیلا؛ موللی، گیتا؛ واحدی، محسن (1400). اثربخشی آموزش جرئت ورزی بر نشانههای اضطراب کودکان دچار اختلال یادگیری خاص در سنین مدرسه. مجله توانبخشی، 22(4)، 429-415.
محمدی، میترا (1384). بررسی عوامل کلیدی در تابآوری سوءمصرف کنندگان مواد مخدر در معرض خطر. پایاننامه کارشناسی دکتری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
محمدی، ابوالفضل؛ آقاجانی، میترا؛ زهتاب ور، غلامحسین (1390). ارتباط اعتیاد، تابآوری و مؤلفههای هیجانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 17(2)، 142-136.
موسوی، سید ولیالله؛ کوشا، مریم؛ خسرو جاوید، مهناز؛ عبدالکریمی، ماندانا (1391). تأثیر آموزش شیوههای صحیح مدیریت رفتار بر میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلابه اختلال بیش فعالی- کمبود توجه. مجله روانشناسی بالینی و شخصیت، 19(6)، 57-45.
میکائیلی، نیلوفر (1391). مقایسه تابآوری، رضایت زناشویی و سلامت روان در والدین با کودکان ناتوانی یادگیری و عادی، مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(1)، 121-127.
نوری، حمیدرضا (1395). شفقت و ذهن آگاهی. تهران. انتشارات کیان افراز.
نجاریان، بهمن؛ داوودی، ایران (1380). ساخت و اعتبار یابی SCL-25. مجله روانشناسی، 5(2)، 149-136.
نجفی، مریم؛ سلیمانی، علیاکبر؛ احمدی، خدابخش؛ جاویدی، نصیرالدین؛ حسینی کامکار، الناز و پیر جاوید، فاطمه (1393). بررسی اثربخشی زوجدرمانی هیجان مدار بر افزایش سازگاری زناشویی و ارتقای سلامت جسمی و روانشناختی زوجین. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، 17(133)، 21-8.
نوری، حمیدرضا و شهابی، بهاره (1396). اثربخشی آموزش شفقت با خود بر افزایش تابآوری مادران دارای فرزند مبتلا به اتیسم. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(3)، 126-118.
یزدانبخش، کامران؛ بهرامی، زهرا (1390). بررسی راهکارهای حل مسئله در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، اولین همایش ملی یافتههای علوم شناختی در تعلیم و تربیت. دانشگاه فردوسی مشهد.
Agaibi, C.E. & Wilson, J.P. (2005). Trauma, PTSD, and resilience: review of the literature. Trauma,Violence,& Abuse; 6(3), 195-216.
Alao, M.J., Ayivi, B., & Lacombe, D. (2012). Management of children with intellectual and developmental disability in an African setting. In: Tan U. Latest findings in intellectual and developmental disabilities research, Croatia: In Tech, 45-76.
Alarcón, R., Cerezo, M. V., Hevilla, S., & Blanca, M. J. (2020). Psychometric properties of the Connor-Davidson Resilience Scale in women with breast cancer. International Journal of Clinical and Health Psychology, 20(1), 81-89.
Ashburn, S. M., Flowers, D. L., Napoliello, E. M., & Eden, G. F. (2020). Cerebellar function in children with and without dyslexia during single word processing. Human Brain Mapping, 41(1), 120-138.
Baucom, D. Shoham, V. Muesser, K. Daiuto, A. & Stickle, T. (2010). Empirically Supported Couple and family interventions for marital distress and adult mental health problems. Journal of Consulting and Clinical psychology; 66,53-88.
Bonifacci, P. Storti, M. Tobia, V. & Suardi, A. (2015). Specific Learning Disorders a Look inside Children’s and Parents’ Psychological Well-Being and Relationships. Journal of learning disabilities; 49(5), 532-545.
Chilling E, Baucon D, Burnet CK, Ragland D. (2013). Altering the course of marriage. The effect of PREP communication skills acquisition on couples risk of becoming martially distressed. Journal of fam psycology. 17: 41-53.
Connor, KM. Davidson, JR. (2003). Development of a new resilience scale: the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depress Anxiety;18(2):76-82.
Dessaulles, A. (2015). Emotion focused therapy in the treatment of clinical depression in the context of marital distress. published doctoral dissertation, University of Ottawa, Canada.
Eisenhower, AS. Baker, BL. & Blacher, J. (2005). Preschool children with intellectual disability syndrome specificity, behavior problems, and maternal well-being. Journal intellectual Disable; 49(9), 657-671.
Elliott, R., & Macdonald, J. (2021). Relational dialogue in emotion‐focused therapy. Journal of Clinical Psychology, 77(2), 414-428.
Garmezy, N. (2019). Stressors of childhood. In N. Garmezy & M. Rutter (Eds.), Stress, coping, and development in children (pp. 43-84). New York: McGraw-Hill.
Greenbeg, L. S., & Geller, S. M. (2019). Therapeutic presence: A mindful approach to effective therapy. Washington: American psychological Association.
Greenberg, l. & Watson, J. (2020). Emotion focused therapy for depression, Washington: American psychological Association.
Hwang, Y. I., Arnold, S., Trollor, J., & Uljarević, M. (2020). Factor structure and psychometric properties of the brief Connor–Davidson Resilience Scale for adults on the autism spectrum. Autism, 2(1), 1-10.
Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychology; 56, 227-238.
Neff, K. D., & Faso, D. J. (2014). Self-Compassion and Well-Being in Parents of Children with Autism. Mindfulness, 1-10.
Neff, K. D. & Pommier, E. (2013). The relationship between selfcompassion and other-focused concern among college undergraduates, community adults, and practicing meditators. Self and Identity, 12(2), 160–176.
Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (2019). Development of dyslexia: The delayed neural commitment framework. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 13(112), 1-16.
Pascual-Leone, J. & Johnson, J. (2018). Affect, self- motivation and cognitive development: A dialectical constructivist view. In Y.D.Dai & R. J Sternberg (Eds.),motivation, emotion, and cognition: Integrative perspectives on intellectual functioning and development (PP. 197- 236). Mahwah, NJ: Eelbaum.
Shahar, B., Bar-Kalifa, E., & Alon, E. (2017). Emotion-focused therapy for social anxiety disorder: Results from a multiple-baseline study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 85(3), 238.
Tali, H. (2002). Parents of Children With Disabilities: Resilience, Coping, and Future Expectations1, Journal of Developmental and Physical Disabilities; 14(2),64-73.
Waller, M. A. (2001). Resilience in ecosystemic context: Evolution of the child. American. Journal of Orthopsychiatry; 71, 290-297.
Westmacott, R., & Edmondstone, C. (2020). Working with transgender and gender diverse clients in emotion-focused therapy: targeting minority stress. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 1-19.
Wolf, W. (2011). Embarrassment in diagnostic process Mental retarded; 3, 29-31.
Yidirim, A., Hacihasanog, A., Ilar, R., Karakurt, P. (2013). Effects of a nursing intervention programs on the depression and perception of family functioning of mothers with intellectually disabled children. Journal of Clinical Nursing, 22, 251-261.