| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,505,790 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,958,261 |
تدوین ساختار عاملی مقیاس وانمودگرایی تحصیلی بین دانشجویان پرستاری | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 13، شماره 48، تیر 1401، صفحه 53-75 اصل مقاله (1.14 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.62480.2204 | ||
| نویسندگان | ||
| فرزانه فدوی1؛ فرزاد زندی* 2؛ هوشنگ جدیدی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش تدوین و بررسی ساختار عاملی مقیاس وانمودگرایی تحصیلی بین دانشجویان پرستاری بود. لذا تحقیق همبستگی، از نوع تحقیقات توصیفی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. بر اساس نرمافزار G*power حجم نمونهای بهاندازه ۲۲0 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات ابتدا از منابع نظری و تجربی برای طراحی اولیه سؤالات وانمودگرایی تحصیلی استفاده شد. سپس از ابزار محققساخته مبتنی بر مبانی نظری و تجربی که شامل 39 سؤال بود، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای روانسنجی و روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج تحلیل مبانی نظری و تجربی مرتبط با وانمودگرایی تحصیلی، 39 نشانگر را در اینارتباط در 5 مؤلفه اصلی: احساس ناتوانی، کنترل بیرونی و حمایتهای خانوادگی، انتظارات دیگران، احساس فریبکاری و احساس گناه مشخص نمود. تحلیل-های آماری مقدار ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریبی (RMSEA) برابر با 068/0 بوده و درنهایت ابزار وانمودگرایی با 5 مؤلفه نهایی مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج و همخوانی با مبانی نظری و تجربی نتیجهگیری میشود که ابزار وانمودگرایی تحصیلی که در این پژوهش تدوین گردید را میتوان برای تشخیص افراد با وانمودگرایی تحصیلی و ارتباط آن با سایر متغیرهای مؤثر بر عملکرد تحصیلی مورداستفاده قرارداد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتباریابی؛ وانمودگرایی؛ وانمودگرایی تحصیلی؛ مقیاس | ||
| مراجع | ||
|
رادمهر، فرناز و حیدریانی، لیلا. (1397). بررسی رابطه استرس تحصیلی و اضطراب اجتماعی در دانشجویان و نقش آن در پیشبینی نشانگان وانمودگرایی. مجله رویش روانشناسی، 7(11)، 69-55.
صدوقی، مجید تمنائی فر، محمدرضا و ناصری، جمیله. (1396). رابطهی تابآوری، امیدواری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 9(1)، 67-50.
کلانی راد، مهرنوش مدنی پور، نادیا و صالحی، مهدیه. (1399). رابطه کمالگرایی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با سندرم ایمپاستر در دختران دانشجو. فصلنامه تعالی مشاوره و رواندرمانی، (کیسکو، 2018)، 33-24.
میرز، لاورنس اس، گارنیو، ا جی و گامست، گلن. (1391). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تقسیم). (ترجمه حسن پاشا شریفی و همکاران)، تهران: انتشارات رشد.
References
Barr-Walker, J., Werner, D., Keller, M., L., & Bass, M. (2019). Coping with impostor feelings: evidence-based recommendations from a mixed methods study. https://doi.org/10.31229/osf.io/gw9pm
Chand, R., & Kumar, A. (2018). self-concept, social support and self- seem as the predictors of Imposter phenomenon among the science students off Himachal Pradesh university. International Journal of Research Culture Society, 2 (2), 381-384.
Chapman, A. (2017). Using the assessment process to overcome Imposter Syndrome in mature students. Journal of further and higher education, 41 (2), 112-119.
Chromey, K.J. (2017).”I’M NOT JUST CRAZY.: Exploring the impostor phenomenon in an educational and communicative context. Fargo, North Dakota State: North Dakota state university of agriculture and applied science, 105.
Cisco, J. (2019). Using academic skill set interventions to reduce impostor phenomenon feelings in postgraduate students. Journal of Further and Higher Education, 1-15. https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1564023
Clance, P. R. (1985). The Impostor Phenomenon. Atlanta: Peachtree.
Clance, P. R., & Imes, S. (1978). The imposter phenomenon in high achieve
women: dynamics and therapeutic intervention. Psychother. Theory Res,15, 241–247.
Edwards, P. W., Zeichner, A., Lawler, N., & Kowalski, R. (1987). A validation study of the Harvey impostor phenomenon scale. Psychotherapy, 24, 256–259.
Hellman, C. M., & Caselman, T. D. (2004). A psychometric evaluation Of the Harvey imposter phenomenon scale. J. Pers. Assess, 83, 161–166.
Holmes, S.W., Kertay, L., Adamson, L. B., Holland, C. L., & Clance, P. R. (1993). Measuring the impostor phenomenon: a comparison of Clance’s IP Scale and Harvey’s I-P Scale. J. Pers. Assess, 60, 48–59.
Hutchins, H.M., Penney, L.M., & Sublett, L.M. (2017). What imposters risk at work: Exploring imposter phenomenon, stress coping, and job outcomes. Human Resource Development Quarterly, 28(1), 28-31.
Kauati, A. (2015). the impostor syndrome and academic life. Interparadigmas 1 (1):75-88.
Kolligian, J., & Sternberg, R. J. (1991). Perceived fraudulence in young
adults: is there an “impostor syndrome”? J. Pers. Assess, 56, 308–326.
Leary, M.R., Patton, K.M., Orlando, A.E., & Funk, W. (2000). The Impostor Phenomenon: Self-Perception, reflected appraisals, and interpersonal strategies. Journal of Personality, 68 (4), 725-756.
Mak, K.K.L., Kleitman, S., & Abbott, M.J. (2019). Impostor Phenomenon Measurement Scales: A Systematic Review. Front. Psychol, 10, 671.
Maqsood, H., Shakeel, HA., Hossain, H., Khan, A.R., Ali, A., Ishaq, A., & Yarshah, S.A. (2018). The descriptive study of imposter syndrome in medical students. International Journal of Research in medical science, 6 (10), 3431-3434.
McElwee & Yurak, T.J. (2010). the phenomenology of the impostor phenomenon. Individual Differences Research, 8 (3), 184-197.
Parker, R., Bresette, L., O’Neill, J., Scapino, M.,Walsh, A., Walters, K., & Woods, E. (2005). Self- Esteem, Locus of Control, the Imposter Phenomenon, and Academic Achievement in High School Students. PSI CHI journal of undergraduate research, 10 (3), 115-120.
Parkman, A. (2016). the imposter phenomenon in higher education: incidence and impact. Journal of higher education theory and practice, 16 (1), 51-58.
Safarzadeh, S., Esfahaniasl, M., & Bayat, M.R. (2012). The Relationship between Self- Concept and Achievement Motive with Imposter Phenomenon in Students of the Islamic Azad University of Ahvaz. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(12), 12802-12808.
Sakulku & Alexander, J. (2011).The Impostor Phenomenon. International Journal of Behavioral Science, 6 (1), 75-97.
Sonnak, C., & Towell, T. (2001). the mpostor phenomenon in British university students: Relationships between self-esteem, mental health, parental rearing style and socioeconomic status. Personality and Individual Differences, 31 (6), 863-874.
Villwock, J. A., Sobin, L.B., Koester, L.A., & Harris, T.M. (2016). Impostor syndrome and burnout among American medical students: a pilot study. International Journal of Medical Education, 7, 364-369.
Kalayirad, M., Madanipour, N., & Salehi, M. (2020). The Relationship between perfectionism and Early Maladaptive Fantaises with Imposter syndrome in female students. Journal of consulting Excellence and psychotherapy, (9), 24-33. [In Persian].
Meyers, L.S., Guarino, A.J., & Gamst, G. (2012). Applied Multivariate Research (design and interpretation). 2nd ed. Tehran: Roshd publication, 90-170. [In Persian].
Sadoughi, M., Tammanaeifar, M., & Naseri, J. (2017). The relationship between Resilience, Hope, Emotional Inteligence and Academic Burnout among Iranian university students. Studies in learning and instruction, 9 (1), 50- 67. [In Persian].
Radmehr, F., & Heydariani, L. (2019). Examine Relationship of Academic stress and social Anxiety in students and its Role in predicting the Imposter syndrome. Journal of Rooyesh-e-Ravanshenasi, 7 (11), 55-69. [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 707 |
||