| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,893 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,443 |
اثربخشی آموزش صلح بر روابط بین فردی و انگیزه تحصیلی دانشآموزان دختر | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 19، شماره 67، فروردین 1402، صفحه 192-215 اصل مقاله (1.34 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2023.57790.3232 | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا زمانی کوخالو* 1؛ مژگان سپاه منصور2؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران. | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف، تعیین اثربخشی آموزش صلح، بر روابط بین فردی و انگیزه تحصیلی دانشآموزان، به روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با در نظر گرفتن گروه کنترل و پیگیری یکماهه انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه 19، آموزشوپرورش شهر تهران، در سال تحصیلی 99-98، به تعداد بالغبر 5901 نفر بود. حجم نمونه آماری پژوهش، 40 نفر دانشآموز دوره اول متوسطه بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، بخش ارزیابی روابط بین فردی و انگیزه تحصیلی از پرسشنامه شایستگی تحصیلی (ACES)، الیوت ودیپرنا (1999) بود. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت پیدرپی، بر اساس پروتکل آموزش صلح محقق ساخته، تحت آموزش صلح قرارگرفته و گروه کنترل، هیچگونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. در انتها، هردو گروه در معرض آزمون ارزیابی روابط بین فردی و انگیزه تحصیلی قرار گرفتند (پسآزمون). پس از گذشت یک ماه مجدداً هر دو گروه در معرض همان آزمون قرار گرفتند (پیگیری). دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. تحلیل واریانس نشان داد که آموزش صلح 57 درصد تغییرات واریانس نمرات مهارتهای بین فردی و 1/46 درصد تغییرات واریانس نمرات انگیزه تحصیلی را تبیین میکند؛ بنابراین میتوان گفت آموزش صلح در افزایش مهارتهای بین فردی و انگیزه تحصیلی دانشآموزان مؤثر بوده است؛ و این تأثیر پس از مرحله پیگیری پایدار مانده است (01/0 p<). نتایج این پژوهش حاکی از ضرورت یادگیری چگونه باهم زیستن است. آموزش صلح با تأثیرگذاری مثبت بر روابط بین فردی و انگیزه تحصیلی دانش-آموزان، موجب بهبود روابط بین فردی دانشآموزان در مدرسه و افزایش انگیزه به تحصیل در آنان میگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش صلح؛ روابط بین فردی؛ انگیزه تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
بهادری خسروشاهی، جعفر؛ حبیبیکلیبر، رامین. (1396). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان متوسطه. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 10(39)، 173-151.
حبیبیکلیبر، رامین؛ فرید، ابوالفضل؛ مصرآبادی، جواد؛ بهادری خسروشاهی، جعفر (1398). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی بر بهبود روابط بین فردی دانشآموزان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(1)15، -8.
حجازی، الهه؛ باباخانی، نرگس؛ سادات احمدی، سیده نگین. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی بر میزان پرخاشگری و رفتارهای تکانشی در میان دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(40)، 38-11.
سیف، علیاکبر. (1399). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
قاسمی، علی؛ فولادچنگ، محبوبه. (1390). بررسی نقش تأکیدات هدفی والدین در خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان. مجلهی روانشناسی، 4(17)، 415-399.
کارگروه تخصصی شبکه جهانی مذاهب برای کودکان (1396). یادگیری زندگی با هم. ترجمه خدیجه ابوالمعالی؛ امیر مسعود رستمی؛ افسانه بوستان. تهران: نشر علم.
لاری، نرجس؛ حجازی، الهه؛ اژهای، جواد؛ جوکار، بهرام. (1398). ادراک معلمان از عوامل مؤثر بر ارتباط معلم دانشآموز: تحلیل پدیدارشناسی. نوآوریهای آموزشی، 18(70)، 78-53.
موتابی، فرشته و فتی، لادن (1387). مهارت برقراری ارتباط، کتاب کار دانشجو. تهران: دانژه.
موسوی، شایسته؛ ابوالمعالی، خدیجه؛ میرهاشمی، مالک (1396). نقش میانجیگر هیجانهای تحصیلی در رابطه بین محیط یادگیری سازندهگرا و شایستگی تحصیلی در دختران دوره دوم متوسطه شهر تهران. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 8 (2)، 95-72.
نیلیپور، مهدی. (1390). مهارتهای زندگی، چاپ دوم، اصفهان: نشر مرغ سلیمان.
هدایتی، فرشته (1399). آموزشوپرورش شور، شوق، چالاکی، پویایی، اخلاق، رنگ، انگیزه، امید، حرکت را دریاب که فردا دیر است. فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، 1(2)، 77-69.
Baker,J.A. (2006). Contributions of teacher- child relationships to positive school adjustment during elementary School.Journal of School Psychology.44(3),211–229. Cherif, M. (2006). Learning to Live Together. UOC Paper [Inaugural Lecture online]. Iss. 3. UOC. Available at: www.uoc.edu/uocpapers/3/dt/eng/cherif.pdf. Compton,W.C. (2012).Introduction to positive psychology. Belmont, CA: Thompson Wadsworth. Dastan,S., Davodo, I. & Besaknezhad, S. (2014).The effect of stress management training on disappearance, interpersonal problems and dormant adaptation of female students in boarding schools. J Psychol Achiev.;4(2):205-24. DiPerna, J.C. & Elliott, S.N. (1999). Development and Validation of the Academic Competence Evaluation Scales,Journal of Psychoeducational Assessment,17(3), 207–225. Fathi Vajargah,S. & Eslami, M. (2008).Investigating the Attention to Peace Education in elementary curriculum from the point of view of education specialists, curriculum experts and elementary school teachers in Tehran. Educational innovations; 7 (25):76-49. Froiland,J.M. & Worrell,F.FC. (2016).Intrinsic motivation, learning goals engagement and achievement in a diverse high Schools. Psychology in the Schools,53(3),321-336. Gresham FM, Van MB, Cook CR. (2017).Social Skills Training for Teaching Replacement Behaviors: Remediating Acquisition Deficits in At-Risk Students. Behav Disord. 2017;31(4):363-77. Hartley Brewer, El. (2007).Motivating Children: Tools and Methods to Help Children Be Spontaneous. Translated by Ahmad Nahidi. Publisher: Roshd. Holder,M.D. & Klassen, A. (2010).Temperament and happiness in children. Journal of Happiness Studies. 11, 419–439. Humphrey, N., Kalambouka, A., Wigelsworth, M., Lendrum, A., Deighton, J. & Wolpert, M. (2011). Measures of social and emotional skills for children and young people: A systematic Review. Educational and Psychological Measurement, 71(4), 617-637. Jenkins, T. (2008). International institute on peace education. Twenty-six years modeling critical, participatory peace pedagogy. In factis pax: journal of peace education and social justice 2 (2): 166-174. Jones,B.D. (2009). Motivating students to Engage in Learning: The MUSIC Model of Academic Motivation.International Journal of Teaching and Learning in Higher Education,21(2), 272-285. Kassu,M.B.&Yimam,J.A. (2016).Multilevel Analysis for Identifying Factors Influencing Academic Achievement of Student in Higher Education Institution: The Case of Wollo University. Journal of Education and Practice,7(13),17-23. Kim,C. Park,S.W.,Cozart,J. & Lee,H. (2015). From motivation to engagement: The role of effort regulation of virtual high Students in mathematics courses. Journal of Educational Technology & Society,18(4),261-278. Lauritzen. SM. (2016).Building peace through education in a post-conflict environment: A case study exploring perceptions of best practices International. Journal of Educational Development.51:77–83. Levett Jones,T. Lathlean,J., Higgins,I.& McMillan,M. (2009). Staff student relationships and their impact on nursing students’ belongingness and learning. Journal of advanced nursing,65(2),316-324. Lipnevich,A.F.,Preckel.& Roberts,R. (2016).Psychosocial skills and school systems in the Twenty- first century Theory,research and applications. New York, Springer. Markey, P., Markey,C., Nave,C. & August, K. (2014).Interpersonal problems and relationship quality: An examination of gay and lesbian romantic couples. J Res Pers. 51:1-8. doi: 10.1016/j.jrp.2014.04.001. Marshall Rio, J. (2014).Motivation and Emotion. Translated by Seyed Mohammadi Y. 4rd ed. Tehran: Virayesh.1-23. Persian. Miller,JD., Dir,A., Gentile,B., Wilson,L., Pryor,LR. & Campbell, WK. (2010). Searching for a vulnerable dark triad: comparing Factor 2 psychopathy, vulnerable narcissism, and borderline personality disorder.J Pers.78(5):1529-64. doi: 10.1111/j.1467- 6494.2010. 00660.x pmid: 20663024. Millings, A., Buck, R., Montgomery, A., Spears, M. & Stallard, P. (2012). School connectedness, peer attachment, and self-esteem as predictors of adolescent depression, Journal of Adolescence, 35, 1061-1067. Mishra L. (2015). Implementing Peace Education in Secondary Schools of Odisha: Perception of Stake Holders. Sakarya University Journal of Education:47-54. Montessori, M. (1949/1972).Education and peace. Trans. H. Lane. (1978).Chicage: Henry Regnery. Norouzi M, Zargar F, Akbari H. (2017).The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Reduction of Interpersonal Problems and Experiential Avoidance in University Students. J Res Behav Sci. 2017;15(2):168-74. Riley,P. (2009). An adult attachment perspective on the student- teacher relationship & classroom management difficulties. Teaching and teacher education, 25(5), 626-635. Rowell, L. Hong, E. (2013). Academic Motivation: Concepts, Strategies, and Counseling Approaches. Professional School Counseling, 16(3), 158-171. Ryan، R.M. (1995). Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of personality, 63(3), 397-427. Sağkala,AS.,Türnüklü, A. & Totan, T. (2012). Empathy for Interpersonal Peace: Effects of Peace Education on Empathy Skills. Educational Sciences: Theory &Practice. 12 (2):1454-1460. Sandeep, K., Rashmi, Ch. (2017). A Review of the Relationship between Parental Involvement and Students’ Academic Performance. The International Journal of Indian Psychology, 4(3): 99,2017. Schunk,D.H., Pintrich,J.R. & Meece,P.R. (2012). Motivation in education: Theory, research and applications. New York,NY: Pearson Higher ED. Spilt,J.L.,Hughes,J.N.,Wu,J.y.,& Kwok, O.M. (2012).Dynamics of teacher-student relationships: Stability and change across elementary school and the influence on children s’ academic success. Child development, 83(4),1180-1195. Steenburger, B. (2004).The Art and Science of the Brief Psychotherapies: American Psychiatric Press, Inc. Tajeri,B. (2016).Effectiveness of problem solving training on interpersonal sensitivity & aggression in students. J Sch Psychol.5(3):39-55. Trevino,N.N.& DeFreitas,S.C. (2014).The relationship between intrinsic motivation and academic achievement for first generation Latino college students. Social Psychology of Education,17(2),293-306. You,S.,Dang,M.& Lim,S.A. (2016).Effects of student perceptions of teachers’ motivational behavior on reading, English and mathematics achievement: The mediating role of domain specific efficacy-self and intrinsic motivation. Child & Youth Care Forum, 45(2), 221-240. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 869 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,080 |
||