| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,042,358 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,813,674 |
روایت معلمان دورۀ ابتدایی از چالشهای ارزشیابی درس ریاضی در آموزش مجازی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| دوره 5، شماره 15، فروردین 1401، صفحه 9-25 اصل مقاله (1.28 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.72402.1369 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا رحیمی* 1؛ زهره نظری مقدم2 | ||
| 1استادیار گروه آموزش وپرورش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد آموزش وپرورش دبستان، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مطالعۀ حاضر با هدف تحلیل تجربه زیسته معلمان دورۀ ابتدایی از چالشهای ارزشیابی درس ریاضی در آموزش مجازی انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و برای گردآوری و تحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی (کیفی) بهره گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته است و شرکتکنندگان در این مطالعه معلمان دوره ابتدایی شهرستانهای جنوب استان تهران (اسلامشهر و شهریار) هستند که تجربۀ تدریس ریاضی را در فضای مجازی داشتهاند. لذا برای انتخاب نمونه مورد مطالعه از روش نمونه-گیری هدفمند استفاده شد. دادهها در نمونۀ 26ام به اشباع رسید؛ اما برای اطمینان بیشتر، مصاحبه تا 33 شرکت کننده ادامه یافت و دادههای به-دستآمده با استفاده از روش تحلیل گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که معلمان دورۀ ابتدایی برای سنجش و ارزشیابی درس ریاضی بیشتر بر ارزشیابی تکوینی تأکید دارند. چالشهای ارزشیابی این درس شامل ۷ مضمون کلی تقلب، مشکلات مربوط به دانش حرفهای معلمان، مشکلات مربوط به دانشآموزان، امکانات و تجهیزات، مشکلات مربوط به طراحی سؤالات، مشکلات مربوط به والدین و انتظارات نابهجا است. مشکلات مربوط به دانشآموزان، پدیده تقلب و عدم همکاری والدین، جزء چالشهایی است که در زمان آموزش حضوری نیز معلمان با آنها روبهرو بودهاند، ولی آموزش مجازی منجر به تشدید این مشکلات شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش مجازی؛ سنجش و ارزشیابی؛ درس ریاضی؛ معلمان دورۀ ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 641 |
||