| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,179 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,792 |
اقتدار معلم، اضطراب، افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 11، شماره 35، فروردین 1394، صفحه 105-121 اصل مقاله (519.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حسین اسکندری* 1؛ حمید درودی2؛ فرزانه بهرامی3 | ||
| 1استادیار گروه مشاوره و علوم تربیتی دانشگاه بجنورد، | ||
| 2مربی مشاوره و علوم تربیتی دانشگاه بجنورد | ||
| 3کارشناس مشاوره و علوم تربیتی دانشگاه بجنورد | ||
| چکیده | ||
| سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلم (مربی) را تحت عنوان اسوه امین و بصیر توصیف کرده است. ازجمله ویژگیهای کلیدی معلم، برخورداری او از انواع مطلوب اقتدار و پرهیز از انواع نامطلوب آن است. معمولاً از دودسته کلی اقتدار حقوقی-محتوایی و صوری-وجودی به ترتیب بهعنوان مطلوب و نامطلوب نامبرده میشود. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین انواع اقتدار معلم و اضطراب، افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پرداخته است. این پژوهش ازاینجهت که توانسته است یکی از مفاهیم مهم فلسفه تعلیم و تربیت را در پیوند با مفاهیم روانشناختی و در قالب پژوهشهای توصیفی- همبستگی موردبررسی قرار دهد، در نوع خود نوآورانه به شمار میرود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته اقتدار معلم و پرسشنامه سلامت روان (دارای دو خرده مقیاس اضطراب و افسردگی) استفادهشده است. جامعه آماری عبارتاند از کل دانشآموزان دختر دوره متوسطه و پیشدانشگاهی شهر بجنورد در سال 1393 که 378 نفر آنها بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که بین اقتدار صوری- وجودی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود ندارد؛ اما بین این نوع اقتدار معلمان از یکسو و افسردگی و اضطراب دانشآموزان از سوی دیگر، رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بین اقتدار محتوایی- حقوقی معلمان و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار و بین این نوع اقتدار معلمان و افسردگی دانشآموزان رابطه منفی معناداری برقرار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اقتدار معلم؛ اضطراب؛ افسردگی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,655 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,554 |
||