| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,937 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,002,212 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,786,790 |
ویژگیهای روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 14، شماره 51، خرداد 1402، صفحه 102-123 اصل مقاله (824.24 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.67803.3369 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه زاده محمدی* 1؛ علی فتحی آشتیانی2 | ||
| 1دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | ||
| 2استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| یکی از محیطهایی که در آن هیجان زیادی تجربه میشود، محیطهای تحصیلی است. در چنین محیطی که هیجان بسیار تجربه میشود و نیز هیجان با سایر عوامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی مرتبط هست، تنظیم هیجان ضروری است؛ بنابراین داشتن ابزاری بهمنظور ارزیابی راهبردهای تنظیم هیجانی که دانشجویان در محیط تحصیلی به کار میبرند، ضروری مینماید، هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی و روایی یابی و تحلیل عوامل نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر تهران تشکیل میدادند که تعداد 250 نفر با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان اعضای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان تحصیلی (Burić et al., 2016) به همراه پرسشنامه تجدیدنظر شده هدف پیشرفت (Elliot & Murayama, 2008) بهکاربرده شد. پس از کنار گذاشتن پرسشنامههای ناقص و دادههای پرت 219 پرسشنامه باقی ماند. در این پژوهش برای تعیین اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی و بهمنظور بررسی روایی از روش تحلیل عاملی تأییدی و روایی ملاک استفاده شد و نمرات هنجار پرسشنامه برای هر دامنهای از نمرات گزارش شدند. در تحلیل عوامل این پرسشنامه تمام هشت مؤلفه نسخۀ اصلی تأیید شد. در روایی ملاک، مقدار واریانس تبیین شده توسط مؤلفههای تنظیم هیجانی تحصیلی معنیدار بود. اعتبار 37 ماده با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی تأیید شد. نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم هیجان تحصیلی، با 37 سؤال و 8 مؤلفه، از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و این پرسشنامه را میتوان برای اهداف پژوهشی به کار برد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ویژگیهای روانسنجی؛ تحصیلی؛ تنظیم هیجان؛ دانشجویان | ||
| مراجع | ||
|
Albright, J. J., & Park, H. M. (2009). Confirmatory factor analysis using amos, LISREL, Mplus, SAS/STAT CALIS.
Asikainen, H., Hailikari, T., & Mattsson, M. (2018). The interplay between academic emotions, psychological flexibility and self-regulation as predictors of academic achievement. Journal of further and Higher Education, 42(4), 439-453.
Bayram, N., & Bilgel, N. (2008). The prevalence and socio-demographic correlations of depression, anxiety and stress among a group of university students. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 43(8), 667-672.
Beiter, R., Nash, R., McCrady, M., Rhoades, D., Linscomb, M., Clarahan, M., & Sammut, S. (2015). The prevalence and correlates of depression, anxiety, and stress in a sample of college students. Journal of affective disorders, 173, 90-96.
Burić, I., Sorić, I., & Penezić, Z. (2016). Emotion regulation in academic domain: Development and validation of the academic emotion regulation questionnaire (AERQ). Personality and Individual Differences, 96, 138-147.
Chakraborty, R., & Chechi, V. K. (2019). Validation Of Revised Academic Emotion Regulation Questionnaire (AERQ) In The Indian Context.
Daniels, L. M., & Gierl, M. J. (2017). The impact of immediate test score reporting on university students' achievement emotions in the context of computer-based multiple-choice exams. Learning and Instruction, 52, 27-35.
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2× 2 achievement goal framework. Journal of personality and social psychology, 80(3), 501.
Elliot, A. J., & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: Critique, illustration, and application. Journal of educational psychology, 100(3), 613.
Loehlin, J. C. (2004). Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural equation analysis. Psychology Press.
Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of educational Psychology, 101(1), 115.
Pekrun, R., & Stephens, E. J. (2009). Goals, emotions, and emotion regulation: Perspectives of the control-value theory. Human Development, 52(6), 357-365.
Piryaei, S., Mohebbi, M., Ashkzari, M. K., & Ashkezari, E. K. (2017). Academic stress and emotion regulation in the Iranian female students with high and low academic performance. European Psychiatry, 41, S787-S788.
Rowe, A. D., & Fitness, J. (2018). Understanding the role of negative emotions in adult learning and achievement: A social functional perspective. Behavioral sciences, 8(2), 27.
Sari, P., Bulantika, S. Z., Dewantari, T., & Rimonda, R. (2020). Effects of stress coping and emotion regulation on student academic stress. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 7(1), 73-80.
Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the society for research in child development, 59(2‐3), 25-52.
Tyson, D. F., Linnenbrink-Garcia, L., & Hill, N. E. (2009). Regulating debilitating emotions in the context of performance: Achievement goal orientations, achievement-elicited emotions, and socialization contexts. Human Development, 52(6), 329-356.
Wang, L., & Yan, F. (2018). Emotion regulation strategy mediates the relationship between goal orientation and job search behavior among university seniors. Journal of Vocational Behavior, 108, 1-12.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 798 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410 |
||