الحسن، احمد یوسف. (1391). عوامل افول علم اسلامی پس از سده دهم هجری (ترجمه محمد جوا ناطق). میراث علمی اسلام و ایران. (اثر اصلی منتشر شده در سال 1996)
پایگاه جهان اسلام. (دی، 1401). جایگاه علمی ایران در SCOPUS. https://isc.ac/fa/grid/185/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-scopus?page=1&per-page=10
پایگاه جهان اسلام. (دی، 1401). جایگاه علمی ایران در WOS. https://isc.ac/fa/grid/184/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-wos
حکاک، محمد، حزنی، سیدعلی، مروتی، حمید و اخلاقی، طاهره. (1397). عارضهیابی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(2)، 46-57.
شفیعی، مجتبی، مجیدی، میثم، غارثیفرد، محمد، توکلی امینیان، سمانه و قنبری، فریبا. (1399). مروری کوتاه بر وضعیت «پژوهش» و «نوآوری» در ایران، با تأکید بر بخش آب: ضرورت تغییر رویکردها. علوم و مهندسی آب و فاضلاب، 5(2)،4-13.
عزیزی، فریدون. (1389). شاخصهای ارتقای علمی کشور. نشریه مجله غدد درونریز و متابولیسم ایران، 12 (3)، 20۵-20۷.
فراستخواه، مقصود. (1395). گاهوبیگاهی دانشگاه در ایران. تهران: آگاه.
قارون، معصومه. (1381). منابع مالی تحقیقات در ایران و سایر کشورها: مفاهیم و چشماندازها. مجله رهیافت، 27 (1)، 197-212.
قریشی خوراسگانی، مریمسادات، جنوی، المیرا و نظرزاده زارع، محسن. (1400). تبیین پدیده فرمگرایی علمی در نظام دانشگاهی ایران: عوامل و راهکارها. سیاست علم و فناوری، 14(2)، 51-66.
قاسمی، افسانه و جاراللهی، عذرا. (۱۳۹۳). عوامل مؤثر بر روحیه علمی دانشجویان کارشناسی ارشد. برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، ۵ (۱۹)، ۱-۳۹.
گرگینکرجی، آرش و بابازاده، مسیب. (1399). چالشهای داوری مقالات پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی در ایران. نخبگان علوم و مهندسی، 24(5)، 213-233.
محمدپورمیر، محمدمهدی، شجاعی، سامره، سمیعی، روح ا... اشرفی، مجید. (1398). بررسی عوامل زمینهای مؤثر بر تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی فناورانه مطالعه موردی دانشگاه فنیوحرفهای. فصلنامه علمی کارافن، 16(2)، 33-50.
مختاریان، فرانک و محمدی، رضا. (1392). کارگاههای مجازی ارزشیابی کیفیت: ضرورتها و راهکارها. مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظامهای آموزش عالی. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور، 91-118.
معینالدینی، محمود. (1398). نیازسنجی آموزشی مسائل راهبردی اجتماعی. مطالعات دفاعی استراتژیک، 17(77)، 203-224.
نیسینیا، علی. (1396). آسیبشناسی سیاستگذاری در برنامه درسی بر اساس مدل SWOT. تهران: آوای نور.
وحدتی، منصوره، مظلومی محمودآباد، سیدسعید، سلیمی، طاهره و اقبال، عبدالعظیم. (1393). بررسی موانع انجام پژوهشهای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۲. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ۹ (۲)، 23-40.
ورسه، فاطمه، ریماز، شهناز و مرادی، یوسف. (1399). چالشها در مرحله طراحی، اجرا، تحلیل و انتشار یافتههای کارآزماییهای بالینی تصادفیشده در ایران: مطالعه کیفی.
مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران،
16(3)، 237-246.
References
Azizi, F. (2010). Indicators for promoting the country's scientific status. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism, 12(3), 205–207. [In Persian]
Çoltekin, A., Lochhead, I., Madden, M., Christophe, S., Devaux, A., Pettit, C., & Hedley, N. (2020). Extended reality in spatial sciences: A review of research challenges and future directions. ISPRS International Journal of Geo-Information, 9(7), 439.
Farastkhah, M. (2016). The occasional university in Iran. Tehran: Agah. [In Persian]
Gergin-Karji, A., & Babazadeh, M. (2020). Challenges of peer review of research articles in the field of engineering in Iran. Elites of Science and Engineering, 24(5), 213–233. [In Persian]
Gharoon, M. (2002). Financial resources for research in Iran and other countries: Concepts and perspectives. Rahyaft Journal, 27(1), 197–212. [In Persian]
Ghasemi, A., & Jarollahi, A. (2014). Factors Affecting Scientific Spirit of University Students. Social Development & Welfare Planning, 5(19), 1-39. DOI: https://doi.org/10.22054/qjsd.2015.683
Ghoreshi Khorasgani, M.S., Janavi, E., & Nazarzadeh Zare, M. (2021). Explaining the phenomenon of scientific formalism in Iran's university system: Factors and solutions. Science and Technology Policy, 14(2), 51–66. [In Persian]
Graneheim, U.H. & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24(2), 105-112.
Hakkak, M., Hazni, S.A., Morvati, H., & Akhlaghi, T. (2018). Research problem identification among graduate students of Guilan University of Medical Sciences. Journal of Research in Medical Education, 10(2), 46–57. [In Persian]
Islamic World Science Citation Center. (December, 2022). Iran's scientific ranking in SCOPUS. https://isc.ac/fa/grid/185/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-scopus?page=1&per-page=10 [In Persian]
Islamic World Science Citation Center. (December, 2022). Iran's scientific ranking in WOS. https://isc.ac/fa/grid/184/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-wos [In Persian]
Jones, E., Leask, B., Brandenburg, U., & de Wit, H. (2021). Global social responsibility and the internationalisation of higher education for society. Journal of Studies in International Education, 25(4), 330-347.
Lionis, C., Stoffers, H.E.J.H., Hummers-Pradier, E., Griffiths, F., Rotar-Pavlič, D., & Rethans, J.J. (2004). Setting priorities and identifying barriers for general practice research in Europe. Results from an EGPRW* meeting. Family Practice, 21(5), 587-593.
Mertens, D.M. (2015). Research and Evaluation in Education and Psychology: Integrating Diversity with Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods (Fourth Edition). Los Angles: SAGE.
Mohammadpourmir, M.M., Shojaei, S., Samiei, R., & Ashrafi, M. (2019). Examining contextual factors affecting the commercialization of technological research outcomes: A case study of Technical and Vocational University. Karafan Scientific Quarterly, 16(2), 33–50. [In Persian]
Mohiqi, M., Mohiqi, M.K., & Ghali Flayyih Al-Kenani, M. (2019). Evaluation of academic research in Islamic countries (pathology and legal solutions). The Fundamental and Applied Studies of the Islamic World, 1(1), 101-117.
Moin-al-Dini, M. (2019). Educational needs assessment for strategic social issues. Strategic Defense Studies, 17(77), 203–224. [In Persian]
Mokhtarian, F., & Mohammadi, R. (2013). Virtual quality evaluation workshops: Needs and solutions. In Proceedings of the Second National Conference on Evaluation and Quality Assurance in Higher Education Systems (pp. 91–118). Tehran: National Organization for Educational Testing. [In Persian]
Mukhuty, S., Upadhyay, A., & Rothwell, H. (2022). Strategic sustainable development of Industry 4.0 through the lens of social responsibility: The role of human resource practices. Business Strategy and the Environment, 22 (32), 2068–2081.
Neisinia, A. (2017). Pathology of curriculum policy-making based on the SWOT model. Tehran: Avaye Noor. [In Persian]
Purcell, W.M., Henriksen, H., & Spengler, J.D. (2019). Universities as the engine of transformational sustainability toward delivering the sustainable development goals:“Living labs” for sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(8), 1343-1357.
Schaeffer, P.R., Fischer, B., & Queiroz, S. (2018). Beyond education: The role of research universities in innovation ecosystems. Foresight and STI Governance, 12(2), 50-61.
Shafiei, M., Majidi, M., Gharesifard, M., Tavakoli Aminian, S., & Ghanbari, F. (2020). A brief review of the status of "research" and "innovation" in Iran, with emphasis on the water sector: The need for changing approaches. Water and Wastewater Science and Engineering, 5(2), 4–13. [In Persian]
Supreme Council of the Cultural Revolution. (2010). Comprehensive scientific map of the country. https://sccr.ir/Pub/1/1830 [In Persian]
Vahdati, M., Mazlumi Mahmoudabad, S.S., Salimi, T., & Eghbal, A. (2014). Investigating barriers to conducting educational research at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd in 2013. Journal of the Center for Studies and Development of Medical Education Shahid Sadoughi University of Medical Sciences Yazd, 9(2), 23–40. [In Persian]
Varseh, F., Rimaz, S., & Moradi, Y. (2020). Challenges in the design, implementation, analysis, and publication of findings of randomized clinical trials in Iran: A qualitative study. Iranian Journal of Epidemiology, 16(3), 237–246. [In Persian]
Watty, K., Bellamy, S., & Morley, C. (2008). Changes in higher education and valuing the job: The views of accounting academics in Australia. Journal of higher education policy and management, 30(2), 139-151.
Yusef-al-Hassan, A. (2012). Factors contributing to the decline of Islamic science after the tenth century AH (M. J. Nategh, Trans.). Scientific Heritage of Islam and Iran. (Original work published 1996) [In Persian]