| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,333 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,596 |
اثربخشی آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر هوش اجتماعی و سطح خودکارآمدی در مهارت حل مسئله | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 11، شماره 39، تیر 1403، صفحه 179-204 اصل مقاله (1.38 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2023.72091.1561 | ||
| نویسنده | ||
| مرضیه یاری زنگنه* | ||
| استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت. ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر هوش اجتماعی و سطح خودکارآمدی دانشجویان در حل مسئله بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه (طرح سولومون) انجام شد. جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1401-1400 و نمونه پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان 76 نفر تعیین گردید که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده در چهار گروه 19 نفری و درونگروهی تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه علوم انسانی و مهندسی تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران استفاده شد؛ که روایی آن از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب،78/0 و 73/0 مورد تأیید قرارگرفته است. ابتدا برای هر چهار گروه، پیشآزمون اجرا و سپس، مداخله آزمایشی بهعنوان متغیر مستقل در 8 جلسه 45 دقیقهای، روی گروههای آزمایش اجرا گردید. پس از پایان آموزش، از هر چهار گروه پسآزمون گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و تی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در افزایش میزان هوش اجتماعی در شرکتکنندگان گروههای آزمایش اثربخشی مثبت دارد، همچنین نتایج آزمون نشان داد آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر خود کارآمدی دانشجویان در حل مسئله در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری داشته است، ولی تفاوتی بین رشتهها ازنظر هوش اجتماعی و خود کارآمدی دانشجویان مشاهده نشد. نتایج پژوهش بر اثر سودمند آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در بهبود هوش اجتماعی و رویکرد شناختی دانشجویان در جهت افزایش سطح خود کارآمدی آنها در حل مسئله، تأکید دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی؛ هوش اجتماعی؛ سطح خودکارآمدی | ||
| مراجع | ||
|
اسماعیلزاده، پروانه و حسنزاده، محمد. (1396). تأثیر سواد اطلاعاتی کاربران بر صحت اطلاعات منتشره در شبکههای اجتماعی مجازی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 8 (2)، 161-179.
بابایی پرشه، افسانه و مصدقی نیک، فاطمه. (1401). رابطه سواد اطلاعاتی و مهارتهای ارتباطی معلمان با خودکارآمدی تحصیلی با نقش تعدیل گر باورهای هوشی دانش آموزان. فصلنامه مدیریت و چشمانداز آموزش، 4(2)، 1-20. DOI: 10.22034/jmep.2022.316796.1084
تقوایی یزدی، مریم و حسینی طبقدهی، لیلا. (1401). نقش میانجی خودکارآمدی خلاق در رابطه بین هوش اجتماعی و خود نظم جویی شناختی هیجان دانش آموزان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 12(45)، 27-44.
حبیبی، حمدالله و خدایاری شوطی، سعید. (1394). ارتباط سواد اطلاعاتی و دسترسی به امکانات با نگرش به یادگیری الکترونیکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، (15)، ۱-۸.
حسینی، سیدمجید. (1386). مهارتهای اجتماعی. فصلنامه علمی آموزشی آرامش، (22،23)، 48-57.
حقی، کاملیا. (1393). سواد اطلاعاتی و رابطه آن با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر اصفهان ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، تهران[.
راستگو، اعظم، نادری، عزتالله، شریعتمداری، علی و سیف نراقی، مریم. (1389). بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارتهای حل مسئله دانشجویان. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1 (4)، 1-22.
روحانی، یاسر. (1393). ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﻄﺢ ﺳﻮاد اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﺘﺎﺑﺪاران و تأثیر آن ﺑﺮ آﻣﻮزش و ارﺗﻘﺎء ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎن؛ موردمطالعه کتابخانههای عمومی شهر زنجان ]پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد، تهران[.
علیزاده، مجید. (1392). سنجش سواد اطلاعاتی کاربران و سطح آموزش سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای وابسته به کتابخانههای عمومی کشور در استان البرز]پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتمعلم تهران، تهران[.
قادری، پریسا. (1401) اثربخشی آموزش هوش اجتماعی بر خودکارآمدی اجتماعی، اضطراب ناشی از کرونا و کمالگرایی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول. فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، 5(13)، 243-252.
قشمی، محمدامین و نصیری، فخرالسادات. (1400). بررسی نقش میانجی سواد اطلاعاتی در رابطه بین مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی کارآفرینانه. فناوری آموزش، 15 (4)، 673-682. DOI:10.22061/tej.2021.5407.2219
مظفری رمچاهی، حفصه. (1392)، ارزیابی میزان سواد اطلاعاتی و رابطه آن با خود راهبردی در یادگیری دانشجویان مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه آزاد قشم. پژوهشهای علوم انسانی، (5)31، 113-130.
مقصودی، معصومه و اسماعیلی شاد، بهرنگ. (1396). مطالعه تأثیر فناوریهای آموزشی بر رابطه بین سواد اطلاعاتی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3(2)، 91-111. DOI: 10.22091/stim.2017.2032.1136
هوشنگ نژاد، محمود، عجم، علیاکبر، اعراب شیبانی، خدیجه و آذر همایون، نسرین. (1397). بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 5 (4)، 27-39. DOI: 10.30473/mrs.2020.44405.1371
یزدانی، فریدون. (1391). طراحی ابزاری برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2 (4)، 29-52.
Adalier, A., & Serin, O. (2012). Teacher candidates’ information literacy self-efficacy. Online Journal of Science and Technology, 2(2), 71–78. Aharony, N., & Gazit, T. (2018). Students’ information literacy self-efficacy: An exploratory study. Journal of Librarianship and Information Science, 1-13. Available at: https://doi.org/10.1177/0961000618790312. American Association of School Librarians and Association for Educational Communications and Technology. (1998). Information Literacy Standards for Student Learning, American Library Association, Chicago, IL. American Library Association. (2000). Information Literacy: a Position Paper on Information Problem Solving, ALA, available at: www.ala.org/aasl/positions/ps_infolit.html Andretta, S. (2005). Information literacy: A practitioner's guide. Oxford: Chandos Publishing. Association of College and Research Libraries. (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education: Standards, Performance Indicators, and Outcomes,ACRL, available at: www.ala.org/acrl/ilstandardlo.html Ata, F., & Baran, B. (2011). Investigation of undergraduate students’ information literacy self–efficacy according to foreign language level, gender, computer ownership and the internet connection duration. In: Paper presented at the 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium. Elazığ: Fırat University, 22–24. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. Bandura, A., Pastorelli, C., Barbaranelli, C., & Caprara, G. V. (1999). Self-efficacy pathways to childhood depression. Journal of Personality and Social Psychology, 76(2), 258–269. https://doi.org/10.1037/0022-3514.76.2.258 Becker, B. W. (2018). Information literacy in the digital age: Myths and principles of digital literacy. School of Information Student Research Journal, 7(2), 2-9. Bury, S. (2016). Learning from faculty voices on information literacy: Opportunities and challenges for undergraduate information literacy education. Reference Services Review. Carr, S.E., & Johnson, P.H. (2013). Does self-reflection and insight correlate with academic performance in medical students?. BMC Medical Education, 13(1), 113–119. Cassidy, S., & Eachus, P. (1998). Developing the computer self-efficacy (CSE) scale:investigating the relationship between CSE, gender and experience with computers. Computer Self-EfficacyWeb Site, available at: www.chssc.salford.ac.uk/healthSci/selfeff/selfeff.htm Chaiyaset, P. (2019). The Association between Digital Literacy and Social Intelligence. International Journal of English, Literature and Social Science (IJELS), 4(4), 1069-1072. DOI: 10.22161/ijels.4423 Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple, intel ligences. New York: Basic Books; 86-91. Kavulya, J. M. (2003). Challenges facing information literacy efforts in Kenya: A case study of selected university libraries in Kenya. Library Management. 24(4/5):216-222. Keshavarz, H., Esmaeili Givi, M., &Vafaeian, A. ) 2016(. Students' sense of self-efficacy in searching information from the Web: A PLS approach. Webology,13(2), 16- 31. Kear, M. (2000). Concept Analysis of Self-efficacy. Graduate Research in Nursing, available at: http://graduateresearch.com/Kear.htm Kiliç-Çakmak, K. (2010). Learning strategies and motivational factors predicting information literacy self-efficacy of e-learners. Australasian Journal of Educational Technology, 26(2), 192–208. Kurbanoglu, S.S. , Akkoyunlu, B., & Umay, A. (2006). Developing the information literacy self-efficacy scale. Journal of Documentation, 62(6), 730–743. Petermanec, Z., & Šebjan, V., (2006). Not knowing that they do not know: Self-assessment accuracy of third year medical students. Medical Education, 40(2), 173–179. Lenox, M. F. & Walker, M.L. (1993). Information literacy in the educational process. The Educational Forum, 57(3), 312-324. Liu, Q. (2023). Information literacy and recent graduates: Motivation, self-efficacy, and perception of credit-based information literacy courses. The Journal of Academic Librarianship, 49(3), 102682. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2023.102682. Mann, L. (2018). Making a place for makerspaces in information literacy. Reference & User Services Quarterly, 58(2), 82–86. Mayer, R. E. (2011). Intelligence and achievement. In R.J. Sternberg & S.B. Kaufman (Eds.), The Cambridge handbook of intelligence (pp. 738-747). New York, NJ: Cambridge University Press. Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youth. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145–149. https://doi.org/10.1023/A:1010961119608 Michalak, R., Rysavy, M. D., & Wessel, A. (2017). Students’ perceptions of their information literacy skills: The confidence gap between male and female international graduate students. The Journal of Academic Librarianship, 43(2), 100–104. Pajares, F. (2002). Overview of Social Cognitive Theory and of Self-efficacy, available at: www.emory.edu/EDUCATION/MFP/eff.html OSSAI, O. (2022). Information Literacy Self-Efficacy and Academic Resilience among final year Pre-Service School Librarians: Implications for Library Mentorship Library Philosophy and Practice (e-journal). https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7175 Oyighan, D. (2018), Self-Efficacy and Attitude towards Information Literacy Skills: A Study on Library and Information Science Students, Amity. Journal of Training and Development, 3 (1), 1-11. Naveed, M. A., & Ain, R. (2017). Political Ignorance and Voting Participation of Rural Dwellers in Pakistan. Journal of Politics and International Studies, 3(2), 19–33. Petermanec, Z., & Šebjan, U. (2017), Evaluation components of information literacy in undergraduate students in Slovenia: An experimental study. Library & Information Science Research, 39(1), 69-75. Ross, M., Perkins, H., & Bodey, K. (2016). Academic motivation and information literacy self- efficacy: The importance of a simple desire to know. Library & Information Science Research, 38(1), 2–9. Shalom-Aseraf, E. (2013). The relationship between a sense of self-empowerment and personality traits and the functioning of the school counselor: A case study. Unpublished Master’s Thesis, Bar-Ilan University. Silvera, D. H., Martinussen, M., & Dahl, T. I. (2001). The Tromsø Social Intelligence Scale, a self-report measure of social intelligence. Scandinavian Journal of Psychology, 42(4), 313–319. https://doi.org/10.1111/1467-9450.00242 Singh, D., & Joshi, M. K. (2019). Information literacy competency of Post graduate students at Haryana Agricultural University, Hisar. Sherer, M., Maddux, J.E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R.W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51(2), 663–671. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663 Sugiyarti, L., & Sudibyo, Y. A. (2023). relationship between information literacy in the digital environment, self-efficacy, servant leadership, and managerial performance, strategic role of management accountants as moderated model. International Journal of Economic, Business, Accounting, Agriculture Management and Sharia Administration (IJEBAS), 3(2), 758–768. https://doi.org/10.54443/ijebas.v3i2.664 Yousuf, S., & Ahmad, I. (2007). Emotional intelligence as predictor of managerial effectiveness. Journal of Behavioural Sciences, 17, 21-35. Zimmerman, B.J. (1995). Self-efficacy and educational development. Self-Efficacy in Changing Societies, 1, 202-231.Available at: https://doi.org/10.1017/cbo9780511527692. References [In Persian] Alizadeh, M. (2012). Measuring the information literacy of users and the level of information literacy training of librarians of libraries affiliated to the public libraries in Alborz province [Master thesis, Tarbiat Moalem University of Tehran]. [In Persian] Esmailzade, P., & Hasanzadeh, M. (2019). The Impact of the Information Literacy of Users on the Accuracy of the Information Published in Social Networks. Library and Information Science Research, 8(2), 161-179. DOI: 10.22067/ 0i0.65715. [In Persian] Babaei Parsheh, A., & Mosadeghi Nik, F. (2022). The relationship between information literacy and communication skills of teachers with academic self-efficacy with the moderating role of students' intelligence beliefs. Management and Educational Perspective, 4(2), 1-20. DOI: 10.22034/jmep.2022.316796.1084. [In Persian] Ghaderi, P. (2022) The effectiveness of social intelligence training on social self-efficacy, anxiety caused by corona and perfectionism of male students of the first secondary level. New Strategies Quarterly in Psychology and Educational Sciences, 5(13), 243-252. [In Persian] Gheshmi, M. A., & Nasiri, F. (2021). Investigating the mediating role of information literacy in the relationship between students’ Communication skills and Entrepreneurial self-efficacy. Technology of Education Journal (TEJ), 15(4), 673-682. DOI: 10.22061/tej.2021.5407.2219. [In Persian] Habibi, H., & Khodayari Shouti, S. (2015). The Relationship between Information Literacy and Access to Facilities with Attitudes toward E-learning among students of Urmia University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, (15), 1-8. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3558-fa.html [In Persian] Hosseini, S.M. (2009). Social skills. quarterly Scientific and Educational Peace, (22,23), 57-48. [In Persian] Houshang Nezhad, M., Ajam, A., Aarab Sheybani, K., & Azarhomaun, N. (2019). Investigating the Role of the Components of Information Literacy in Acceptance of E-learning in Students of Technical & Engineering Faculty. Quarterly Resources and Information Services Management, 5(4), 27-39. DOI: 10.30473/mrs.2020.44405.1371. [In Persian] Haghi, K. (2014). Information literacy and its relationship with self-efficacy in students of Payam Noor University, Isfahan city [Master's thesis, Payam Noor University]. [In Persian] Maqsodi, M., & Esmaeili Shad, B. (2017). The effect of educational technology on the relationship between students literacy and self-education students. Sciences and Techniques of Information Management, 3(2), 91-111. DOI: 10.22091/stim.2017.2032.1136. [In Persian] Mozaffari Ramchahi, H. (2013). Evaluation of the level of information literacy and its relationship with self-strategy in the learning of management and educational planning students of Qeshm Azad University. Humanities research, 31(5), 13-18. [In Persian] Rastgoo, A., Naderi, E., Shariatmadari, A., & Seifnaraghi, M. (2011). The impact of internet information literacy training on university student’s problem solving skills. Journal of new approach in educational administration, 1(4), 1-22. sid. https://sid.ir/paper/168889. [In Persian] Rouhani, Y. (2014). Examining the level of information literacy of librarians and its effect on the training and promotion of applicants; Study subject of public libraries of Zanjan city. [Master's thesis, Department of Knowledge and Information Science, Shahed University] [In Persian] Taghvaee Yazdi, M., & Hosseini Tabaghdehi, L. (2022). The mediating role of creative self-efficacy in the relationship between social intelligence and students' cognitive emotion self-regulation. Social Psychology Research, 12(45), 27-44. DOI: 10.22034/spr.2022.306639.1686 [In Persian] Yazdani, F. (2012). Designing an Instrument for Assessing the Students’ Information Literacy at Payam-e-Noor University. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2(4), 29-52. [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |
||