| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,839 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,422 |
مقایسه انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص و عادی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 14، شماره 53، فروردین 1403، صفحه 179-200 اصل مقاله (768.99 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.73269.2564 | ||
| نویسندگان | ||
| فرهاد غدیری* 1؛ کریم عبدالمحمدی2؛ عسگر علیمحمدی3 | ||
| 1دکتری روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر مقایسه انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص و عادی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پژوهشهای علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری و عادی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. که از این جامعه با استفاده از نمونهگیری هدفمند، نمونهای با حجم 34 نفر (17 دانشآموز مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص و 17 دانشآموز عادی) برای هر گروه انتخاب شدند. گروه دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری توسط معلم و توسط یک متخصص روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص تشخیص دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ارزیابی انزوای اجتماعی آشر و همکاران (1984) و پرسشنامهی بهزیستی کودکان استرلینگ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها آزمون تحلیل کواریانس به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص و دانشآموزان عادی تفاوت معنیدار دارد (05/0P<).بنابراین میتوان گفت دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص نیازمند دریافت مداخلات موثر جهت بهبود انزوای اجتماعی و بهزیستی روانی میباشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انزوای اجتماعی؛ بهزیستی روانی؛ دانشآموزان؛ ناتوانی یادگیری خاص | ||
| مراجع | ||
چاری، مسعود حسین.، خیر، محمد. (1381). بررسی کارایی یک مقیاس برای سنجش احساس تنهایی در دانشآموزان دوره راهنمایی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، 37(1). 46- 59.رخشنده، لیلی.، صبحی قراملکی، ناصر. (1401). مقایسه بیانگری هیجانی، اجتناب شناختی و مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان با و بدون مشکلات یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری. 11(3): 75-62
رضاییفرد، اکبر.، مؤمنی، افسانه.، عقیقی، آرش.، دانشمندی، سعیده. (1400). مقایسه خودتنظیمی انگیزشی، پردازش هیجانی و حسی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بهنجار. ناتوانیهای یادگیری. 10(3): 355-344
عباسی، مسلم. (1394). مقایسهی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری. 5(2): 91-74
عزتی بابی، مریم.، آقاجانی، سیف اله. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانیهای یادگیری. 12(1): 72-62
گال، مردیت دامین.، گال، جویس و بورگ، والتر (1396). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه: نصر اصفهانی، احمدرضا و همکاران. تهران: انتشارات سمت. (تاریخ انتشار نسخه اصلی،1963).
نریمانی، محمد.، آقاجانی، سیفاله.، محسنپور، زینب. (1399). مقایسه مشارکت گروهی و حساسیت به طرد در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری. ناتوانیهای یادگیری. 10(1): 199-187
نریمانی، محمد.، پرزور، پرویز.، بشرپور، سجاد. (1394). مقایسهی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. پژوهش در نظامهای آموزشی. 9(31): 90-69
نریمانی، محمد.، شربتی، انوشیروان. (1394). مقایسهی حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی در دانشآموزان با و بدون نارسانویسی. ناتوانیهای یادگیری. 4(4): 100-85
نعمتی، شهروز.، بدری گرگری، رحیم.، عرفانی، سجاد. (1400). شفقت به خود و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص و عادی. ناتوانیهای یادگیری. 11(1): 79-64
References
Agaliotis, I., & Kalyva, E. (2008). Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities. Research in developmental disabilities, 29(1), 1-10.
Alesi, M., Rappo, G., & Pepi, A. (2014). Depression, anxiety at school and self-esteem in children with learning disabilities. Journal of psychological abnormalities, 1-8.
Barbalat, G., Plasse, J., Gauthier, E., Verdoux, H., Quiles, C., Dubreucq, J., et al. (2022). The central role of self-esteem in the quality of life of patients with mental disorders. Scientific Reports. 12, 7852.
Blanchet, M., & Assaiante, C. (2022). Specific Learning Disorder in Children and Adolescents, a Scoping Review on Motor Impairments and Their Potential Impacts. Children, 9(6), 892.
Bonti, E., Giannoglou, S., Georgitsi, M., Sofologi, M., Porfyri, G. N., Mousioni, A., ... & Diakogiannis, I. (2021). Clinical Profiles and Socio-Demographic Characteristics of Adults with Specific Learning Disorder in Northern Greece. Brain Sciences, 11(5), 602.
Bruefach, T., & Reynolds, J. R. (2022). Social isolation and achievement of students with learning disabilities. Social Science Research, 104, 102667.
Cassidy J, Asher SR. Loneliness and peer relations in young children. Child development. 1992; 63(2):350-65. [DOI: 10.1111/j.1467-8624.1992.tb01632.x]
Colvin, M. K., Reesman, J., & Glen, T. (2022). Reforming learning disorder diagnosis following COVID-19 educational disruption. Nature Reviews Psychology, 1(5), 251-252.
Crish, K. S. (2022). The Impact of Language Impairment on Learning Disabilities in Writing for K-12 Students: A Meta-Analytic Investigation (Doctoral dissertation, Youngstown State University).
Del Pozo Cruz, B., Perales, F., Alfonso-Rosa, R. M., & del Pozo-Cruz, J. (2021). Impact of social isolation on physical functioning among older adults: a 9-year longitudinal study of a US-representative sample. American journal of preventive medicine, 61(2), 158-164.
Haft, S. L., Chen, T., LeBlanc, C., Tencza, F., & Hoeft, F. (2019). Impact of mentoring on socio‐emotional and mental health outcomes of youth with learning disabilities and attention‐deficit hyperactivity disorder. Child and adolescent mental health, 24(4), 318-328.
Harrison, A. G. (2022). Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Learning Disorders, and Other Incentivized Diagnoses—A Special Issue for Psychologists. Psychological Injury and Law, 15(3), 227-235.
Khasawneh, M. A. S. (2021). Social competence for students with learning disabilities in English. Technium Soc. Sci. J., 23, 16.
Khasawneh, M. A. S. (2022). Developing the skills of visual-motor coordination disorder among students with learning disabilities. Science and Education, 3(9), 284-294.
Liddle, I., & Carter, G. F. A. (2015). Emotional and psychological well-being in children: The development and validation of the Stirling children’s well-being scale.. Educa- tional Psychology in Practice. 31 (2): 174–185.
Lim, M., Van Hulst, A., Pisanu, S., & Merry, L. (2022). Social Isolation, Loneliness and Health: A Descriptive Study of the Experiences of Migrant Mothers with Young Children (0–5 Years Old) at La Maison Bleue. Frontiers in Global Women's Health, 3, 823632.
Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y., Liu, Z., Hu, S., et al. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. Correspondence. 7(4): 17–18.
Łodygowska, E., & Czepita, D. A. (2012, January). School phobia in children with dyslexia. In Annales Academiae Medicae Stetinensis. 58(1): 66-70
MacGarry, D., Grogan, K., O'Connor, C., Gaffney, P., & Nearchou, F. (2022). The impact of patient suicidal behavior on the personal and professional well-being of mental health providers: A systematic review. Clinical Psychology: Science and Practice. 29(2): 100–116.
Matteucci, M. C., & Soncini, A. (2021). Self-efficacy and psychological well-being in a sample of Italian university students with and without Specific Learning Disorder. Research in Developmental Disabilities, 110, 103858.
McDonough, E. M., Flanagan, D. P., Sy, M., & Alfonso, V. C. (2017). Specific learning disorder. In Handbook of DSM-5 disorders in children and adolescents (pp. 77-104). Springer, Cham.
Moreno-Tamayo, K., Manrique-Espinoza, B., Ramírez-García, E., & Sánchez-García, S. (2020). Social isolation undermines quality of life in older adults. International Psychogeriatrics, 32(11), 1283-1292.
Nishida, C., Ishimoto, Y., Takizawa, Y., Katayama, T., & Matsumoto, Y. (2021). Preliminary evidence for the reliability and validity of the Stirling Children's Well-being Scale (SCWBS) with Japanese children. Int. J. Educ. Res. 2(2): 100034.
Peters, L., & Ansari, D. (2019). Are specific learning disorders truly specific, and are they disorders?. Trends in Neuroscience and Education, 17, 100115.
Petti, V. L., Voelker, S. L., Shore, D. L., & Hayman-Abello, S. E. (2003). Perception of nonverbal emotion cues by children with nonverbal learning disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 15, 23-36.
Piñeiro-Cossio, J., Fernández-Martínez, A., Nuviala, A., Pérez-Ordás, R. (2021). Psychological Wellbeing in Physical Education and School Sports: A Systematic Review. Int. J. Environ. Res. Public Health. 18, 864.
Rudert, S. C., & Janke, S. (2022). Call me maybe: Risk factors of impaired social contact during the COVID-19 pandemic and associations with well-being. The British journal of social psychology, Advance online publication. 1-22.
Ryff, C. D. (2018). Well-Being With Soul: Science in Pursuit of Human Potential. Perspectives on psychological science: a journal of the Association for Psychological Science. 13(2): 242–248.
Santini, Z. I., Jose, P. E., Cornwell, E. Y., Koyanagi, A., Nielsen, L., Hinrichsen, C., ... & Koushede, V. (2020). Social disconnectedness, perceived isolation, and symptoms of depression and anxiety among older Americans (NSHAP): a longitudinal mediation analysis. The Lancet Public Health, 5(1), e62-e70.
Sentenac, M., Arnaud, C., Gavin, A., Molcho, M., Gabhainn, S. N., & Godeau, E. (2012). Peer victimization among school-aged children with chronic conditions. Epidemiologic reviews, 34(1), 120-128.
Sonderskov, K.M., Dinesen, P.T., Santini, Z.I., Ostergaard, S.D. (2020).The depressive state of Denmark during the COVID-19 pandemic. Acta Neuropsychiatr. 32:226–8.
Vandhana, S. (2022). Anxiety and depression among children with learning disability and their parents. Journal of Positive School Psychology, 6(2), 2233-2240.
Wagner, R. K., Zirps, F. A., Edwards, A. A., Wood, S. G., Joyner, R. E., Becker, B. J., ... & Beal, B. (2020). The prevalence of dyslexia: A new approach to its estimation. Journal of learning disabilities, 53(5), 354-365.
Walker, D., & Hopes, J. (2013). Maston evaluation of social skills with youngesters. McGrow- Hill
Wu, B. (2020). Social isolation and loneliness among older adults in the context of COVID-19: a global challenge. Global health research and policy, 5(1), 27.
Yao, M., Wang, J., Liu, P., Guo, Y., Xie, Y., Zhang, L., ... & Chi, X. (2022). Development, Reliability, and Validity of the Preschool Learning Skills Scale: A Tool for Early Identification of Preschoolers at Risk of Learning Disorder in Mainland China. Frontiers in neurology, 1465.
Zhang, X., Räsänen, P., Koponen, T., Aunola, K., Lerkkanen, M. K., & Nurmi, J. E. (2020). Early cognitive precursors of children's mathematics learning disability and persistent low achievement: A 5‐year longitudinal study. Child development, 91(1), 7-27. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 820 |
||