| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,189 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,794 |
عوامل موثر بر تقاضای گردشگری بین المللی ایران: رهیافت خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) | ||
| فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری | ||
| مقاله 6، دوره 8، شماره 23، آبان 1392، صفحه 131-154 اصل مقاله (668.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سعید دائی کریم زاده* 1؛ سارا قبادی1؛ نسیم فرودستان2 | ||
| 1استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان(اصفهان). | ||
| 2دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان). | ||
| چکیده | ||
| ایران از جمله کشورهایی است که تا کنون از ظرفیت های بالقوه خود در زمینه گردشگری به نحو مطلوبی استفاده نکرده است. یکی از ارکان توسعه جهانگردی، تقاضای آن می باشد. این تحقیق به دنبال بررسی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری بین المللی ایران است. به این منظور تعداد گردشگر ورودی به ایران به عنوان متغیر وابسته تقاضای گردشگری بین المللی استفاده شده و اثر متغیرهای درآمد واقعی سرانه ده کشوری که بیشترین تعداد گردشگر ورودی به ایران داشته اند، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در داخل، نرخ ارز بازار آزاد، درجه باز بودن اقتصاد و متغیر مجازی دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به عنوان متغیر مستقل بر متغیر وابسته مذکور با استفاده از الگوی خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) در دوره زمانی 1389-1355 برآورد شده است. نتایج حاکی از آن است متغیرهای درآمد واقعی سرانه، نرخ ارز بازار آزاد، درجه باز بودن اقتصادتأثیر مثبت و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در داخل و متغیر مجازی دوران انقلاب و جنگ تأثیر منفی بر تعداد گردشگر بین المللی ورودی به ایران داشته اند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تقاضای گردشگری بین المللی؛ الگوی خود توضیح با وقفه های گسترده؛ نرخ ارز؛ درجه باز بودن اقتصاد؛ ایران | ||
| مراجع | ||
|
اخوان تفتی، محسن(1389)، "اثرات کوتاه مدت و بلند مدت تنش نرخ واقعی ارز بر صادرات فرش دستباف ایران کاربرد روش خود توضیح با وقفه های گسترده ( ARDL )" . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. تقوی مهدی، قلیپورسلیمانی علی (1388)، "عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری ایران"، پژوهشنامه اقتصادی، سال نهم، شماره سوم،صص 172-157. حبیبی فاتح ، عباسینژاد حسین( 1384) "تصریح و برآورد تابع تقاضای گردشگری ایران با استفاده از دادههای سری زمانی- مقطعی". مجله تحقیقات اقتصادی.شماره 70، صص115-91. زیرک باش دیبا.زنگی آبادی علی .محمدی جمال (1385)، "تحلیل بازار گردشگری داخلی شهر اصفهان"، مجله جغرافیا و توسعه، پاییز و زمستان ، 153-131 عسگرپور، محمد حسین(1384)، " تخمین توابع عرضه و تقاضای توریسم خارجی در ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. کریمائی، سمیه (1387)، " تخمین تابع تقاضای اکوتوریسم (مطالعه موردی استان گیلان)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. گجراتی دامودار (1387)،"مبانی اقتصادسنجی". ترجمه حمید ابریشمی. انتشارات دانشگاه تهران. چاپ چهارم. محمدزاده پرویز. بهبودی داوود . فشاری مجید . ممی پور سیاب(1389)."تخمین تابع تقاضای خارجی کل گردشگری ایران (رهیافتTVP)"، فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی،سال اول،شماره اول،صص 131-107. موسایی، میثم(1383)، "تخمین تابع تقاضای توریسم ایران:، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 32، صص 244-225. نوفرستی، محمد(1378)، "ریشه واحد و همجمعی در اقتصاد سنجی". چاپ اول. تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
Algieri B. (2006). An Econometric Estimation of the Demand forTourism: The Case of Russia, Journal of Tourism Economics, Vol.12, No. 1, pp.5-20
Coene M , and Eekeren L.V. )2001(, Demand for domestic tourism by Swedish households, Scandinavian Journal of
Hospitality and Tourism, Vol.3, No.2, pp 114-133
Dritsakis N. (2004).Cointegration analysis of German and British tourism demand for Greece, Tourism Management, No. 25, pp 111–119
Habibi F, Abdul Rahim K, Ramchandran S,Lee C. )2009(. Dynamic Model for InternationalTourism Demand for Malaysia: PanelData Evidence, International Research Journal of Finance and Economics,No.33,pp208-217
Kulendran N, Divisekera S. (2007).Measuring the Economic Impact of Australian Tourism Marketing Expenditure, Journal of Tourism Economics, Vol.13, No. 2, pp.261-274
Mcintosh R, Goeldner W, RanRichie C, Brent R.(1995).Tourism,Principles,Practices Philosophies,United states of America: John Wiley & sons. Inc
Munoz,T.G, (2007), German Demand for Tourism in Spain, tourism management, Vol.28, pp. 12-22
Salman K, Shukur G ,Bergmann-Winberg M. (2007). Comparison of Econometric Modeling of Demand for Domestic and International Tourism: Swedish Data , Current Issue in tourism, Vol.70, No. 4, pp 323-340
Central Bank of Iran. http://www.cbi.ir/page/4479.aspx
World Tourism Organization. http://unwto.org/en/search/node/Iran
World Bank http://databank.worldbank.org/
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,565 |
||