| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,939,250 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,011,272 |
مدل پیشبینی رضایت و پیشرفت تحصیلی از طریق کمالگرایی دو بعدی و اهداف پیشرفت در دانشآموزان مقطع دبیرستان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 10، شماره 33، مهر 1393، صفحه 21-46 اصل مقاله (549.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| رحیم بدری گرگری1؛ منصور بیرامی2؛ سولماز دبیری3 | ||
| 1دانشیار دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
| 2استاد دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
| 3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| زمینه: پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشآموزان که به عنوان دو شاخص سازگاری تحصیلی هم درنظر گرفته می شوند از جمله مسائل مهم در تعلیم و تربیت هستند و عوامل مهمی به جز توانشهای شناختی در آنها نقش دارند. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه کمالگرایی دوبعدی و اهداف پیشرفت با رضایت و پیشرفت تحصیلی در قالب یک مدل پیشنهادی است. روش: بدین منظور، نمونه ای مشتمل بر 319 نفر دانش آموز ( شامل 140 نفر پسر و 179نفر دختر) به روش خوشهای چندمرحله ای از میان دانش آموزان مقطع اول و دوم دبیرستان آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران انتخاب شده و به پرسشنامه جهتگیری هدف پیشرفت، مقیاس چند وجهی رضایت از زندگی دانش آموزان، و مقیاس کمال گرایی کودک و نوجوان پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که ابعاد کمالگرایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رضایت و پیشرفت تحصیلی اثرگذار است. اهداف پیشرفت نیز به عنوان متغیر واسطه ای بر رضایت و پیشرفت تحصیلی اثرگذار است. بحث: الگویی خاصی از باورها و انگیزش، یعنی کمال گرایی خودمدار و اهداف تبحری موجب پیشرفت و رضایت تحصیلی دانش آموزان می شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رضایت تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی؛ کمالگرایی دوبعدی؛ اهداف پیشرفت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,386 |
||