| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,464,799 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,973 |
مقایسه تأثیر آموزش گفتار شخصی بر کارکرد اجرایی دانش آموزان با نارسایی توجه و عادی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 2، دوره 5، شماره 19، مهر 1394، صفحه 26-40 اصل مقاله (349.14 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2015.1637 | ||
| نویسندگان | ||
| ملیحه سادات کاظمی* 1؛ شعله امیری2؛ مختار ملک پور3؛ حسین مولوی3 | ||
| 1گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد ، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
| 3استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش گفتار شخصی بر کارکرد اجرایی دانش آموزان پسر 9 تا 11 ساله با نارسایی توجه و عادی ، در شهر اصفهان بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمونـپسآزمون با گروههای کنترل بود. روش نمونهگیری دو مرحلهای بود. نمونه نهایی شامل 20 پسر با نارسایی توجه (10 کودک گروه آزمایش و 10 کودک گروه کنترل اول) و 9 کودک عادی در گروه کنترل دوم بود. ابزارهای به کار رفته عبارت بودند از مقیاس خزانه لغات تصویری بریتانیا[1]، فرم کوتاه آزمون هوش وکسلر برای کودکان(ویسک-آر[2]) و خرده آزمون برج از آزمون عصب روانشناختی نپسی[3] . به منظور بررسی گفتار شخصی کودکان، از آن ها حین حل خرده آزمون برج فیلمبرداری شد و فیلم ها توسط سه کدگذار مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که کودکان با نارسایی توجه به طور معناداری خطاهای بیشتری را نسبت به گروه کنترل اول و دوم داشتند؛ در حالیکه هم در گروه آزمایش و هم در گروه کنترل دوم (که هر دو آموزش دریافت کرده بودند) میزان گفتار شخصی به طور معناداری در مقایسه با گروه کنترل اول که آموزش دریافت نکرده بود، افزایش یافت. با توجه به یافته پژوهش میتوان نتیجه گیری کرد که گرچه آموزش گفتار شخصی ، میزان گفتار شخصی کودکان با نارسایی توجه را افزایش میدهد اما این افزایش لزوما باعث افزایش کارکرد کودکان نمیشود، بلکه امکان دارد در مورد تکالیف دشوار نتیجه معکوس بدهد. [1] .BPVS_II [2]. WISC_R [3]. NEPSY | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش گفتار شخصی؛ کارکرد اجرایی؛ گفتار شخصی؛ دانش آموزان؛ با نارسایی توجه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,164 |
||