| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,981,088 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,513 |
تأثیر تغییر سبک اسناد بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 5، دوره 5، شماره 19، مهر 1394، صفحه 78-90 اصل مقاله (887.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2015.1640 | ||
| نویسندگان | ||
| اکرم هدی پور* 1؛ پرویز شریفی درآمدی2؛ فرنگیس کاظمی3 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی از دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دکتری روانشناسی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3دکتری روانشناسی و مشاوره، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تغییر سبک اسناد بر کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا بود روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 دختر نوجوان نابینای افسرده که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مدرسه نابینایان نرجس شهر تهران، در سال تحصیلی 91- 1390 مشغول به تحصیل بودند و در موقعیتهای منفی سبک اسناد «درونی، پایدار و کلی» قرار داشتند، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش طی ده جلسه 45 دقیقهای به صورت گروهی تحت آموزش برنامه تغییر سبک اسناد قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچگونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. دادههای پژوهش به وسیله آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان و پرسشنامه سبک اسناد کودکان و نوجوانان گردآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) و آزمون تحلیل کواریانس چند راهه (مانکوا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تغییر سبک اسناد از درونی، پایدار و کلی به بیرونی، ناپایدار و اختصاصی بر کاهش میزان افسردگی تأثیر معنادار دارد (0001/0> P). به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که تغییر سبک اسناد در کاهش میزان افسردگی نوجوانان دختر نابینا مؤثر بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| افسردگی؛ سبک اسناد؛ نابینا؛ نوجوان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,815 |
||