| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,889 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,439 |
بررسی عوامل تأثیرگذار بر اشتراکگذاری دانش در روابط بین سازمانی مشارکتی (موردمطالعه: سامانه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 3، دوره 11، شماره 40، مهر 1403، صفحه 81-112 اصل مقاله (1.72 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2023.75408.1602 | ||
| نویسندگان | ||
| یوسف رضا احمدی1؛ امیر ذاکری* 2؛ فاطمه رضوی3؛ محمدصادق صارمی4 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات- گرایش کسب و کار الکترونیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 4استادیار، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| استفاده از سیستمهای اشتراکگذاری دانش بین سازمانی برای تقویت همکاریهای بین سازمانی امری ضروری است. سیستمها و فرایندهای اشتراکگذاری دانش، نهتنها بهواسطه عوامل فردی و سازمانی، بلکه از طریق عوامل اجتماعی، فنی و سیاسی بین سازمانی نیز به چالش کشیده میشوند. شواهد حاکی از این است که غالب پژوهشها در حوزه اشتراکگذاری دانش بین سازمانی تمرکز خود را بر موقعیتهایی همچون زنجیرههای تأمین تعاملی، سازمانهای مجازی و سازمانهای چندملیتی قرار دادهاند و میتوان گفت اشتراکگذاری دانش بین سازمانی در فرایندهای مشارکتی مغفول واقعشده است. این مقاله به بررسی اشتراکگذاری دانش بین سازمانی در یک سامانه مشارکتی که با هدف کاهش آسیبهای اجتماعی میان دانش آموزان مدارس با همکاری چند سازمان ذیربط فعال شده است، پرداخته است. هدف از این پژوهش، شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر اشتراکگذاری دانش در روابط بین سازمانی مشارکتی، شامل کارکنان دانشی، همکاران، سیستم، سازمان و ائتلاف است. این پژوهش، از نوع کمی- همبستگی بوده و در آن پرسشنامهای با 44 سؤال در مقیاس لیکرت در میان کاربران سامانه نماد در استان البرز توزیع و جمعآوری شد. در مرحله تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS3 جهت تدوین مدل تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. در این پژوهش تأثیر کارکنان دانشی، همکاران، سیستم، سازمان و ائتلاف بر اشتراکگذاری دانش از طریق سیستمهای بین سازمانی اشتراکگذاری دانش، مورد تأیید قرار گرفت که از این میان متغیرهای کارکنان دانشی و همکاران بیشترین تأثیر را در اشتراکگذاری دانش بین سازمانی داشتهاند و نشاندهنده اولویتهای اصلی مدیران برای بهبود کارکردهای انتقال دانش در این سامانه است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اشتراک دانش؛ اشتراک دانش بین سازمانی؛ روابط بین سازمانی؛ روابط مشارکتی؛ سیستمهای اشتراکگذاری دانش | ||
| مراجع | ||
|
اقدسی، محمد و بذرافشان، مرتضی. (1394). تعیین عوامل مؤثر بر اشتراکگذاری دانش بین سازمانی در فرایندهای مشارکتی (مورد کاوی سازمان امور مالیاتی). تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، 12 (1)، 1-19.
حمیدی، فاطمه و نوشین فرد، فاطمه. (1398). مروری بر نظریههای کاربردی در مطالعات مربوط به رفتار اشتراک دانش. فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 6(21)، 113-142. DOI: 10.22054/jks.2020.49264.1265
رضائیان، علی. (1374). اصول مدیریت. تهران، انتشارات سمت.
References Agostini, L., Nosella, A., & Teshome, M.B. (2019). Inter-organizational relationships: toward a reconceptualization of constructs. Baltic Journal of Management, 14 (3), 346-369. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Process, 50 (2), 179-211. Akbulut-Bailey, A.Y. (2011). Information sharing between local and state governments. Journal of Computer Information Systems, 51 (4), 53-63. Al-Alawi, A.I., Al-Marzooqi, N.Y., & Mohammed, Y.F. (2007). Organizational culture and knowledge sharing: critical success factors. Journal of Knowledge Management, 11(2), 22-42. Al-Busaidi, K.A., & Olfman, L. (2017). Knowledge sharing through inter-organizational knowledge sharing systems. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 47 (1), 110-136. Algarni, M. A., Ali, M., Leal-Rodríguez, A. L., & Albort-Morant, G. (2023). The differential effects of potential and realized absorptive capacity on imitation and innovation strategies, and its impact on sustained competitive advantage. Journal of Business Research, 158, 113674. Al-Jabri, H., & Al-Busaidi, K. A. (2018). Inter-organizational knowledge transfer in Omani SMEs: influencing factors. Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(3), 333-351. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-10-2017-0069. Al-Kurdi, O., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2017). Knowledge sharing in higher education institutions: a systematic review. Journal of Enterprise Information Management, 31(2), 226-246. Bailey, J.E., & Pearson, S.W. (1983). Development of a tool for measuring and analyzing computer user satisfaction. Management Science, 29(5), 530-545. Bakos, J.Y. (1991). A strategic analysis of electronic marketplaces. MIS Quarterly: Management Information Systems, 15(3), 295–310.
Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Barret, S., & Konsynski, B.R. (1982). Inter-organizational information sharing systems. MIS Quarterly, 6(4), 93-105. Bieniek, I., & Pliszka, B. (2014). Identification of best practices in intergenerational knowledge transfer in industrial companies. Scientific Journals. Organization and Management, Silesian University of Technology, 72, 9-30. Boonstra, A., De Vries, J. (2005). Analyzing inter-organizational systems from a power and interest perspective. International Journal of Information Management, 25(6), 485-501. Becerra-Fernandez, I., González, A. J., & Sabherwal, R. (2004). Knowledge management : challenges, solutions, and technologies. Pearson/Prentice Hall. Cabrera, E.F., & Cabrera, A. (2005). Fostering knowledge sharing through people management practices. The International Journal of Human ResourceManagement, 16(5), 720-735. James, I., Cash, J. I., & Konsynski, B. R. (1985, March- April). IS redraws competitive boundaries. Harvard Business Review Magazine, pp. 134- 142. Chen, Q., & Hsu, M. (2001). Inter-enterprise collaborative business process management. Proceedings 17th International Conference on Data Engineering, pp. 253-260. Cheung, C., & Lee, M. (2001). Understanding consumer trust in internet shopping: a multidisciplinary approach. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(4), 479-492. Choudhury, V. (1997). Strategic choices in the development of interorganizational information systems. Information Systems Research, 8(1), 1-24. Davenport, T.H., & Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know. Harvard Business School Press, Boston. Grover, V., & Davenport, T. H. (2001). General Perspectives on Knowledge Management: Fostering a Research Agenda. Journal of Management Information Systems, 18(1), 5–21. http://www.jstor.org/stable/40398515 Dawes, S.S., Cresswell, A.M., & Pardo, T.A. (2009). From ‘need to know’ to ‘need to share’: tangled problems, information boundaries, and the building of public sector knowledge networks. Public Administration Review, 69(3), 392-402. Grover, V. (1993). An empirically derived model for adoption of customer-based inter-organizational systems. Decision Sciences, 24 (3), 603-640. Gulati, R., Nohria, N., & Zaheer, A. (2000). Strategic networks. Strategic Management Journal, 21(3), 203-215. Hong, I.B. (2002). A new framework for interorganizational systems based on the linkage of participants’ roles. Information & Management, 39(4), 261-270. Jacobs, J. (2002). Gartner’s Collaboration Glossary. Stanford: Gartner. Jennex, M., & Olfman, L. (2006). A model of knowledge management success. International Journal of Knowledge Management, 2(3), 51-68. Jennex, M.E., & Zyngier, S. (2007). Security as a contributor to knowledge management success. Information Systems Frontiers, 9(5), 493-504. Kankanhalli, A., Tan, B.C.Y., & Wei, K.K. (2005). Contributing knowledge to electronic knowledge repositories: an empirical investigation. MIS Quarterly, 29(1), 113-143. Khamaksorn, A., Kurul, E., & Tah, J. H. M. (2017). Factors Affecting Knowledge Transfer in International Construction Joint Venture Projects. Paper presented at the International Conference on Civil, Architecture and Sustainable Development, 1-2 December, London, UK. Lee, S., & Lim, G. (2005). The impact of partnership attributes on EDI implementation success. Information & Management, 42(4), 503-516. Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228. Lehaney, B., Clarke, S., Coakes, E., & Jack, G. (2003). Beyond knowledge management. IGI Global.. https://doi.org/10.4018/978-1-59140-180-3 Lin, H.-F. (2006). Interorganizational and organizational determinants of planning effectiveness for Internet-based interorganizational systems. Information and Management, 43(4), 423-433. Lonchamp, J. (1998). process model patterns for collaborative work. In Proceedings of the 15th IFIP World Computer Congress- Telecooperation'98 Vienna, Austria (pp. 108-134). Liu, C., Li, Q., & Zhao, X. (2009). Challenges and opportunities in collaborative business process management: Overview of recent advances and introduction to the special issue. Information Systems Frontiers, 11(3), 201-209. Massa, S., & Testa, S., (2009). A knowledge management approach to organizational competative advantage: Evidence from the food sector. European Management Journal, 27(2), 129-141. Mäkipää, M. (2006). Inter-organizational information systems in cooperative inter-organizational relationships: Study of the factors influencing success. In Suomi, R., Cabral, R., Hampe, J. F., Heikkilä, A., Järveläinen, J., & Koskivaara, E. (Eds.), Project E-Society: Building bricks (Vol. 226, pp. 95-104). IFIP International Federation for Information Processing. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-39229-5_7 Marabelli, M., & Newell, S. (2012). Knowledge risks in organizational networks: The practice perspective. The Journal of Strategic Information Systems, 21(1), 18-30. Moore, G.C., & Benbasat, I. (1991). Development of an instrument to measure the perceptions of adopting an information technology innovation. Information Systems Research, 2(3), 192-222. Pardo, T.A., Cresswell, A.M., Thompson, F., & Zhang, J. (2006). Knowledge sharing in cross-boundary information system development in the public sector. Information Technology and Management, 7(4), 293-313. Pollard, S. (2002). Collaboration: The Cure in New Economy Competitiveness?. AMR Research Report. Rajsiri, V., (2010). Knowledge-based system for collaborative process specification. Computers I Industry, 61(2), 161-175. Rai, A., Patnayakuni, R., & Patnayakuni, N. (2006). Firm performance impacts of digitally-enabled supply chain integration capabilities. MIS Quarterly, 30(2), 225-246. Ramamurthy, K., Premkumar, G., & Michael, R.C. (2012). Organizational and interorganizational determinants of EDI diffusion and organizational performance: a causal model. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 9(4), 253-285. Ranganathan, C., Teo, T.S.H., & Dhaliwal, J. (2011).Web-enabled supply chain management: key antecedents and performance impacts. International Journal of Information Management, 31(6), 533-545. Rhodes, J., Hung, R., Lok, P., Ya-Hui Lien, B., & Wu, C.-M. (2008). Factors influencing organizational knowledge transfer: implication for corporate performance. Journal of knowledge management, 12(3), 84-100. Robey, D., Im, G., & Wareham, J. (2008). Theoretical foundations of empirical research on interorganizational systems: assessing past contributions and guiding future directions. Journal of the Association for Information Systems, 9(9), 497-518. Salisbury, W.D., Pearson, R.A., Pearson, A.W., & Miller, D.W. (2001). Perceived security and World Wide Web purchase intention. Industrial Management & Data Systems, 101(4), 165-177. https://doi.org/10.1108/02635570110390071 Sanchez, C.L.B., Romero-Cuevas, M.A., Lopez, D.M.C., Lorca, J.A., Alcazar, F.J.B., Ruiz, S.D., Mercado, C.A., & Garcia-Fortea, P.A. (2008). Social network of PESCA (open source platform for eHealth). Studies in Health Technology and Informatics, 137:340-5. PMID: 18560095. Szulanski, G. (1996). Exploring internal stickiness: Impediments to the transfer of best practice within the firm. Strategic management journal, 17(2), 27-43. Tallman, S., Jenkins, M., Henry, N., & Pinch, S. (2004). Knowledge, clusters and competitive advantage. Academy of Management Review, 29(2), 258-271. Tesavrita, C., Suryadi, K., Wiratmadja, II., & Govindaraju, R. (2017). Intra-Organizational and Inter-Organizational Knowledge Sharing in Collaborative Learning Process: A Conceptual Framework for SME. 4th International Conference on Industrial Engineering and Applications (ICIEA), (pp.187-191). The World Bank annual report 2017: end extreme poverty, boost shared prosperity (Portuguese). Washington, D.C.: World Bank Group. http://documents.worldbank.org/curated/en/814441507533420953/The-World-Bank-annual-report-2017-end-extreme-poverty-boost-shared-prosperity. Todeva, E., Knoke, D. (2005). Strategic alliances and models of Collaboration. Management Decision, 43(1), 123-148. Touzi, J., Bénaben, F., Rajsiri, V., & Pingaud, H. (2007). Collaborative information system design. In AIM 2007 – Information Systems and Collaboration: State of the Art and Perspectives (pp. 281-296). Gesellschaft für Informatik e.V. Luxembourg, Luxembourg. Trkman, P., & Desouza, K. C. (2012). Knowledge risks in organizational networks: an exploratory framework. The Journal of Strategic Information Systems, 21(1), 1-17. Truptil, S., Benaben, F., & Pingaud, H., (2009). Collaborative process design for Mediation Information System Engineering. Proceedings of IEEE International Conference on Service Computing (SCC 15), Gothenburg, Sweden, (pp. 554-561). Venkatesh, V., & Davis, F. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal. Management Science, 46(2), 186-204. Wang, S., & Noe, R.A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review, 20(2), 115-131. Wasko, M.M., & Faraj, S. (2005). Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic networks of practice. MIS Quarterly, 29(1), 35-57. Xu, J., & Quaddus, M. (2007). Exploring the factors influencing end users’ acceptance of knowledge management systems: development of a research model of adoption and continued use. Journal of Organizational and End User Computing, 19(4), 57-79. Yang, T.-M., & Maxwell, T.A. (2011). Information-sharing in public organizations: a literature review of interpersonal, intra-organizational and inter-organizational success factors. Government Information Quarterly, 28(2), 164-175. Yuling, L. (2016). Statistical Analysis of Factors Influencing the Effect of Knowledge Transfer of Technological Alliance. International Journal of Education and Management, 35 (2), 31-47. Zucker, L.G. (1986). Production of trust: institutional sources of economic structure 1840-1920”, in Staw, B.M. and Cummings, L.L. (Eds), Research in Organizational Behavior, Vol. 8, JAI Press, Greenwich, CT, pp. 53-111.
References[In Persian] Aghdasi, M., & Bazrafshan, M. (2015). Determining factors affecting inter-organizational knowledge sharing in collaborative processes: A case study of the Tax Affairs Organization. Operations Research and Its Applications, 12(1), 1-19. Hamidi, F., & Nooshinfard, F. (2019). A review of applied theories in studies related to knowledge sharing behavior. Journal of Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 6(21), 113-142. https://doi.org/10.22054/jks.2020.49264.1265 Rezaeian, A. (1995). Principles of management. Tehran: SAMT Publications. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 881 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |
||