| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,974 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,791 |
نقش خودکارآمدی، تحول زبانی و مهارتهای اجتماعی در مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی با رهیافت رگرسیون فازی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 9، دوره 5، شماره 18، تیر 1394، صفحه 157-175 اصل مقاله (289.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2015.1668 | ||
| نویسندگان | ||
| شهرام رنجدوست* 1؛ شهرام یزدانی2 | ||
| 1استادیار گروه آموزش پزشکی دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. (نویسنده مسئول) | ||
| 2دانشیارگروه آموزش پزشکی دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی یکی از عمدهترین مسائل جوامع بشری و از پیچیدهترین و دشوارترین مشکلات در کودکان و نوجوانان میباشد که تا سن بزرگسالی نیز باقی میماند. از سوی دیگر پژوهشهای مربوط به مشکلات رفتاری به طور عمده در قالب الگوهای کلاسیک آماری انجام گرفته است؛ درحالی که رابطهی بین متغیرهای روانشناختی یک رابطهی نادقیق است. مقاله حاضر به بررسی نقش خودکارآمدی، تحول زبانی و مهارتهای اجتماعی در مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی براساس گزارش معلم برپایه روشهای منعطف انجام شده است. بدین منظور همه دانشآموزان پسر کمتوانذهنی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 92-91 به عنوان جامعهآماری پژوهش حاضر انتخاب شد و از بین آنها 28 دانشآموز پسر به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و معلم مربوطه چهار پرسشنامه (خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران، تحول رشد زبان نیوکامبر و هامیل، مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت و مشکلات رفتاری راتر) را برای هر دانشآموز تکمیل کرد. نتایج رگرسیون خطی فازی پژوهش نشان داد که تحول زبان به طور تقریبی نقشی در مشکلات رفتاری دانشآموزان ندارد اما متغیر خودکارآمدی عمومی و مهارتهای اجتماعی به طور تقریبی سبب کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی میشود. از این یافتهها میتوان در زمینهی رفع مشکلات رفتاری دانشآموز کمتوانذهنی استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودکارآمدی؛ تحول زبانی؛ مهارتهایاجتماعی؛ رگرسیون فازی | ||
| مراجع | ||
|
احمدیان، ف. (1384). رابطه شیوههای فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. اصغری، س. م. (1387). کارآئی آموزش حرفهای برای کودکان و نوجوانان کمتوان ذهنی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی؛ 26، 82-14. اعرابیان، ا. (1383). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی. حسن زاده، س؛ مینایی، ا. (1380). انطباق وهنجاریابی آزمون Told-p3. تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور. دستجردی کاظمی، م. (1389). توصیف برخی ویژگیهای نحوی در گفتار دانش آموزان کم توان ذهنی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی؛ 10، )38(، 96-80. راثی، م. (1382). بررسی رابطه گرایش دینی با عزت نفس و خودکارآمدی در بین دانش آموزان سال دوم دبیرستان شهر تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. رفیق ایرانی، س. (1385). مقایسه اثربخشی آموزش روشهای ایمن سازی روانی و مهارتهای مطالعه بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی در دانش آموزان دختر. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی: دانشکده ادبیات و علوم انسانی. سیف نراقی، م. (1384). بررسی و مقایسه مهارتهایاجتماعی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان مبتلا به نارساییهای ویژه یادگیری. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی.15، سال 5 )1(، 12-18. شریفی، پ. (1373). مبانی روانشناختی کودکان عقب مانده آموزش پذیر و تربیت پذیر.تهران: نشر عروج. شهیم، س. (1383). هنجاریابی مقیاس روش درجه بندی مهارتهایاجتماعی برای کودکان پیش دبستانی شیراز.مجله اندیشه و رفتار.12،2(2)،58-55 کرمانشاهی، س. (1386). درک و تجربیات مادران کودکان عقب مانده ذهنی از پدیده سلامت، طراحی، و ارزشیابی مدل پرستاری ارتقاء سلامت. رساله دکترای رشته آموزش پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس. کریمی طرقبه ، ا. (1388) . تعیین رابطه بین خودکارآمدی و مراحل تغییر رفتار تمرینی در دانشجویان. مدیریت ورزش، 2، 20-183. نادری، ع. ؛ سیف نراقی، م. (1369). دانشآموزان استثنایی.تهران: امیرکبیر. Arefi, M. Taheri, S.M. (2011). Testing fuzzy hypotheses using fuzzy data based on fuzzy Test statistics. Journal of uncertain systems, 5(1),45-61.
Blair, K. A. (2004). Playing it cool: Temperament, emotion regulation and
social behavior in preschoolers. Journal of School Psychology, 42, 419-443.
Buysse. &.Baily.D.B.(1993).Behavioral and developmental outcomes in young children with disabilitegrated and segregated stting: A review of comparative studies. Journal of Special Education,20,434-461.
Feil,E.G. (1993). Investigation of a multiple-gated screening system for preschool behavior problems. Behavior Disorders,19, 44-53.
Elliott,S.N.&Gresham,F.M.(1993).Social skills interventions for children. Behavior Modification,17,287-313.
Feil,E.G. (1993). Investigation of a multiple-gated screening system for preschool behavior problems. B ehavior Disorders,19, 44-53.
Gimpel, G. A. & Holland, M. L. (2003). Emotional and behavioral problems of young children. New York: The Guilford Press.
Rutter,M.A. (1967). Children,s behavior questionnaire for completion by teachers: Preliminary findings. Journal of Child Psychology and Psychitry, 8, 1-11.
Smithson.M,& Verkuilen.J(2006).Fuzzy Set Theory: Applications in the Social Sciences (Quantitative Applications in the Social Sciences). Thousand Oaks, CA: Sage
Parajes, F. & Miller, M.D. (1994). The role of self-efficacy and self-concept beliers in Mathematical Problems-solving. A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86: 193 – 203.
Newcomer, P.L. & Hammill, D.D. (1998). Test of Language Development- Primary. (3rd.ed). Austin, TX:Proed
Sands, D.J. (2000). Inclusive Education for the 21 Century. Belmont: Wadsworth, Inc.
Starczewski, J.T.(2013).Advanced Concepts in Fuzzy Logic and Systems with Membership Uncertainty. Springer, Heidelberg
Goldstein, S. (1995). Understanding and Managing Children s Classroom Behavior. New York: John Wiley and Sons, Inc.
Margalit, M. (1993). Social skills and classroom behavior among adolescents with mild mental retardation. American Journal Retardation,97,685-691.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,984 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,598 |
||