| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,767,856 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,990,362 |
جشن عروسی، بهمثابه صنعتی نوظهور (مطالعهای در شهر همدان) | ||
| فصلنامه علوم اجتماعی | ||
| مقاله 4، دوره 29، شماره 99، دی 1401، صفحه 133-174 اصل مقاله (1.31 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2023.74132.2652 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه طالبی دلیر* 1؛ علیخواه فردین2؛ سید هاشم موسوی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران | ||
| 2دانشیار جامعه شناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران | ||
| 3استادیار جامعه شناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران | ||
| چکیده | ||
| این روزها برخلاف گذشته، برگزاری جشن عروسی در شهرهای بزرگ، کمتر شکلی مشارکتی دارد و مراحل مختلف آن، غالباً، از آغاز تا پایان، به مؤسسات تجاری سپرده میشود. این شرایط بیانگر آن است که در جامعه امروزی، صنعتی به نام صنعت عروسی در حال شکلگرفتن است و عروسیها رو به سوی تجاری شدن دارند. هدف این مقاله شناخت ویژگیهای این صنعت نوپدید در شهر همدان و مطالعه جنبههای مختلف آن است. در خصوص صنعت جشن ازدواج نظریهها، تحقیقات و دیدگاههای متنوعی وجود دارد که بهطورکلی بر کنشگری زنان، مصرفگرایی و تجلی کالاییشدن نظام سرمایهداری تأکید دارند. این دیدگاهها در مقاله مرور شدهاند. روش تحقیق این مقاله، روش کیفی است و دادههای آن از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختیافته با 16 نفر از شاغلین صنعت عروسی شهر همدان جمعآوریشده است. مفاهیم بنیادین مصاحبهها سپس با تکنیک تحلیل مضمون استخراجشده و درنهایت تحلیلها بر پایه نُه مضمون محوری ساخت یافتهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که گسترش صنعت جشن عروسی که «تجاریشدن» ویژگی برجسته آن است «سوبژکتیویته زنانه» و تقویت فرهنگ «فردگرایی» و «کالا شدگی» را در بردارد و به تضعیف مراسم عروسی محلی میانجامد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جشن عروسی؛ تجاریشدن؛ مصرفگرایی؛ کالاییشدن؛ تغییرات فرهنگی | ||
| مراجع | ||
|
Alamdar, S. (2015). Historical studies and illustration of the traditional market of Hamadan city. Master's dissertation. Islamic Azad University, Central Tehran branch. [In Persian].
Adrian, B. (2003). Framing the bride: Globalizing beauty and romance in Taiwan’s bridal industry: Univ of California Press.
Arend, P. (2005). Book Review: Commercialized Weddings. Journal of Consumer Culture, 5(1), 109-114.
Boden, S. (2001). ‘Superbrides’: wedding consumer culture and the construction of bridal identity. Sociological Research Online, 6(1), 1-14.
Boden, S. (2003). Consumerism, romance and the wedding experience: Springer.
Boden, S. (2007). Consuming pleasure on the wedding day: the lived experience of being a bride. Gender and Consumption: Domestic Cultures and the Commercialisation of Everyday Life, 109-121.
Boden, S., & Williams, S. J. (2002). Consumption and emotion: The romantic ethic revisited. Sociology, 36(3), 493-512.
Broekhuizen, F., & Evans, A. (2016). Pain, pleasure and bridal beauty: mapping postfeminist bridal perfection. Journal of Gender Studies, 25(3), 335-348.
Carter, J., & Duncan, S. (2017). Wedding paradoxes: Individualized conformity and the ‘perfect day’. The Sociological Review, 65(1), 3-20.
Chumakova, V. P. (2016). Digital Bride: Clichés in the Post-Soviet Russian Wedding Photography. Коммуникации. Медиа. Дизайн, 1(4).
Daas, K. L. (2005). Women, weddings, and popular culture: An intertextual analysis of college women's negotiation of the wedding-industrial complex: The University of Nebraska-Lincoln.
Engstrom, Erika. (2012). The Bride Factory. New York: Peter Lang.
Ghaffari, G. (2017). Values and attitudes of students (2014): Findings of the survey of values and attitudes of Iranians, the third wave. Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies. [In Persian].
Hashemianfar, S.A., Kardost, B. (2014). Studying Deviance Differentials between Modern and Old Sections of the City (case of study: the city of Hamadan). Urban Sociological Studies, 4(11), 181-216. [In Persian].
Heise, F. (2012). " I’ma Modern Bride": On the Relationship between Marital Hegemony, Bridal Fictions, and Postfeminism. M/C Journal, 15(6)..
Heise, F. (2018). The politics of neoliberal postfeminist bridal culture. Beyond Gender (pp. 197-216): Routledge.
Howard, V. J. (2001). American weddings: Gender, consumption, and the business of brides. UMI.
Humble, Á. M. (2015). “She didn't bat an eye”: Canadian same-sex wedding planning and support from the wedding industry. Journal of GLBT Family Studies, 12(3), 277-299.
Ingraham, C. (2016). One is not born a bride: How weddings regulate heterosexuality Introducing the new sexuality studies (pp. 494-499): Routledge.
Kim, Y.-H. (1996). The commodification of a ritual process: An ethnography of the wedding industry in Las Vegas: University of Southern California.
Lewis, C. (1997). Hegemony in the ideal: Wedding photography, consumerism, and patriarchy. Women's Studies in Communication, 20(2), 167-188..
MacVicar, A. (2014). A Wedding Fit for a Bride: Neoliberal Consumerism, Postfeminism, Dramaturgy and the North-American Wedding. Doctoral dissertation. Kingston: Queen's University.
Masoudi, H. (2017). Sociological analysis of the wedding industry in Mashhad. Doctoral dissertation. Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian].
Masoudi, H. (2022). Social dimensions of entrepreneurship in the wedding industry based on business model and value chain. Collection of Articles of the First National Conference on Social and Cultural Issues and Challenges of the Iranian Muslim Family. Department of Sociology, Birjand University. Iran. [In Persian].
Masoudi, H., Noghani Dokht Bahmani, M., & Behravan, H. (2018). Formality ceremony; consumption Demonstration of wedding ceremonies. Women's Strategic Studies (Ketabe Zanan), 20(79), 87-114. [In Persian].
Masoudi, H., Noghani, M., Behravan, H. (2019). Sociological Analysis of Marriage Tourism in Iran, Tourism Studies, 14(47), 157-191. [In Persian].
Mead, R. (2008). One perfect day: The selling of the American wedding. Penguin Press HC.
Moradkhani, H., Sabzeei, M., & Mohammadbeyghi, Z. (2020). Women in the consumer society: case study of Ilam city, Journal of Contemporary Sociological Research, 9(16), 235-259. [In Persian].
Mozar Alhelo, F. (2014). A comparative study of the text of wedding cards and mourning announcements in Iran and Iraq with the approach of sociology of language. Master's dissertation. Department of Arabic Language, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Qom. [In Persian].
Pollino, M. A., Stafford, L., & Scott, A. M. (2023). Counter-Hegemonic narratives of white weddings: Brides responses to wedding disruptions during the covid-19 pandemic. Journal of Social and Personal Relationships, 1-22.
Rastegar, Y. (2014). Sociological study on consumption rituals (investigation and interpretation of consumerist behaviors in Isfahan marriage ceremonies). Doctoral dissertation. University of Isfahan, Faculty of Literature and Humanities. [In Persian].
Samek, Alyssa. Ann. (2012). Domesticating Matrimonial Monstrosity: Bridezillas and Narratives of Feminine Containment. In A. A. Ruggerio (Ed.), Media Depictions of Brides, Wives, and Mothers (pp. 11-25). Lanham, Maryland: Lexington Books.
Simmel, G. (2022) Philosophy of money, Translated into Persian by Saleh Najafi and Javad Ganji. Publications Center. [In Persian].
Terrell, E. (2019). Business Reference Specialist, Science, Technology & Business Division. Library of Congress.
Tunis, F. (2015). “Concepts of community; The confrontation between Gemeinschaft (society) and Gesellschaft (society)”, Translated into Persian by Mehrdad Emami, "Man and Culture" special issue, "City and Culture", 1 (2). [In Persian].
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 686 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 629 |
||