| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,991,522 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,633 |
راهکارهای تسهیلکنندۀ فعالیت در پژوهشسراهای دانشآموزی؛ دیدگاه معلّمان | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 26، تیر 1402، صفحه 160-178 اصل مقاله (1.38 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.76106.1677 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه خالوندی1؛ فاطمه ابوالی* 2؛ فخرالسادات نصیری ولیک بنی2 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران رایانامه: khalvandi@sru.ac.ir | ||
| 2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. رایانامه: fsnasiri2002@yahoo.com | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف ارائۀ راهکارهای عملی بهمنظور تسهیل فعالیتهای معلمان در پژوهشسراهای دانشآموزی استان سمنان انجام شده است. این مطالعه به روش آمیختۀ اکتشافی انجام شد و جامعۀ آماری آن معلّمان پژوهشگر استان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. بدین ترتیب حجم نمونۀ آماری در بخش کیفی به روش شبکهای 35 نفر و در بخش کمّی به روش تصادفی طبقهای 181 نفر تعیین شد و برای گردآوری دادهها نیز از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و پرسشنامۀ محقّقساختۀ بستهپاسخ استفاده گردید. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی اشتراوس و کوربین انجام شد. در مرحلۀ اول 619 کدباز موردتوافق قرار گرفت. در مرحلۀ دوم 63 کد شناساییشده در قالب 7 کد محوری خوشهبندی شدند. در مرحلۀ پایانی کدِ انتخابی «راهکارهای تسهیلکنندۀ مشارکت معلّمان در پژوهشسراهای دانشآموزی» شامل 3 مؤلفۀ «اقدامات مشارکتجویانۀ آموزشوپرورش»، «اقدامات مشارکتجویانۀ پژوهشسراها» و «اقدامات مشارکتجویانۀ مدارس» با 22 شاخص شناسایی گردید. تحلیل دادههای پرسشنامه نیز درجۀ اهمیت هر یک از راهکارهای تسهیلکننده در این محورها را نشان میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پژوهشسراهای دانشآموزی؛ راهکارهای تسهیلکننده؛ مشارکت معلّمان؛ استان سمنان | ||
| مراجع | ||
|
اساسنامۀ پژوهشسراهای دانشآموزی (1395). دبیرخانۀ شورای عالی آموزشوپرورش.
جهانیان، رمضان (1388) راهکارهای توسعۀ مشارکت در واحدهای آموزشی از دیدگاه مدیران مدارس شهر تهران. تحقیقات مدیریت آموزشی، 1، 130-113.
رضایی، ولیالله (1389) بررسی میزان آشنایی دبیران شهرستان رزن از مهارتهای پژوهش و تحقیق و راههای افزایش آن. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز همدان.
سجودی پاپکیاده، سمیرا (1398) بررسی ظرفیتهای آموزشی پژوهشسراهای دانشآموزی در جهت بهبود و ارتقای آموزش فیزیک مدرسه. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
عباسعلیزاده، رضا (1395) شناسایی موانع گرایش معلّمان به پژوهش و راهکارهای بهبود پژوهش توسّط معلّمان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه ملایر.
عنایتی، ترانه؛ ضامنی، فرشیده و قربانی، طلعت (1391) بررسی موانع پژوهش از دیدگاه دبیران دورۀ راهنمایی بهشهر. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3 (4)، 205-189.
متولّیزاده، محمد؛ شرکاییاردکانی، جواد و ریاحینژاد، حسین (1386) مجموعه مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش. تهران: مؤسسۀ فرهنگی مدرسه برهان
محمّدحسنزاده، نرجس (1388) بررسی برنامۀ درسی تجربهشدۀ علوم تجربی پایۀ پنجم ابتدایی ازنظر توجّه به مهارتهای کاوشگری. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان.
وطنی، علی (1382). بررسی راههای افزایش مشارکت معلّمان در فعالیتهای پژوهشی. طرح تحقیقی. پژوهشکده تعلیموتربیت استان گلستان.
Arnstein, Sh. (1971). A ladder of citizen participation; Journal of the Royal Town Planning Institute.
Guerrero, G., A. & Fernández-Ugalde, R. (2012). Teachers as researchers: reflecting on the challenges of Research-Practice Partnerships between school and university in Chile. UCL Institute of Education, London, UK; University of Cambridge, Cambridge, UK.
Chi Kin Chow, K., Kai Wah Chu, S., Travares, N. & Wing Yi Lee, C. (2015). Teachers as Researchers: A discovery of Their Emerging Role and Impact Through a School-University. Collaborative Research. Faculty of Education the University of Hong Kong. Brock Education Journal, 24 (2), Spring.
Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. psychometrika. 16(3): 297-334.
Driskell, D. (2002). Creating better cities with children and youth, a manual for participation; UNESCOs publishing.
Davidson, S. (1998). Spinning the wheel of empowerment. Planning 1262: 14-15.
Krejcie, R. & Morgan, D. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.
Midgley, J., Hall, A., Hardiman, M. & Narine D. (1987). Community participation, social development and the state. Community Development Journal. Vol. 22, No. 4, pp. 351-353 (3 pages). Published By: Oxford University Press
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
The world bank participation sourcebook; Washington, DC: World Bank, World Development Report 1997
Abbasalizadeh, R. (2016). Identifying obstacles to teachers' orientation towards research and ways to improve research by teachers. Master's thesis, Malayer University. [In Persian].
Enayati, T., Zameni, F. & Ghorbani, T. (2012). Examining research obstacles from the point of view of middle school teachers in Behshahr. A new scientific-research quarterly in educational management. third year, 4, 189-205. [In Persian].
Jahanian, R. (2009). Strategies for developing participation in educational units from the point of view of school administrators in Tehran. Educational Management Research Quarterly, 1, 113-130. [In Persian].
Mohammadhasanzaadeh, N. (2009). Examining the experimental science curriculum of the fifth grade of primary school in terms of attention to exploration skills. Master's thesis, Kaashaan University. [In Persian].
Motevallizaadeh, M., Shorakaayiardakaani, J & Riyahinejhaad, H. (2007). The set of approvals of the Supreme Council of Education; Tehraan, Burhan School Cultural Institute. [In Persian].
Rezayi, V. (2010). Examining the level of familiarity of teachers in Rozen city with research and research skills and ways to increase it. Master's thesis, Payam Noor University, Hamadan center. [In Persian].
Sajoodi papkiyadeh, S. (2019). Investigating the educational capacities of student research institutes in order to improve and promote school physics education. Master's thesis, Shahid Rajaei Tarbiat University. [In Persian].
Statutes of student research institutes. (2016). Secretariat of the Supreme Council of Education. [In Persian].
Vatani, A. S. (2003). Examining ways to increase teachers' participation in research activities. research plan Education Research Institute of Golestan Province. [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |
||