| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,919 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,455 |
نقش میانجیگری ابعاد ظرفیت تأملی والدین در رابطه بین سبکهای دلبستگی ناایمن و استرس والدگری در والدین دارای فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 1، دوره 13، شماره 52، دی 1402، صفحه 1-30 اصل مقاله (846.92 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2023.74893.2602 | ||
| نویسندگان | ||
| حانیه محمدی1؛ زهرا نادری نوبندگانی* 2؛ سمانه اسعدی3؛ طاهره صادقیه4 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه یزد، ایران. | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
| 4استادیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی نقش میانجیگری ابعاد ظرفیت تأملی در رابطه بین سبکهای دلبستگی ناایمن و استرس والدگری در والدین دارای فرزند با اختلال نقص توجه-بیشفعالی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه پژوهش والدین کودک با اختلال نقص توجه-بیشفعالی شهر یزد در سال 1401 بودند. ازاینبین نمونهای به تعداد 295 پدر و مادر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای تجربهی روابط نزدیک برنان و همکاران (1998)، ظرفیت تأملی والدین لویتن و همکاران (a2017) و استرس والدگری آبدین (1995) را تکمیل نمودند. در گام بعد دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر و تجزیهوتحلیل چند گروهی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تحلیل داده نشان داد در هر دو گروه مادران و پدران، پیش ذهنی سازی نقش میانجیگری را در رابطهی بین سبک دلبستگی اضطرابی و استرس والدگری در پدران و مادران کودکان با اختلال نقص توجه-بیشفعالی ایفا کرد. همچنین تجزیهوتحلیل چندگروهی نقش جنسیت والدین را تأیید کرد. چنانکه در تفاوت این دو گروه، مسیر دلبستگی اجتنابی به استرس والدگری گروه مادران برخلاف گروه پدران معنادار شد. درنتیجه میتوان بیان کرد، در هر دو گروه مادران و پدران دلبستگی اضطرابی نقش مهمی در افزایش پیش ذهنی سازی در مورد کودکان دارای اختلال دارد و از این طریق استرس والدگری را افزایش میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال نقص توجه-بیشفعالی؛ استرس والدگری؛ ظرفیت تأملی والدین؛ دلبستگی ناایمن | ||
| مراجع | ||
|
منابع
اسماعیلی نسب، مریم و حاجی هاشمی ورنوسفادرانی، شیرین. (1400). ذهنیسازی والدینی و تنظیم هیجان: اعتباریابی و پایاییسنجی نسخه فارسی پرسشنامه کنشوری بازتابی والدین. روانشناسی بالینی، 13(1)، 100-89.
پناغی، لیلی؛ ملکی، قیصر؛ ذبیح زاده، عباس؛ پشت مشهدی، مرجان و سلطانی نژاد، زهرا. (1392). روایی، پایایی و ساختار عاملی مقیاس تجارب مربوط به روابط نزدیک (ECR). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 19(4)، 305-313.
جعفری، بهرامی پور اصفهانی. (1400). اثربخشی درمان تعاملی بر استرس والدگری، خودتنظیمی هیجانی و پرخاشگری کودکان دارای اختلال آمیختگی اجتماعی بازداری نشده با و بدون اختلال نقص توجه/بیشفعالی. روانشناسی افراد استثنایی, 11(43), 237-267.
غایرین، الناز؛ نصیریان، فائزه؛ عمادی چاشمی، جواد و نجاتی، وحید. (1399). مروری بر ارتباط سبک دلبستگی و ظرفیت تأملی با علائم اختلال نقصتوجه-بیشفعالی. رویش روانشناسی، 9 (9)، 177-184.
فدایی، زهرا؛ دهقانی، محسن؛ طهماسیان، کارینه و فرهادی، فاطمه. (1389). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی فرم کوتاه-شاخص استرس فرزند پروری (PSI-SF) مادران کودکان عادی 12-7 سال. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 8(2)،91-81.
لیرلوی، مهین. (1394). بیشفعالی؛ اختلال نقص توجه بیشفعالی چیست؟ رشد آموزش مشاور مدرسه، 42(11)، 29-34.
موسوی، ولا و بهرامی احسان، هادی. (1399). مطالعه مقدماتی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ظرفیت تأملی والدینی بر روی یک نمونه ایرانی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 11(3)، 55-68.
References
Abidin, R. R. (1995). Parenting Stress Index, Third Edition: Professional Manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.
Babore, A., Trumello, C., Lombardi, L., Candelori, C., Chirumbolo, A., Cattelino, E., ... & Morelli, M. (2023). Mothers’ and children’s mental health during the COVID-19 pandemic lockdown: The mediating role of parenting stress. Child Psychiatry & Human Development, 54(1), 134-146.
Baker, D. B. (1994). Parenting stress and ADHD: A comparison of mothers and fathers. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 2(1), 46-50.
Ben-Naim, S., Gill, N., Laslo-Roth, R., & Einav, M. (2019). Parental stress and parental self-efficacy as mediators of the association between children’s ADHD and marital satisfaction. Journal of attention disorders, 23(5), 506-516.
Berenguer, C., Rosello, B., & Miranda, A. (2021). Mothers’ stress and behavioral and emotional problems in children with ADHD. Mediation of coping strategies. Scandinavian journal of psychology, 62(2), 141-149.
Brennan, K. A., Clark, C. L., & Shaver, P. R. (1998). Self-report measurement of adult attachment: An integrative overview.
Brennan, K. A., Shaver, P. R., & Clark, C. A. (2000). Specifying some mediators of attachment-related anxiety and avoidance. Unpublished manuscript, State University of New York, Brockport.
Daly, K. D., & Mallinckrodt, B. (2009). Experienced therapists’ approach to psychotherapy for adults with attachment avoidance or attachment anxiety. Journal of Counseling Psychology, 56(4), 549.
Fernandes, S. S., Machado, M., & Machado, F. (2015). Parental Acceptance, Parental Stress, and Quality of Life: A study with parents of ADHD children. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 3(1), 71-84.
Fonagy, P., Steele, M., Steele, H., Moran, G. S., & Higgitt, A. C. (1991). The capacity for understanding mental states: The reflective self in parent and child and its significance for security of attachment. Infant Mental Health Journal, 12, 201–218.
Johnson, L. N., Tambling, R. B., Mennenga, K. D., Ketring, S. A., Oka, M., Anderson, S. R., ... & Miller, R. B. (2016). Examining attachment avoidance and attachment anxiety across eight sessions of couple therapy. Journal of marital and family therapy, 42(2), 195-212.
Katznelson, H. (2014). Reflective functioning: A review. Clinical psychology review, 34(2), 107-117.
Levy, K. N., Johnson, B. N., Gooch, C. V., & Kivity, Y. (2019). Attachment style. Psychotherapy relationships that work, 2, 15-55.
Luyten, P., Mayes, L. C., Nijssens, L., & Fonagy, P. (2017a). The parental reflective functioning questionnaire: Development and preliminary validation. PloS one, 12(5), e0176218.
Luyten, P., Nijssens, L., Fonagy, P., & Mayes, L. C. (2017b). Parental reflective functioning: Theory, research, and clinical applications. The Psychoanalytic Study of the Child, 70(1), 174-199.
Mazzeschi, C., Buratta, L., Germani, A., Cavallina, C., Ghignoni, R., Margheriti, M., & Pazzagli, C. (2019). Parental reflective functioning in mothers and fathers of children with ADHD: Issues regarding assessment and implications for intervention. Frontiers in public health, 7, 263.
Nijssens, L., Bleys, D., Casalin, S., Vliegen, N., & Luyten, P. (2018). Parental attachment dimensions and parenting stress: The mediating role of parental reflective functioning. Journal of Child and Family Studies, 27(6), 2025-2036.
Nijssens, L., Luyten, P., Malcorps, S., Vliegen, N., & Mayes, L. (2021). Parental reflective functioning and theory of mind acquisition: A developmental perspective. British Journal of Developmental Psychology, 39(4), 584-602.
Nygren, M., Carstensen, J., Ludvigsson, J., & Sepa Frostell, A. (2012). Adult attachment and parenting stress among parents of toddlers. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 30 (3), 289-302.
Ordway, M. R., Webb, D., Sadler, L. S., & Slade, A. (2015). Parental reflective functioning: an approach to enhancing parent-child relationships in pediatric primary care. Journal of Pediatric Health Care, 29(4), 325-334.
Rosso, A. M., Viterbori, P., & Scopesi, A. M. (2015). Are maternal reflective functioning and attachment security associated with preadolescent mentalization? Frontiers in psychology, 6, 1134.
Rostad, W. L., & Whitaker, D. J. (2016). The association between reflective functioning and parent–child relationship quality. Journal of Child and Family Studies, 25(7), 2164-2177.
Rutherford, H. J., Maupin, A. N., Landi, N., Potenza, M. N., & Mayes, L. C. (2017). Parental reflective functioning and the neural correlates of processing infant affective cues. Social Neuroscience, 12(5), 519-529.
Si, Y., Ma, J. L., & Zhang, J. (2020). Factors influencing parenting stress among Chinese families of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Children and Youth Services Review, 116, 105-148.
Slade, A., Grienenberger, J., Bernbach, E., Levy, D., & Locker, A. (2005). Maternal reflective functioning, attachment, and the transmission gap: A preliminary study. Attachment & Human Development, 7(3), 283-298.
Theule, J., Wiener, J., Tannock, R., & Jenkins, J. M. (2013). Parenting stress in families of children with ADHD: A meta-analysis. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 21(1), 3-17.
Yahy, F., & Sochos, A. (2013). Adult attachment and constructive communication in parents of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 97, 167-173. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,913 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 894 |
||