| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,984,548 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,775,890 |
تاثیر ویژگیهای فناوری یادگیری مبتنی بر وب بر سازههای مدل پذیرش فناوری دیویس | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 4، دوره 9، شماره 35، آبان 1402، صفحه 160-125 اصل مقاله (504.63 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2024.68618.1414 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد احمدی ده قطب الدینی1؛ محمد شرفی* 2؛ اکبر جدیدی محمد آبادی3 | ||
| 1استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار،کرمان، ایران | ||
| 2استادیار مدعو دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران | ||
| 3استادیار علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| این مطالعه باهدف بررسی نقش ویژگیهای فناوریهای یادگیری مبتنی بر وب در پیشبینی سازههای مدل پذیرش فناوری دیویس در بین معلمان انجام گرفت. به این منظور از روش همبستگی استفاده شد و دادهها از 150 نفر از معلمان شهر انار به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از یک پرسشنامه اقتباسشده از مطالعات قبلی جمعآوری شد و با روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم ویژگیهای فناوری مبتنی بر وب همچون سهولت فهم و سهولت یافتن بر سازههای سهولت و سودمندی ادراکشده کاربرد فناوری مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد اثر مستقیم نیت رفتاری بر کاربرد واقعی، اثرات سودمندی ادراکشده و نگرش نسبت به کاربرد بر نیت رفتاری، اثر سودمندی ادراکشده بر نگرش نسبت به کاربرد، و اثر سهولت ادراکشده کاربرد فناوری بر سودمندی ادراکشده مثبت و معنیدار بود اما اثر سهولت ادراکشده کاربرد بر نگرش معنیدار نبود. نتایج واسطهای نشان داد مسیر زنجیرهای سهولت یافتن، سودمندی، نگرش، نیت رفتاری و کاربرد واقعی و مسیر زنجیرهای سهولت یافتن، سودمندی، نگرش و نیت رفتاری مهمترین مسیرهای پیشبینی کاربرد واقعی و نیت رفتاری کاربرد فناوری بهوسیله معلمان هستند. این نتایج نشان داد باورها و نگرش معلمان بخصوص باور سودمندی ادراکشده و نگرش نسبت به کاربرد فناوری نقش مهمی در انتقال اثر سهولت فهم و سهولت یافتن فناوری بر کاربرد واقعی و نیت رفتاری کاربرد فناوری ایفاء میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدل پذیرش فناوری؛ نیت رفتاری کاربرد فناوری؛ کاربرد واقعی فناوری؛ ویژگی های فناوری های یادگیری مبتنی بر وب | ||
| مراجع | ||
|
References
Ahmadi Deh Ghotbaddini M, Hosseini Zaydabadi M, Mahmoodabadi E. (2022). The Effect of Perception of the Integration of ICT in the Teaching Process on Acceptance and Application of ICT in Learning: the Mediating Role of Beliefs, Attitude, and Intention Use of ICT of Students. Tech. Edu. J. 16(2): 307-322. [in persian]
Ahmadi deh ghotbaddini Mohammad. (2023).The Role of Perception of Effective Integration of Educational Technology in Teaching Process in the Use of Technology in Learning: The Mediating Role of Students' Beliefs and Attitude toward Technology. Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 14(1):172-190. [in persian]
Akinbobola, O. I., & Adeleke, A. A. (2016). External variables as antecedents of users perception in virtual library usage. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 11, 73-87.
Atsoglou, K., & Jimoyiannis, A. (2011). Teachers’ Decisions to Use ICT in Classroom Practice: An Investigation Based on Decomposed Theory of Planned Behavior. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence, 3(2), 20-37.
Babaei Meybodi, H., Konjkav Monfared, A. R., Ghafari, M., Karimi, E. (2020). Examining the role of oral communication in social media on buying behavior with emphasis on the role of emotions and social norms. New Media Studies, 6(24). 225.256. [in Persian].
Bagozzi, R P. (2007). The Legacy of the Technology Acceptance Model and a Proposal for a Paradigm Shift. Journal of the association for information systems. Journal of the association for information system, 8(4), p 244-254.
Benbasat, I., & Barki, H. (2007) Quo vadis, TAM?, Journal of the association for information systems. Journal of the association for information system, 8(4),, p 211-218.
Bhasin, B. (2012). Integration of information and communication technologies in enhancing teaching and learning. Contemporary educational technology, 3(2), 130-140.
Brown, I.T.J. (2002). Individual and technological factors affecting perceived ease of use of Web-based learning technologies in a developing country. Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, 9(5), 1-15.
Chang,P. V. C. (2004). The validity of an extended technology acceptance model(Tam) for predicting intranet/portal usage. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of science in Information Science at the University Of North Carolina, Chapel, Hill.
Eksali, F., A., A. & Afari, E. (2020) Factors affecting trainee teachers’ intention to use technology: A structural equation modeling approach, Education and Information Technologies , (25), 2681–2697
Gardner, C. & Amoroso, D. L. (2004). Development of an Instrument to Measure the Acceptance of Internet Technology by Consumers., Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences.2004;Available from www.csdl2.computer.org/comp/proceedings/hicss/2004/2056/08 /205680260c.pdf.
George, F., & Ogunniyi, M. (2016). Teachers’ perceptions on the use of ICT in a CAL environment to enhance the conception of science concepts. Universal Journal of Educational Research 4(1): 151-156, 2016 DOI: 10.13189/ujer.2016.040119.
Hernandez, B., Jimenez, J. & Martín, M. J. (2008). Extending the technology acceptance model to include the It decision-maker: A study of business management software. Technovation, 28, 112-121.
Holden, R. j., & Karsh, B. (2010). The technology acceptance model: its past and its future in health care, J Biomed Inform. 43(1): 159-189.
Huang, S. M., Wei, C. W., Yu, P. T.& Kuo, T. Y. (2006). An empirical investigation on learners’ acceptance of e-learning for public unemployment vocational training. International Journal of Innovation and Learning, 3(2), 174-185.
Ifinedo, P. )2006(. Acceptance and continuance intention of web-based learning technologies (WLT) use among university students in a baltic country. The Electronic Journal Of Information Systems In Developing Countries, 23 (6), 1-20.
Kim, D. J., Ferrin, D. L. & Rao, H. R. (2008). A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce: the role of trust, perceived risk, and their antecedents. decision support systems, 44, 544-564.
Klopping, I. M.& McKinney, E. (2004). Extending the Technology Acceptance Model and the Task -Technology Fit Model to Consumer E E-Commerce, Information Technology, Learning, and Performance Journal, 22(1), 35-48.
Kripanont, N. (2007). Using a technology acceptance model to investigate academic acceptance of internet. Journal of business system, Govarnance and Ethics, 1 (2), 13-28
Kwok, D., & Yang, S. (2017). Evaluating the intention to use ICT collaborative tools in a social constructivist environment, International Journal of Educational Technology in Higher Education 14:32, p 2-14. DOI 10.1186/s41239-017-0070-1
Luhamya, A., Bakkabulindi, E. F. K., & Muyinda, P. B. (2017). Integration of ICT in Teaching and Learning: A Review of Theories. Makerere Journal of Higher Education, 9 (1), 21 – 36.
McGill, T., & Bax, S, (2007) From beliefs to success: utilizing an Expanded tAm to Predict Web Page development success, International Journal of Technology and Human Interaction, 3(3), 36 – 53.
Muller, R.O. Basic principals of structural equation modeling(an introducation to lisrel equation). Springer-Verlang. New York, Berlin. 1996.
Mwila, P. (2018). Assessing the attitudes of secondary school teachers towards the integration of ICT in the teaching process in Kilimanjaro, Tanzania. nternational Journal of Education and Development using Information and Communication Technology(IJEDICT),14(3), 223-238.
Nuryyev., G., Wang., Y., Achyldurdyyeva, J., Jaw, B., Yeh, Y., Lin, H & Wu, L. (2020). Blockchain Technology Adoption Behavior and Sustainability of the Business in Tourism and Hospitality SMEs: An Empirical Study. Sustainability 2020, 12, 1256; 1-21.
Olushola, T., & Abiola, J. O. (2017). The Efficacy of Technology Acceptance Model: A review of applicable theoretical models in information technology researches. Quest Journals Journal of Research in Business and Management, 4(11), 70-83.
Padayachee, K. (2017). A snapshot survey of ICT integration in south african schools. South African Computer Journal, 29(2), 36–65.
Ravi, V., Carr, M., & Sagar, N. V. (2006). Profiling of internet banking users in india using intelligent techniques, Journal of Services Research, 6(2), P 61-73.
Salam, S., Zeng, J., Pathan, Z. H., Latif, Z., & Shaheen, A. (2018). Impediments to the integration of ICT in public schools of contemporary societies: A review of literature. Journal of information processing systems, 14(1), 252-269.
Teo, T. (2019). Students and Teachers’ Intention to Use Technology: Assessing Their Measurement Equivalence and Structural Invariance. Journal of Educational Computing Research, 57(1), 201–225, DOI: 10.1177/0735633117749430.
Teo, T., & Milutinovic, V. (2015). Modelling the intention to use technology for teaching mathematics among pre-service teachers in Serbia. Australasian Journal of Educational Technology, 31(4), 363-380.
Weston, R. & Gore Jr, P. A Brief Guide to Structural equation Modeling, The Counseling Psychologist, 2006; 34 (5), 719-751. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 447 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 375 |
||