| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,353 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,660 |
وضعیت مؤلفههای الگوی سایبرنتیک در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 ایران | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 4، دوره 12، شماره 42، فروردین 1404، صفحه 91-114 اصل مقاله (1.33 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2024.77413.1633 | ||
| نویسندگان | ||
| فرشته بیانلو1؛ زهره میرحسینی* 2؛ زهرا اباذری2 | ||
| 1دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| سازماندهی مؤثر فعالیتها در یک سیستم اجتماعی پیچیده با نظارت سایبرنتیک ممکن است، جایی که مکانیسمهای خوداصلاحی به بهبود مستمر کمک میکنند. کتابخانه سایبرنتیک اهداف متعددی دارد که در صورت عدم تحقق، افراد یا گروهها برای بهبود وضعیت آن فعال میشوند. این پژوهش به بررسی استفاده بهینه از الگوهای سایبرنتیک در کتابخانههای دانشگاهی و ارائه مدلی مناسب برای مدیریت اطلاعات سیستم پرداخته و با سنجش وضعیت مؤلفههای سایبرنتیک، زمینه را برای ارائه الگویی مناسب فراهم میکند. این پژوهش با استفاده از روش کمی بهمنظور بررسی وضعیت مؤلفههای مدل سایبرنتیک برای مدیریت بهینه کتابخانههای دانشگاهی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارشناسان و متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 در ایران است. تمامی کارشناسان علم اطلاعات و دانششناسی و مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با استفاده از یک پرسشنامه مورد سؤال قرار گرفتند و نتایج تحلیل شد. نمونه آماری شامل 97 استاد و کتابدار بود. نتایج مطالعه نشان داد که ۴۲ درصد از نمونهها مرد و ۵۸ درصد زن بودند. ۲۵ درصد از نمونههای موردمطالعه دارای مدرک کارشناسی، 45 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و 30 درصد دارای مدرک دکتری بودند. در مورد سابقه کاری، نتایج نشان داد که بیشتر پاسخدهندگان (65%) بیش از ده سال سابقه کار داشتند، درحالیکه تنها 3 درصد آنها کمتر از 10 سال سابقه کار داشتند. میانگین نمره مؤلفه نظارت در بُعد ساختاری و اجتماعی بهترتیب 43/29 و 14/33 بود. نمره مؤلفه پیوند سیستم در بُعد پیوند برونسیستمی و درونسیستمی بهترتیب 41/18 و 5/214 بود. نمره مؤلفه سلسلهمراتب در بُعد سیستم تقسیمشده و سلسلهمراتب بهترتیب 23/11 و 66/11 بود. نمره مؤلفه کیفیت تعامل در بُعد غیرخطی و علی بهترتیب 78/11 و 53/11 بود. نمره مؤلفه تصمیم در ابعاد منابع تصمیم، نوع تصمیم و معیار تصمیمگیری بهترتیب 91/14، 07/15 و 73/14 بود. پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای مدل سایبرنتیک در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی جایگاه مناسبی دارد و مدیران از ساختار و اهداف آنها آگاه هستند؛ اما این آگاهی در همه ابعاد یکسان نیست و عدم توازن در وضعیت مؤلفهها باعث کاهش اثربخشی مؤلفهها شده است؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که به نقش اجتماعی کاربران در تعاملات و راهنمایی آنها و همچنین توازن و رشد کمی و کیفی ابعاد مدیریت کتابخانه توجه بیشتری شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدل سایبرنتیک؛ مدیریت مؤثر؛ کتابخانه پزشکی | ||
| مراجع | ||
|
بذرافشان مقدم، مجتبی، صباغیان، زهرا، راسته، حمیدرضا و شعبانی ورکی، بختیار. (1386). جایگاه الگوی سایبرنتیک در اداره دانشگاهها. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 8(1)، 5-33.
ترکاشوند، فتانه، قیاسی، میترا و تربت جو، سیدرضا. (1397). بررسی ارتباط بین مدیریت سیبرنتیک و فرهنگ سازمانی (مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی). پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 8(1)،99-120.
خداوردی، حسن. (1387). نظریه سایبرنتیک در جهان امروز. رهآورد سیاسی، ۸ (19).
سرپرست، علیاکبر، نوشین فرد، فاطمه و بابالحوائجی، فهیمه.(1396). بررسی رابطه بین مؤلفههای الگوی مدیریت سایبرنتیک از دیدگاه مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 13(1)،125-136.
موسوی مقدم، سیدعلی، آصفآبادی، سونا.(1395). رابطهی بین میزان کاربرد الگوی سایبرنتیک با خلاقیت فردی در کارکنان اداره آموزشوپرورش شهر اهواز. کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، تهران. https://civilica.com/doc/528782
سیداحمدیان، هانیه، محسنی، هدی سادات و قریشی خوراسگانی، مریم سادات. (1401). واکاوی سبک رهبری دانشگاههای جامع تهران بر مبنای الگوی سایبرنتیک. نشریه علمی مدیریت دانشگاهی، 1(1)، 41-69.
قنادی نژاد، فرزانه. (1400). رویکرد سیبرنتیکی به کتابخانهی مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر نقش کنترل و بازخورد در شناسایی مشکلات این کتابخانه. نشریه علمی تخصصی اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا)، ۵ (1).
محمدزاده روشتی، زیبا، قیاسی، میترا و کاردان نشاطی، محمد. (1397). مطالعه ابعاد سایبرنتیک در کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کتابداران. پژوهشهای کتابخانههای دیجیتالی و هوشمند، 5(1)، 21-36.
هاشمبیگ، نسرین، سیادت، سیدعلی و هویدا، رضا.(1391). بررسی میزان کاربرد شاخصهای مدل سایبرنتیک در مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سالهای تحصیلی 1388-1389. مجله مدیریت سلامت، 15(49)،7-13.
کریمی، مهدی. (1401). بررسی میزان استفاده از مؤلفههای سایبرنتیک در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. تحقیقات کتابخانههای دیجیتال و هوشمند، 3(35)،11-22.
References Birnbaum, R. (1988). How colleges work: The cybernetics of academic organization and leadership. San Francisco: Jossey-Bass. Grinin, L., Grinin, A. (2020). The Cybernetic Revolution and the Future of Technologies. In: Korotayev, A., LePoire, D. (eds) The 21st Century Singularity and Global Futures (pp. 377-396). World-Systems Evolution and Global Futures. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33730-8_17 Kesiena Mercy Clement-Okooboh, B. O. (2014). Applying cybernetic thinking to becoming a learning organization. Kybernetes, 43(9/10), 1319-1329. Nechansky, H. (2010). Elements of a cybernetic epistemology: preprogrammed adaptive systems. Kybernetes, 39(1), 55-77. Theodore Zamenopoulos, K. A. (2007). Rethinking the cybernetic basis of design: the concepts of control and organization. Kybernetes, 36(10), 1570-1589. References [In Persian] BazarafshanMoghadam, M., Sabaghian, Z., Rasteh, H.R., & Shahbani Varki, B. (2007). The position of the cybernetic model in university administration. Clinical Psychology and Counseling Research, 8(1), 5-33. [In Persian] Torkashvand, F., Ghiasi, M., & Torbatjou, S.R. (2018). Examining the relationship between cybernetic management and organizational culture (Case study: National Library and Archives Organization). Library and Information Research Journal, 8(1), 99-120. Khodavardi, H. (2008). Cybernetic theory in today's world. Political Achievement, 8(19). [In Persian] Sarparast, A. A., Nourshinfard, F., & Bab-al-Havaiji, F. (2017). Investigating the relationship between the components of the cybernetic management model from the perspective of managers of university libraries in Iran. Innovations in Educational Management, 13(1), 125-136. [In Persian] Mousavi Moghadam, S. A., & AsefAbadi, S. (2016). The relationship between the application of the cybernetic model and individual creativity among employees of the Education Department in Ahvaz. International Conference of Management Elites, Tehran. https://civilica.com/doc/528782 [In Persian] SeyedAhmadian, H., Mohseni, H.S., & Ghorishi Khorasgani, M.S. (2022). Analyzing the leadership style of comprehensive universities in Tehran based on the cybernetic model. Scientific Journal of University Management, 1(1), 41-69. [In Persian] Ghanadinejad, F. (2021). A cybernetic approach to the central library and document center of Shahid Chamran University of Ahvaz, emphasizing the role of control and feedback in identifying problems of this library. Specialized Scientific Journal of the Union of Scientific Student Associations of Information Science and Knowledge Studies in Iran (ADKA), 5(1). [In Persian] Mohammadzadeh Roshti, Z., Ghiasi, M., & Kardan Nashti, M. (2018). Studying cybernetic dimensions in the central libraries of public universities in Tehran from the perspective of librarians. Research in Digital and Smart Libraries, 5(1), 21-36. [In Persian] Hashem Beig, N., Siyadat, S.A., & Hovida, R. (2012). Examining the extent of the application of cybernetic model indicators in the management of Isfahan University of Medical Sciences during the academic years 2009-2010. Journal of Health Management, 15(49), 7-13. https://ensani.ir/fa/article/535234. [In Persian] Karimi, M. (2022). Investigating the extent of the use of cybernetic components in the organization of libraries, museums, and document centers of Astan Quds Razavi. Research in Digital and Smart Libraries, 3(35), 11-22. https://journals.pnu.ac.ir/article_9943.html. DOI: 10.30473/mrs.2023.67478.1556 [In Persian] Mousavi Moghadam, S. A., & Asef Abadi, S. (2016). Investigating the relationship between the application of the cybernetic model and individual creativity among employees of the Education Department in Ahvaz. In Proceedings of the International Conference of Management Elites (pp. 1-15). https://elmnet.ir/doc/20554815-14108 [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 564 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |
||