| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,908 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
طراحی مدلی پویا مبتنی بر متن کاوی و روشهای نرم جهت تعیین مهمترین عوامل کلیدی مدلهای کسبوکار الکترونیک | ||
| مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
| مقاله 2، دوره 12، شماره 46، آبان 1402، صفحه 41-80 اصل مقاله (2.15 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2023.69067.2199 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن شفیعی نیک آبادی* 1؛ رویا اسماعیل زاده2؛ مینا آبفروش3 | ||
| 1دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ویسنده مسئول : shafiei@semnan.ac.ir | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار، دانشگاه سمنان | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
| چکیده | ||
| مدل کسب وکار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکتها میباشد و شرکت ها با تغییر محیط کسبوکار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب وکار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متنکاوی و روشهای نرم جهت تعیین مهمترین عوامل کلیدی مدلهای کسبوکار الکترونیک صورت گرفته است. بهمنظور استخراج عوامل کلیدی، متون 779 مقاله ده سال اخیر از پایگاه های معتبر مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی خبرگان و انتخاب 17 عامل اصلی از میان عوامل استخراجشده، جهت تحلیل روابط علی بین عوامل کلیدی، از تکنیک دیمتل استفاده شده و ماتریس دیمتل توسط خبرگان تکمیل گردید و در نهایت با استفاده از نرمافزار ونسیم، مدل پویای پژوهش ترسیم شد. اثرگذارترین عامل علی، "اینترنت اشیا" و سپس "بلاکچین و پردازشابری" است و اثرپذیرترین عامل معلولی "ارزش ارایه شده در کسبوکار" میباشد. همچنین اثرگذارترین عامل بر کلیه عوامل "ماهیت رسانهها" و اثرپذیرترین عامل از مجموعه عوامل "نوع تکنولوژی مورد استفاده" معرفی شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدل کسبوکار الکترونیک؛ متن کاوی؛ دیمتل؛ مدلسازی پویا | ||
| مراجع | ||
|
ایمان خان، ن. (1397). کسب و کار الکترونیکی و عملکرد بنگاه های نوظهور، مدلسازی اقتصادی، 12(1)، 83-105.
آقاجانی، ح.، شریعتی، ز،. حسینی، ا. (1399). تبیین روند تکاملی و مولفه های موثر بر مدل کسب و کارهای الکترونیکی در استارتاپهای ایرانی. بهبود مدیریت، 14(1)، 127-147.
جلالی، م.، پیوندی، س.، (1397)، بررسی مدل بلاک چین در کسب و کارهای اینترنتی بر اساس اینترنت اشیا، اولین کنفرانس ملی مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری ارتباطات، اصفهان.
جودی دمیرچی، م.، اسدی، ع.، علم بیگی، ا. (1400). شناسایی مؤلفههای سازمانی مدل کسب و کار الکترونیکی محصولات باغی از دیدگاه کارشناسان بخش کشاورزی در دشت مغان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 17(1)، 1-15.
حاجی زاده، م. (1396). شناسایی و اولویت بندی ابعاد و اجزای مدل کسب وکار شرکتهای ارایه دهنده خدمات پرداخت در ایران. هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت. تهران.
حسینی دهشیری، س.ج.، آقایی، م.، تقوی فرد، م. (1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی کسبوکار . مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7(25)، 119-146.
حکاکی، ا. (1396). ارایه مدلی برای عوامل موثر بر نوآوری باز در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط با رویکرد پویایی سیستمها، پایان نامه کارشناسی ارشد.گروه مدیریت صنعتی. دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری. دانشگاه سمنان.
رشیدی، م.، قیطرانی، ف.، (1399). مدل های کسب و کار و قابلیت های پویا، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(34)، 39-59.
رضائی، آ.، ملیحی، ا.، (1398)، مدل های کسب و کار برنامه های اینترنت اشیا، پنجمین همایش بین المللی علوم و تکنولوژی با رویکرد توسعه پایدار، شیراز.
شفیعی نیکابادی، م.، جعفریان، ا. ،(1391) به کارگیری تئوری مطلوبیت چند شاخصه برای ارزیابی عملکرد کسب و کارهای الکترونیک، پژوهشگر (فصلنامه مدیریت)، 9(26)، 57 -68.
شفیعی نیکابادی، م.، حکاکی، ا.، (1396). مدلسازی پویاییهای سیستم و کاربرد آن در مدیریت (سیستم داینامیک)، تهران:سراینده.
صنیعیآباده، محمد، محمودی، سینا، طاهرپرور، محدثه. (1398).داده کاوی کاربردی.تهران: نیاز دانش. چاپ چهارم.
محمدیان، ا.، (1395)، تبیین مولفه های اصلی مدل های کسب و کار الکترونیکی بر اساس رویکرد سیستمی، مدیریت فناوری اطلاعات، 8(1)، 195-214.
نیرومند، پ.، رنجبر، م.، اعرابی، س.م.، حاج صادقی، ب. (1392)، ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسب وکار، مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 267-284.
یاوری گهر، ف.، حنفی زاده، پ.،حاجی احمدی فرمهینی، ت.، (1399).مدل کسب و کار گردشگری الکترونیک، مطالعات اجتماعی گردشگری. دوره شماره 15. صفحه 221-248
References
Adiloğlu-Yalçınkaya, L., & Besler, S. (2021). Institutional factors influencing business models: The case of Turkish Airlines. Journal of Air Transport Management, 91,101989. https://doi.org/10.1016/ j.jairtraman.2020.101989
Botto, F. (2003), Dictionary of E-Business (Second Ed.), NY: John Wiley and Sons Ltd.
Brown,A. Tor,B (2021). Voyant Tools Tutorial. www.guides.library.ucsc.edu/DS /Resources/Voyant
Charosi Aggarwal, Chengxiang Jai. (2016). mining Text data, UK: Springer.
Currie, W. (2004), Value Creation from E-Business Model, UK: Butterworth-Heinemann Publication.
Grabowska, Marlena and Etola, Ivana (2021). Business models: innovation, digital transformation and analysis, USA: Auerbach Publications.
Hanafizadeh, P., Shafiei Nikabadi, M., (2011). Framework for selecting an appropriate e‐business model in managerial holding companies: Case study: Iran Khodro. Journal of Enterprise Information Management, 24 (3), pp. 237-267. https://doi.org/10.1108/17410391111122844
Härting, R., Reichstein, C., Laemmle, P., & Sprengel, A. (2019). Potentials of Digital Business Models in the retail industry–Empirical Results from European Experts. Procedia Computer Science, 159, 1053-1062. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.274
Hedman, J. and Kalling, T. (2002), IT and Business Models: Concepts and Theories, Sweden: Copenhagen Business School Press.
Kotarba, M. (2018). Digital transformation of business models. Foundations of management, 10 (1), 123-142. https://doi.org/10.2478/fman-2018-0011
Li, M. (2021). Risk Analysis of Transmission Line Patrol Based on DEMATEL Method. CONVERTER, 239-247. https://doi.org/ 10.17762/converter.174.
Liu, J. (2018). Business models based on IoT, AI and blockchain. available at: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1246905/ FULLTEXT 01.pdf
Rohn, D., Bican, P. M., Brem, A., Kraus, S., & Clauss, T. (2021). Digital platform-based business models–An exploration of critical success factors. Journal of Engineering and Technology Management, 60, 101625. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2021.101625
Roweley, J. (2002), E-Business: Principle and Practice, NY: Palgrave.
Wirtz,B.W. (2020). Business Model Management: Design - Process – Instruments.2st ed. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48017-2_11
Wirtz,B.W. (2021). Digital Business and Electronic Commerce:Strategy, Business Models and Technology. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-63482-7_12
Yuana, R., Prasetio, E. A., Syarief, R., Arkeman, Y., & Suroso, A. I. (2021). System Dynamic and Simulation of Business Model Innovation in Digital Companies: An Open Innovation Approach. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7 (4), 219. https://doi.org/10.3390/joitmc7040219
References [in Persian]
Aghajani, Hassan Ali, Shariati, Zeinat, Hosseini, Abolhassan. (2020) Explaining the development process and technical components on the electronic business model in Iranian startups, improving management, period 141 (consecutive 47) 127-147 pages. https://doi.org/10.1504/ijbir.2021.10042820 [in Persian]
Hajizadeh, Morteza. (2016). Identifying and prioritizing the dimensions and components of the business model of companies providing payment services in Iran. The 7th Annual Conference on Electronic Banking and Payment Systems, Tehran, Milad Tower International Conference Center. [in Persian]
Hakaki, Amir (2016). Presenting a model for factors affecting open innovation in small and medium-sized manufacturing companies with systems dynamics approach, Master's thesis. Department of Industrial Management. Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences. Semnan University. https://doi.org/10.4018/ijsda. 2018010101 [in Persian]
Hosseini Dahshiri, Seyyed Jalaluddin, Aghaei, Mojtabi, Tagvifard, Mohammad Taghi. (2017). Identifying and prioritizing the critical factors of e-business based on the best-worst method. Smart Business Management Studies, Volume 7, Number 25, Pages 119-146. https://doi.org/10.22054/ims.2018.9742 [in Persian]
Iman Khan, Nilofar (2018). E-commerce and the performance of emerging companies, Economic Modeling, Volume 12, Number 1, Page 83-10. [in Persian]
Jalali, Maryam and Sodehdi, (2017), review of the blockchain model in internet businesses based on the Internet of Things, the first national conference of electrical engineering, computer and communication technology, Isfahan. [in Persian]
Jodi Demirchi, Milad, Asadi, Ali, Alam Beigi, Amir. (2021). Identifying the organizational components of the electronic business model of garden products from the perspective of experts in the agricultural sector in Moghan Plain. Extension Sciences and Agricultural Education. Term 17. Number 1.https://doi.org/ 10.22034/IAEEJ.2021.240418.1545. [in Persian]
Mohammadian, Ayoub (2015), explanation of the main components of electronic business models based on a systemic approach, volume 8, number 1, page 195-214. [in Persian]
Mosleh Shirazi, Ali Naghi, Alamdar Yuli, Farshad, (2017). Identifying, introducing and investigating various business models and extracting the most important factors of these models using the quantitative content analysis-review approach (study period: 1990 to 2017), Management Research in Iran, Volume 22, Number 4 Page 177-202. https://doi.org/ 20.1001.1.2322200.1397.22.4.8.3 [in Persian]
Niromand, Pourandakht, Ranjbar, Mahbobeh, Arabi, Seyed Mohammad, Haj Sadeghi, Behnaz (2012), Presenting a framework for designing a business model, Information Technology Management, Volume 5, Number 4, Pages 267-284. [in Persian]
Rashidi, Mahbubeh, Ghaitrani, Fatemeh. (2019). Business models and dynamic capabilities, Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, Volume 4, Number 34, Pages 39-59. [in Persian]
Rezaei, Aida and Malehi, Ehsan, (2018), business models of Internet of Things applications, the 5th international science and technology conference with a sustainable development approach, Shiraz. [in Persian]
Saniiabadeh, Mohammad, Mahmoudi, Sina, Tahirparvar, Mohhaddeh. (2018). Applied data mining. Second edition. Tehran: Niaz Danesh. Fourth edition. [in Persian]
Shafiei Nikabadi, Mohsen, Hakaki, Amir, (2016). Modeling system dynamics and its application in management (System Dynamics), Tehran: Saraindeh. [in Persian]
Shafiei Nikabadi, Mohsen and Jafarian, Ahmad. (2017). Using multi-criteria utility theory to evaluate the performance of electronic businesses, Researcher (Management Quarterly), Volume 9, Number 26, Pages 57-68. [in Persian]
Yavari Gohar Fatemeh, Hanafizadeh Payam, Haji Ahmadi Fermahini Taraneh, (2019). Electronic tourism business model, social studies of tourism. Volume No. 15. Page 221-248. [in Persiv
ایمان خان، ن. (1397). کسب و کار الکترونیکی و عملکرد بنگاه های نوظهور، مدلسازی اقتصادی، 12(1)، 83-105.
آقاجانی، ح.، شریعتی، ز،. حسینی، ا. (1399). تبیین روند تکاملی و مولفه های موثر بر مدل کسب و کارهای الکترونیکی در استارتاپهای ایرانی. بهبود مدیریت، 14(1)، 127-147.
جلالی، م.، پیوندی، س.، (1397)، بررسی مدل بلاک چین در کسب و کارهای اینترنتی بر اساس اینترنت اشیا، اولین کنفرانس ملی مهندسی برق، کامپیوتر و فناوری ارتباطات، اصفهان.
جودی دمیرچی، م.، اسدی، ع.، علم بیگی، ا. (1400). شناسایی مؤلفههای سازمانی مدل کسب و کار الکترونیکی محصولات باغی از دیدگاه کارشناسان بخش کشاورزی در دشت مغان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 17(1)، 1-15.
حاجی زاده، م. (1396). شناسایی و اولویت بندی ابعاد و اجزای مدل کسب وکار شرکتهای ارایه دهنده خدمات پرداخت در ایران. هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت. تهران.
حسینی دهشیری، س.ج.، آقایی، م.، تقوی فرد، م. (1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی کسبوکار . مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7(25)، 119-146.
حکاکی، ا. (1396). ارایه مدلی برای عوامل موثر بر نوآوری باز در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط با رویکرد پویایی سیستمها، پایان نامه کارشناسی ارشد.گروه مدیریت صنعتی. دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری. دانشگاه سمنان.
رشیدی، م.، قیطرانی، ف.، (1399). مدل های کسب و کار و قابلیت های پویا، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(34)، 39-59.
رضائی، آ.، ملیحی، ا.، (1398)، مدل های کسب و کار برنامه های اینترنت اشیا، پنجمین همایش بین المللی علوم و تکنولوژی با رویکرد توسعه پایدار، شیراز.
شفیعی نیکابادی، م.، جعفریان، ا. ،(1391) به کارگیری تئوری مطلوبیت چند شاخصه برای ارزیابی عملکرد کسب و کارهای الکترونیک، پژوهشگر (فصلنامه مدیریت)، 9(26)، 57 -68.
شفیعی نیکابادی، م.، حکاکی، ا.، (1396). مدلسازی پویاییهای سیستم و کاربرد آن در مدیریت (سیستم داینامیک)، تهران:سراینده.
صنیعیآباده، محمد، محمودی، سینا، طاهرپرور، محدثه. (1398).داده کاوی کاربردی.تهران: نیاز دانش. چاپ چهارم.
محمدیان، ا.، (1395)، تبیین مولفه های اصلی مدل های کسب و کار الکترونیکی بر اساس رویکرد سیستمی، مدیریت فناوری اطلاعات، 8(1)، 195-214.
نیرومند، پ.، رنجبر، م.، اعرابی، س.م.، حاج صادقی، ب. (1392)، ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسب وکار، مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 267-284.
یاوری گهر، ف.، حنفی زاده، پ.،حاجی احمدی فرمهینی، ت.، (1399).مدل کسب و کار گردشگری الکترونیک، مطالعات اجتماعی گردشگری. دوره شماره 15. صفحه 221-248
References
Adiloğlu-Yalçınkaya, L., & Besler, S. (2021). Institutional factors influencing business models: The case of Turkish Airlines. Journal of Air Transport Management, 91,101989. https://doi.org/10.1016/ j.jairtraman.2020.101989
Botto, F. (2003), Dictionary of E-Business (Second Ed.), NY: John Wiley and Sons Ltd.
Brown,A. Tor,B (2021). Voyant Tools Tutorial. www.guides.library.ucsc.edu/DS /Resources/Voyant
Charosi Aggarwal, Chengxiang Jai. (2016). mining Text data, UK: Springer.
Currie, W. (2004), Value Creation from E-Business Model, UK: Butterworth-Heinemann Publication.
Grabowska, Marlena and Etola, Ivana (2021). Business models: innovation, digital transformation and analysis, USA: Auerbach Publications.
Hanafizadeh, P., Shafiei Nikabadi, M., (2011). Framework for selecting an appropriate e‐business model in managerial holding companies: Case study: Iran Khodro. Journal of Enterprise Information Management, 24 (3), pp. 237-267. https://doi.org/10.1108/17410391111122844
Härting, R., Reichstein, C., Laemmle, P., & Sprengel, A. (2019). Potentials of Digital Business Models in the retail industry–Empirical Results from European Experts. Procedia Computer Science, 159, 1053-1062. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.274
Hedman, J. and Kalling, T. (2002), IT and Business Models: Concepts and Theories, Sweden: Copenhagen Business School Press.
Kotarba, M. (2018). Digital transformation of business models. Foundations of management, 10 (1), 123-142. https://doi.org/10.2478/fman-2018-0011
Li, M. (2021). Risk Analysis of Transmission Line Patrol Based on DEMATEL Method. CONVERTER, 239-247. https://doi.org/ 10.17762/converter.174.
Liu, J. (2018). Business models based on IoT, AI and blockchain. available at: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1246905/ FULLTEXT 01.pdf
Rohn, D., Bican, P. M., Brem, A., Kraus, S., & Clauss, T. (2021). Digital platform-based business models–An exploration of critical success factors. Journal of Engineering and Technology Management, 60, 101625. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2021.101625
Roweley, J. (2002), E-Business: Principle and Practice, NY: Palgrave.
Wirtz,B.W. (2020). Business Model Management: Design - Process – Instruments.2st ed. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48017-2_11
Wirtz,B.W. (2021). Digital Business and Electronic Commerce:Strategy, Business Models and Technology. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-63482-7_12
Yuana, R., Prasetio, E. A., Syarief, R., Arkeman, Y., & Suroso, A. I. (2021). System Dynamic and Simulation of Business Model Innovation in Digital Companies: An Open Innovation Approach. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7 (4), 219. https://doi.org/10.3390/joitmc7040219
References [in Persian]
Aghajani, Hassan Ali, Shariati, Zeinat, Hosseini, Abolhassan. (2020) Explaining the development process and technical components on the electronic business model in Iranian startups, improving management, period 141 (consecutive 47) 127-147 pages. https://doi.org/10.1504/ijbir.2021.10042820 [in Persian]
Hajizadeh, Morteza. (2016). Identifying and prioritizing the dimensions and components of the business model of companies providing payment services in Iran. The 7th Annual Conference on Electronic Banking and Payment Systems, Tehran, Milad Tower International Conference Center. [in Persian]
Hakaki, Amir (2016). Presenting a model for factors affecting open innovation in small and medium-sized manufacturing companies with systems dynamics approach, Master's thesis. Department of Industrial Management. Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences. Semnan University. https://doi.org/10.4018/ijsda. 2018010101 [in Persian]
Hosseini Dahshiri, Seyyed Jalaluddin, Aghaei, Mojtabi, Tagvifard, Mohammad Taghi. (2017). Identifying and prioritizing the critical factors of e-business based on the best-worst method. Smart Business Management Studies, Volume 7, Number 25, Pages 119-146. https://doi.org/10.22054/ims.2018.9742 [in Persian]
Iman Khan, Nilofar (2018). E-commerce and the performance of emerging companies, Economic Modeling, Volume 12, Number 1, Page 83-10. [in Persian]
Jalali, Maryam and Sodehdi, (2017), review of the blockchain model in internet businesses based on the Internet of Things, the first national conference of electrical engineering, computer and communication technology, Isfahan. [in Persian]
Jodi Demirchi, Milad, Asadi, Ali, Alam Beigi, Amir. (2021). Identifying the organizational components of the electronic business model of garden products from the perspective of experts in the agricultural sector in Moghan Plain. Extension Sciences and Agricultural Education. Term 17. Number 1.https://doi.org/ 10.22034/IAEEJ.2021.240418.1545. [in Persian]
Mohammadian, Ayoub (2015), explanation of the main components of electronic business models based on a systemic approach, volume 8, number 1, page 195-214. [in Persian]
Mosleh Shirazi, Ali Naghi, Alamdar Yuli, Farshad, (2017). Identifying, introducing and investigating various business models and extracting the most important factors of these models using the quantitative content analysis-review approach (study period: 1990 to 2017), Management Research in Iran, Volume 22, Number 4 Page 177-202. https://doi.org/ 20.1001.1.2322200.1397.22.4.8.3 [in Persian]
Niromand, Pourandakht, Ranjbar, Mahbobeh, Arabi, Seyed Mohammad, Haj Sadeghi, Behnaz (2012), Presenting a framework for designing a business model, Information Technology Management, Volume 5, Number 4, Pages 267-284. [in Persian]
Rashidi, Mahbubeh, Ghaitrani, Fatemeh. (2019). Business models and dynamic capabilities, Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, Volume 4, Number 34, Pages 39-59. [in Persian]
Rezaei, Aida and Malehi, Ehsan, (2018), business models of Internet of Things applications, the 5th international science and technology conference with a sustainable development approach, Shiraz. [in Persian]
Saniiabadeh, Mohammad, Mahmoudi, Sina, Tahirparvar, Mohhaddeh. (2018). Applied data mining. Second edition. Tehran: Niaz Danesh. Fourth edition. [in Persian]
Shafiei Nikabadi, Mohsen, Hakaki, Amir, (2016). Modeling system dynamics and its application in management (System Dynamics), Tehran: Saraindeh. [in Persian]
Shafiei Nikabadi, Mohsen and Jafarian, Ahmad. (2017). Using multi-criteria utility theory to evaluate the performance of electronic businesses, Researcher (Management Quarterly), Volume 9, Number 26, Pages 57-68. [in Persian]
Yavari Gohar Fatemeh, Hanafizadeh Payam, Haji Ahmadi Fermahini Taraneh, (2019). Electronic tourism business model, social studies of tourism. Volume No. 15. Page 221-248. [in Persi | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 491 |
||