| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,060 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,761,694 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,989,388 |
مطالعه گرایش موضوعی پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای دولتی ایران | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 3، مرداد 1394، صفحه 81-99 اصل مقاله (394.23 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی علیپور* 1؛ علی شرفی2؛ علی جلالی3 | ||
| 1استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابخانه مرکزی دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
| 3استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف مقاله حاضر شناسایی وضعیت پژوهش های علم اطلاعات و دانش شناسی ازنظر موضوع، سال انتشار و شکاف موضوعی در دانشگاه های دولتی ایران بود. روش شناسی: برای وصول به هدف مذکور از روش پژوهش پیمایش توصیفی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل 1120 عنوان گزارش پژوهش (پایاننامه ها و مقاله های) موجود در 13 دانشگاه دولتی ایران بین سال های 1383-1392 بود که 749 عنوان از این پژوهشها مربوط به پایانامههای کارشناسی ارشد و دکتری علم اطلاعات و دانششناسی و 371 عنوان از آنها مربوط به مقالههای منتشرشده توسط محققان علم اطلاعات و دانششناسی ایران در پایگاه اطلاعاتی سایمگو بود. طبقهبندی موضوعی پژوهش ها با استفاده از 7 رده اصلی و 18 رده فرعی بر مبنای نظام طبقهبندی لیستا (LISTA) انجامشده و برای گردآوری اطلاعات نیز از سیاهه وارسی پژوهشگر ساخته استفاده شده است. در انتها دادههای طبقهبندیشده مورد تحلیل قرارگرفته و با استفاده از نمودارها و جداول توصیفشدهاند. یافته ها: یافتهها نشان دادند که موضوعات فناوری اطلاعات، کتابداری، بازیابی اطلاعات، کتابسنجی، مدیریت اطلاعات، منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی و فهرستنویسی و ردهبندی بیشترین محورهای موضوعی هستند که در پایاننامهها و مقالات محققان علم اطلاعات و دانششناسی موردمطالعه قرار گرفتهاند. نتیجه گیری: در پایان نامه ها و مقالات علم اطلاعات و دانش شناسی ایران به موضوعاتی مانند منابع اطلاعاتی، هستیشناسی، وب معنایی، جستجو معنایی، دولت الکترونیکی، مدیریت منابع اطلاعات، نوآوری دانش، اشتراک دانش، سازماندهی دانش، شبکه، خدمات اطلاعاتی و کتابخانههای دیجیتال کمتر پرداخته شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| موضوعهای پژوهش؛ علم اطلاعات و دانششناسی؛ دانشگاههای دولتی ایران؛ پایگاه اطلاعاتی سایمگو؛ پایاننامهها؛ مقاله ها | ||
| مراجع | ||
|
آذرانفر، جوانه (1385). تحلیلمحتوایپایاننامههایتحصیلاتتکمیلیرشتهعلم اطلاعات و دانششناسیفارغالتحصیلانداخلکشوروفارغالتحصیلانخارجازکشورموجوددرپایگاههایاطلاعاتیمرکزاطلاعاتومدارکعلمیایراندرسالهای 1378-1382. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران. حسین پناه، علی (1386). بررسیگرایشموضوعیوروشپژوهشپایاننامههایکارشناسیارشدکتابداری و اطلاعرسانیدانشگاههایدولتیشهرتهرانازسال 1379-1385. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه تهران، تهران. خاصه، علیاکبر (1391). تحلیل محتوای تولیدات کتابداری ایران در پایگاه Web of Science: در کجای کتابداری جهان قرار داریم؟. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 15 (3)، 145-170. سلک، محسن؛ بزرگی، اشرف السادات (1389). تحلیل محتوای مقالات منتشرشده در دو نشریه فصلنامه "کتابداری و اطلاعرسانی" و "فصلنامه کتاب" در سالهای 1385 و 1386. فصلنامه دانششناسی، 10، 25-40. سیدین، سید مهرداد؛ بابالحوائجی، فهیمه (1388). تحلیل محتوای پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، علوم و تحقیقات تهران، علوم و تحقیقات اهواز و همدان در سالهای 1372- 1386. پیامکتابخانه، 15(1)، 95-121. علیپور، امید؛ خاصه علیاکبر (1390). تحلیل محتوای کارگاهها و همایشهای انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران دوره سوم: سالهای 1388-1386. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14 (4)، 9-35. لوننبرگ، فردریک؛ آیربی، بورلی (1393). روششناسی تحقیق و نگارش پایاننامه در علوم اجتماعی، رفتاری و مدیریت: چگونه یک پایاننامه یا رساله موفق بنویسیم. (وجه الله قربانی زاده، سید محمدتقی حسنی مرام، مترجمان). تهران: انتشارات بازتاب. محسن زاده کواریم، افسانه (1381). تعیینتجربیمعادلهفرایندزیستموضوعاتوروشهایپژوهشپایاننامههایعلومکتابداریواطلاعرسانیایرانتاپایانسال 1381. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری، دانشگاه تهران، تهران. Abdoulaye, K. (2002). Research trends in library and information science at the International Islamic University Malaysia. Library Review, 51(1), 32-37.
Aliyu, Y. & Abba, T. (2009). Analytical Study of Master of Library Science Dissertations at the University of Maiduguri, Nigeria. Library Philosophy & Practice, 11(1), 1-6.
Sugimoto, C. R., Li, D., Russell, T. G., Finlay, S. C., & Ding, Y. (2011). The shifting sands of disciplinary development: Analyzing North American Library and Information Science dissertations using latent Dirichlet allocation. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(1), 185-204.
Chandrashekara, M. & Ramasesh, C. P. (2009). Library and Information Science Research in India. Asia- Pacific Conference on Library & Information Education & Practice,530-537.
Gupta, D. K., & Bhardwaj, K. (2010). Library management research in Indian universities. Annals of library and information studies, 57(4), 333-338.
Lokhande, R. S. (2013). Content Analysis of Open Access LIS Journal “ALIS” (2002 - 2011). International Journal of Information Dissemination and Technalogy, [online]. Available: http://eprints.rclis.org/18283/1/Content%20Analysis%20of%20Open%20Access%20LIS%20Journal%20%27ALIS%27%202002-2011.pdf (accessed 10 June 2014).
Mittal, R. (2011). Library and information science research trends in India. Annals of Library and Information Studies, 58(4), 319-325.
Rana, R. (2011). Research trends in library and information science in India with a focus on Panjab University, Chandigarh. The International Information & Library Review, 43(1), 23-42.
Zong, Q. J., Shen, H. Z., Yuan, Q. J., Hu, X. W., Hou, Z. P., & Deng, S. G. (2013). Doctoral dissertations of Library and Information Science in China: A co-word analysis. Scientometrics, 94(2), 781-799. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,591 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 992 |
||