| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,988,490 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,778,085 |
تدوین برنامه توانبخشی شناختی یافتن سریع کلمه و اثربخشی آن بر پردازش شنیداری کودکان با اختلالهای عصبتحولی: مطالعه موردی کودکان با نارساخوانی و اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 15، شماره 57، فروردین 1404، صفحه 217-249 اصل مقاله (761.31 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2024.77905.2671 | ||
| نویسندگان | ||
| هدی فرامرزی* 1؛ سعید رضایی2؛ مهدی دستجردی کاظمی2؛ عنایتالله زمانپور3 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3استادیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| یکی از بارزترین ویژگیهای کودکان با نارساخوانی و اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی، مشکل در پردازش شنیداری است و عدم ارائه مداخله بهموقع برای این کودکان عواقب جبرانناپذیری را به همراه دارد. هدف از این پژوهش تدوین برنامه توانبخشی شناختی یافتن سریع کلمه و اثربخشی آن بر پردازش شنیداری کودکان با نارساخوانی و اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دوره ابتدایی 7 تا 9 ساله شهر تهران با تشخیص نارساخوانی و اختلال نقص توجه / بیشفعالی که در سال نیمسال دوم تحصیلی 1401 مشغول به تحصیل بودند که 30 نفر داوطلب واجد شرایط به شیوه تصادفی در دوگروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای برنامه توانبخشی شناختی یافتن سریع کلمه را دریافت کرد. ابزارهای پژوهش شامل نسخه چهارم آزمون هوش وکسلر، آزمون خواندن و نارساخوانی مرادی و همکاران (1395)، پرسشنامه کانرز-فرم والدین (1998) و سیاهه مشکلات شنیداری فیشر (1976) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی یافتن سریع کلمه مؤثر بوده و موجب بهبود پردازش شنیداری کودکان با نارساخوانی و اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در گروه آزمایش شده است. با توجه به این یافتهها برنامه توانبخشی شناختی یافتن سریع کلمه بهعنوان یک مداخله مؤثر به متخصصان پیشنهاد میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی؛ توانبخشی شناختی؛ نارساخوانی؛ یافتن سریع کلمه | ||
| مراجع | ||
|
منابع
دویج، نورمن. (2007). مغزی که خود را تغییر میدهد: روایتهایی از پیشگامان علوم اعصاب در ارتباط با پیروزیهای فردی. ترجمه قاسمزاده، گیتی (1395). تهران: هورمزد.
شریفی، طیبه و ربیعی، محمد. (1391). کاربرد چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی. ناتوانیهای یادگیری،2(2)، 59-5. https://jld.uma.ac.ir/article120.htm
عابدی، محمدرضا؛ صادقی، احمد و ربیعی، محمد. (1394). هنجاریابی آزمون هوشی وکسلر کودکان چهار در استان چهارمحال و بختیاری. دستاوردهای روانشناختی، 22(2)، 99-116. https://psychac.scu.ac.ir/article_12310.html
علیزاده، حمید. (1384). تبیین نظری اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی: الگــوی بازداری رفتاری و ماهیت خود گواهی. فصلنامه کودکان استثنایی،5(3)، ۲۳۱-۲۵۲. https://joec.ir/article-1-428-fa.html
قاسم زاده زهرا؛ بیگدلی، حسین و حبی، محمد باقر. (1401). اثربخشی تمرین ادراکی-حرکتی بر پردازش شنیداری و درک مطلب در کودکان دارای اختلال یادگیری. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۶ (۳)، ۵۶۴-۵۷۴. https://islamiclifej.com/article-1-1759-fa.html
مرادی، علیرضا؛ حسینی، مریم؛ کرمی نوری، رضا؛ حسنی، جعفر و پرهون، هادی. (1395). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). تازههای علوم شناختی، ۱۸ (۱)، ۲۲-۳۴.https://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-388&slc_lang=fa&sid=1
References
Alqahtani, N. D., Alzahrani, B., & Ramzan, M. S. (2023). Deep Learning Applications for Dyslexia Prediction. Applied Sciences, 13(5), 2804. https://doi.org/10.3390/app13052804
Camarata, S. M. (2016). Fast ForWord® does not significantly improve language skills in children with language disorders. Evidence-Based Communication Assessment and Intervention, 2(2), 96-98. https://doi.org/10.1080/17489530802173948.
Chiappedi, M., Zoppello, M., Rossi, R., Scarabello, E. M., & Piazza, F. (2007). Specific learning disabilities and psychopathological aspects: the importance of early diagnosis. Minerva Pediatrica, 59(3), 281-287. https://europepmc.org/article/med/17519874.
Conners, C. K., Sitarenios, G., Parker, J. D., & Epstein, J. N. (1998). Revision and restandardization of the Conners Teacher Rating Scale (CTRS-R): factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of abnormal child psychology, 26, 279-291. https://doi.org/10.1023/A:1022606501530.
De Wit, E., van Dijk, P., Hanekamp, S., Visser-Bochane, M. I., Steenbergen, B., van der Schans, C. P., & Luinge, M. R. (2018). Same or different: The overlap between children with auditory processing disorders and children with other developmental disorders: A systematic review. Ear and Hearing, 39(1), 1. https://doi.org/10.1097%2FAUD.0000000000000479.
Deppeler, J. M., Taranto, A. M., & Bench, J. (2004). Language and auditory processing changes following Fast ForWord. Australian and New Zealand Journal of Audiology, The, 26(2), 94-109. https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/INFORMIT.830675898409318.
Gillam, R. B., Loeb, D. F., Hoffman, L. M., Bohman, T., Champlin, C. A., Thibodeau, L.,... Friel-Patti, S. (2008). The efficacy of Fast ForWord language intervention in school-age children with language impairment: A randomized controlled trial. https://doi.org/10.1044%2F1092-4388(2008%2F007).
Helland, T. (2022). Trends in dyslexia research during the period 1950 to 2020—theories, definitions, and publications. Brain Sciences, 12(10), 1323. https://doi.org/10.3390/brainsci12101323.
Jamhar, M. A., Salwana, E., Zulkifli, Z., Nayan, N. M., & Abdullah, N. (2019). Prediction of Learning Disorder: A-Systematic Review. In Advances in Visual Informatics: 6th International Visual Informatics Conference, IVIC 2019, Bangi, Malaysia, November 19–21, 2019, Proceedings 6 (pp. 429-440). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-34032-2_38.
Jerger, J., & Musiek, F. (2000). Report of the consensus conference on the diagnosis of auditory processing disorders in school-aged children. Journal of the American Academy of audiology, 11(09), 467-474. DOI: 10.1055/s-0042-1748136.
Khodosevich, K., & Sellgren, C. M. (2023). Neurodevelopmental disorders—high-resolution rethinking of disease modeling. Molecular Psychiatry, 28(1), 34-43. https://doi.org/10.1038/s41380-022-01876-1.
Liloia, D., Crocetta, A., Cauda, F., Duca, S., Costa, T., & Manuello, J. (2022). Seeking Overlapping Neuroanatomical Alterations between Dyslexia and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Meta-Analytic Replication Study. Brain Sciences, 12(10), 1367. https://doi.org/10.3390/brainsci12101367.
Loeb, D. F., Gillam, R. B., Hoffman, L., Brandel, J., & Marquis, J. (2009). The effects of Fast ForWord Language on the phonemic awareness and reading skills of school-age children with language impairments and poor reading skills. https://pubs.asha.org/doi/full/10.1044/1058-0360%282009/08-0067%29.
Maoz, H., Gvirts, H. Z., Sheffer, M., & Bloch, Y. (2019). Theory of mind and empathy in children with ADHD. Journal of attention disorders, 23(11), 1331-1338. https://doi.org/10.1177/1087054717710766.
Marler, J. A., Champlin, C. A., & Gillam, R. B. (2001). Backward and simultaneous masking measured in children with language-learning impairments who received intervention with Fast ForWord or Laureate Learning Systems software. https://pubs.asha.org/doi/full/10.1044/1058-0360%282001/023%29.
Mullin, A. P., Gokhale, A., Moreno-De-Luca, A., Sanyal, S., Waddington, J. L., & Faundez, V. (2013). Neurodevelopmental disorders: mechanisms and boundary definitions from genomes, interactomes and proteomes. Translational psychiatry, 3(12), e329-e329. https://doi.org/10.1038/tp.2013.108.
Patel, R. R., Awan, S. N., Barkmeier-Kraemer, J., Courey, M., Deliyski, D., Eadie, T., ... & Hillman, R. (2018). Recommended protocols for instrumental assessment of voice: American Speech-Language-Hearing Association expert panel to develop a protocol for instrumental assessment of vocal function. American journal of speech-language pathology, 27(3), 887-905. https://pubs.asha.org/doi/abs/10.1044/2018_ajslp-17-0009.
Ramus, F., Pidgeon, E., & Frith, U. (2003). The relationship between motor control and phonology in dyslexic children. Journal of child psychology and psychiatry, 44(5), 712-722. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00157.
Serrallach, B., Groß, C., Bernhofs, V., Engelmann, D., Benner, J., Gündert, N., ... & Seither-Preisler, A. (2016). Neural biomarkers for dyslexia, ADHD, and ADD in the auditory cortex of children. Frontiers in neuroscience, 10, 324. https://doi.org/10.3389/fnins.2016.00324.
Strange, A. K., Zalewski, T. R., & Waibel-Duncan, M. K. (2009). Exploring the usefulness of Fisher's Auditory Problems Checklist as a screening tool in relationship to the Buffalo Model Diagnostic Central Auditory Processing Test Battery. Journal of Educational Audiology, 15. https://www.edaud.org/journal/2009/5-article-09.
Summe, I., & McCoy, T. (2021). Dyslexia and Auditory Processing Disorder: A Neurological Chicken or Egg Debate?. Journal of Student Research, 10(2). https://doi.org/10.47611/jsrhs.v10i2.1513.
Tallal, P. (2004). Improving language and literacy is a matter of time. Nature Reviews Neuroscience, 5(9), 721-728. https://doi.org/10.1038/nrn1499.
Tallal, P. (2013). Fast ForWord®: the birth of the neurocognitive training revolution. Progress in Brain Research, 207, 175-207. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-63327-9.00006-0.
Tallal, P. (1980). Auditory temporal perception, phonics, and reading disabilities in children. Brain and language, 9(2), 182-198. https://doi.org/10.1016/0093-934X(80)90139-X.
Yazici, E., Yürümez, E., Yazici, A. B., Gümüş, Y. Y., & Atila, E. R. O. L. (2017). Affective temperaments in parents of children with attention deficit hyperactivity disorder. Archives of Neuropsychiatry, 54(2), 149. https://doi.org/10.5152%2Fnpa.2016.12693.
References [In Persian]
Abedi, M. R., Sadeghi, A., & Rabiei, M. (2015). Standardization of the Wechsler Intelligence Scale for Children - IV in Chahar Mahal Va Bakhteyri State. Psychological Achievements, 22(2), 99-116. doi: 10.22055/psy.2016.12310. https://psychac.scu.ac.ir/article_12310. html?lang=en.
Alizadeh H. A Theoretical Explanation on Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: Behavioral Inhibition Model and Nature of Self-control. JOEC 2005; 5 (3):231-252 URL: http://joec.ir/article-1-428-en.html. Doidge, Norman (2007). The brain that changes itself: Narratives from neuroscience pioneers about individual triumphs. Translated by Ghasemzadeh, Getty (2015). Tehran: Hormazd.
Ghasemzadeh, Z., Bigdeli, H., & Bagher Hobbi, M. (2022). The Effectiveness of Perceptual Motor Training on AuditoryProcessing and Comprehension in Children with Learning Disabilities. Islamic lifestyle with a focus on health, 6(3), 564-574. https://www.iase-jrn.ir/article_706299.html?lang=en.
Moradi A, Hosaini M, Kormi Nouri R, Hassani J, Parhoon H. Reliability and Validity of Reading and Dyslexia Test (NEMA). Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (1):22-34 URL: http://icssjournal.ir/article-1-409-fa.html. Shsrifi, T., & Rabiei, M. (2012). Using Wechsler Intelligence Scale-4 for diagnosing children with learning disorders (writing and math). Journal of Learning Disabilities, 2(2), 59-75. doi: jld-2-2-91-11-4. https://jld.uma.ac.ir/article_120.html?lang=en.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |
||