| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,037,700 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,806,767 |
جایگاه شادی و نشاط در عرفان ابوسعید ابوالخیر | ||
| عرفان پژوهی در ادبیات | ||
| دوره 2، شماره 4، اسفند 1402، صفحه 11-34 اصل مقاله (554.99 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/msil.2024.74759.1096 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین آریان1؛ علی اکبر افراسیاب پور* 2 | ||
| 1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
| 2دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
| چکیده | ||
| ابوسعید ابوالخیر(متوفی440ق) عارف برجستۀ مکتب سکر خراسانی است که مبنای جدیدی در سلوک عرفانی خود به طور ابتکاری تدوین میسازد و آن، اصالت دادن به شادی و نشاط است یعنی در طراحی عرفان نظری و عملی خود از هستی شناسی آغاز میکند که حضور حق جایی برای غیر نگذاشته است و در چنین حضوری غیر از شادی و شادمانی سزاوار نخواهد بود و انسان در پناه حق از شادمانی در پوست خود نخواهد گنجید و باید از همین وجد و شور، نیرویی معنوی برای تقرب به خدا ایجاد کرد. در این مقاله با روش تحلیل منطقی و با استناد به منابع اولیه موارد اثبات دیدگاه ابتکاری ابوسعید دربارۀ شادی، تحلیل و مستندسازی شده است و نتیجه گرفته میشود که از شادی هم میتوان به عنوان وسیلهای مناسب برای سیر و سلوک عرفانی بهره گرفت و رسالت عرفان که آرامشبخشی و خوشبینی و امیدبخشی باشد در چنین عرفانی قابل وصول خواهد بود. ترنم شاعرانه، سماع و رقص در چنین دیدگاهی ضرورت پیدا میکند | ||
| کلیدواژهها | ||
| شادی و نشاط؛ عرفان اسلامی؛ مکتب سکر؛ ابوسعید ابوالخیر؛ عرفان ایرانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |
||