| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,935 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,998,668 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,784,063 |
مقایسه نتایج تحلیل سؤالات طیف لیکرت با نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال پاسخ | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 15، شماره 55، فروردین 1403، صفحه 146-183 اصل مقاله (2.82 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.71953.3431 | ||
| نویسندگان | ||
| ریحانه رحیمی* 1؛ ئاسو مجتهدی2 | ||
| 1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری رشته سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف این مطالعه بررسی سؤالات طیف لیکرت با دو رویکرد نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال پاسخ و قرار دادن نتایج این دو رویکرد در کنار یکدیگر و پاسخ به این سؤال است که «آیا نتایج این دو رویکرد همسو بوده یا اینکه در تضاد با یکدیگرند؟». روش پژوهش از نوع توصیفی و از حیث تحلیل دادهها یک روش تحلیل ثانویه است. ابزار پژوهش 3 خرده مقیاس برونگرایی، گشودگی و مسئولیتپذیری آزمون شخصیت نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) بود. آزمودنیهای موردمطالعه در این پژوهش 977 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه اول بودند که با حذف افراد در مرحله غربالگری دادهها، درنهایت تحلیل سؤالات برونگرایی بر روی اطلاعات 783 نفر آزمودنی، تحلیل سؤالات گشودگی بر روی اطلاعات 763 نفر آزمودنی و تحلیل سؤالات مسئولیتپذیری نیز بر روی اطلاعات 784 نفر آزمودنی انجام شد. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که هرچه همسانی درونی سؤالات بالاتر باشد نتایج دقیقتر و معتبرتری از مدل مدرج پاسخ به دست میآید و برای سؤالات با همسانی درونی پایین از طریق این مدل باید بسیار محتاط عمل کرد، زیرا ممکن است آستانه سؤالات را بهصورت وارونه نشان داده یا ضریب تشخیص سؤالات را منفی یا مثبت کاذب نشان دهد. درمجموع کاربرد همزمان روشهای مختلف تجزیهوتحلیل آماری به تحلیل بهتر و رسیدن به نتایج دقیقتر کمک خواهد کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدل مدرج پاسخ؛ نظریه سؤال پاسخ؛ نظریه کلاسیک آزمون؛ همسانی درونی؛ آستانه؛ ضریب تشخیص | ||
| مراجع | ||
|
تیلور، کاترین، اس. (1398). روایی و رواسازی. (ترجمه یونسی، جلیل). تهران: دانشگاه علامه طباطبائی. https://book.atu.ac.ir/
زمانپور، عنایت اله، یونسی، جلیل، رستگار آگاه، مصطفی، و مهرابی، مهسا. (1398). تحلیل دادههای نگرشسنجی: تفاوت نظریه کلاسیک و سؤال ـ پاسخ. پژوهشهای ارتباطی. 26 (2)، 165-139. https://doi.org/10.22082/cr.2019.113772.1917
Baker, F. B., & Kim, S. H. (2004). Item response theory: Parameter estimation techniques. CRC press. https://doi.org/10.1201/9781482276725 Baker, F. B. (2001). The basics of item response theory. For full text: http://ericae.net/irt/baker Courville, T. G. (2004). An empirical comparison of item response theory and classical test theory item/person statistics. Texas A&M University. https://www.proquest.com/openview/dc9dbe1471e8f2828066045a2396ea24/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y De Ayala, R. J. (2013). The theory and practice of item response theory. Guilford Publications. https://cehs.unl.edu/EdPsych/RJSite/de_Ayala_Appendices_2ndEd.pdf Embretson, S. E., & Reise, P. E. (2000). Item response theory for psychologists. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9781410605269 Hambleton, R. K., & Jones, R. W. (1993). An NCME Instructional Module on Educational Measurement: issues and practice. Comparison of Classical Test Theory and Item Response Theory and Their Applications to Test Development, 12(3), 38-47. https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.1993.tb00543.x Hambleton, R. K., Swaminathan, H., & Rogers, H. J. (1985). Principles and applications of item response theory. Hambleton, R. K., & Swaminathan, H. (2013). Item response theory: Principles and applications. Springer Science & Business Media. https://link.springer.com/book/10.1007/978-94-017-1988-9 Jeong, H. J., & Lee, W. C. (2016). Item response theory-based evaluation of psychometric properties of the safety attitudes questionnaire-Korean version (SAQ-K). Biometrics & Biostatistics International Journal, 3(5), 1-15. http://dx.doi.org/10.15406/bbij.2015.02.00020 Kang, S. M., & Waller, N. G. (2005). Moderated multiple regression, spurious interaction effects, and IRT. Applied Psychological Measurement, 29(2), 87-105. https://doi.org/10.1177/0146621604272737 Lord, F.M., Novick, M.R., & Birnbaum, A. (1968). Statistical theories of mental test scores. Addison-Wesley. https://psycnet.apa.org/record/1968-35040-000 Ostini, R., & Nering, M. L. (2006). Polytomous item response theory models (No. 144). Sage. https://scholar.archive.org/work/dbmqoxx2jvf6bl3ze75bobgxdq/access/wayback/http://hbanaszak.mjr.uw.edu.pl/TempTxt/ebooksclub.org__Polytomous_Item_Response_Theory_Models__Quantitative_Applications_in_the_Social_Sciences_.pdf Reeve, B. B., & Fayers, P. (2005). Applying item response theory modeling for evaluating questionnaire item and scale properties. Assessing quality of life in clinical trials: methods of practice, 2, 55-73. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780198527695.003.0005 Sorrel, M. A., Olea, J., Abad, F. J., de la Torre, J., Aguado, D., & Lievens, F. (2016). Validity and reliability of situational judgement test scores: A new approach based on cognitive diagnosis models. Organizational Research Methods, 19(3), 506-532. https://doi.org/10.1177/1094428116630065 Toland, M. D. (2014). Practical guide to conducting an item response theory analysis. The Journal of Early Adolescence, 34(1), 120-151. http://dx.doi.org/10.1177/0272431613511332 Taylor, C. S. (2013). Validity and validation. Oxford University Press, USA. [In Persian] https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780199791040.001.0001 Zamanpour, E., Younesi, J., Rastegar Agah, M., & Mehrabi, M. (2019). Attitudinal Analysis: The Difference Between Classical Test Theory and Item Response Theory. Communication Research, 26(2), 139-165. [In Persian] https://doi.org/10.22082/cr.2019.113772.1917 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |
||