| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,996 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
شناسایی و اعتباریابی مؤلفههای فرهنگ یادگیری در مدارس دوره ابتدیی شهر اردبیل | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 30، تیر 1403، صفحه 74-94 اصل مقاله (1.5 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.77867.1706 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد رضا نصیری گرمه چشمه1؛ نیما صادق زاده بلیل2؛ مرتضی جاویدپور* 3؛ مهدی حسن نژاد4 | ||
| 1کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 3دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 4کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبایی اردبیل، اردبیل،ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی مولفههای فرهنگ یادگیری در مدارس بود بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود، جامعه آماری پژوهش نیز کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل به تعداد2730 نفر بود. که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران3500 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها نیز از پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ یادگیری با آلفای کرونباخ 88/. استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز متناسب با سوالات پژوهش از تحلیل عاملی تأییدی و تی تک نمونهای استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد اکثر گویهها دارای بار عاملی مناسبی (بالاتر از 7/0) بر متغیر مکنون مربوط به خود هستند و این بارهای عاملی در سطح 01/0 معنیدار میباشند. بهعبارتیدیگر، مقدار تی متناظر با هر بار عاملی بیشتر از مقدار بحرانی آن (58/2) در سطح 01/0 است. درنتیجه، این نشانگرها از دقت لازم برای اندازهگیری سازه مربوط به خود برخوردار هستند. یافتهها و نتایج پژوهش بیانگر آن است که استقرار فرهنگ یادگیری در مدارس منوط به تحقق عوامل و مولفههای مورد مطالعه می باشد. بنابراین، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش با نهادینه کردن فرهنگ یادگری در مدارس گامی در جهت توسعه فرهنگ کیفیت یادگیری در مدارس بردارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ فرهنگ؛ فرهنگ یادگیری؛ مدرسه | ||
| مراجع | ||
|
آهاری، وهاب، زمانی، رضا، پورآتشی، اصغر. (1401). سنجش ابعاد فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی و ارتباط آن با اشتیاق شغلی کارکنان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی. فناوری آموزش، 16(3)، 618-605.
پاشا، غلامعلی، خطیر پاشا، کیومرث، یوسفی سعیدآبادی، رضا. (1401). مروری بر مدیریت نوآوری با نقش میانجی فرهنگ یادگیری در آموزش علوم پزشکی. تعالی بالینی، ۱۲(۱)، ۱-۱۳.
دیبایی، صابر، طهماسب زاده شیخلار، داود. (1401). تبیین ابعاد و شاخصهای فرهنگ یادگیری مشارکتی در برنامه درسی دوره متوسطه. پژوهش در برنامهریزی درسی، 18(70)، 151-135.
رفیعینژاد، خجسته، عجم، علیاکبر، مؤمنی مهمویی، حسین، زیرک، مهدی. (1401). سنتزپژوهی شاخصها و مؤلفههای فرهنگ یادگیری مبتنی بر سازندهگرایی اجتماعی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 33(9)، 176-153.
سبحانی نژاد، مهدی، خاری آرانی، مجید، برخوردار، رسول. (1399). روایت پژوهی فرهنگ یادگیری کودکان در مدرسه با توجه به نیاز ویژه. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 17(1)، 35-47.
کنعانی، مریم، و حسنی، رفیق. (1401). ارائه مدلی پارادایمیک از توانمندسازی فرهنگ یادگیری معلمان مدارس شهر کرمانشاه. نشریه مدیریت بر آموزش سازمانها، ۱۱(۱)، 40-13.
Ahri, W., Zamani, R., & Pour Atashi, A., (2022). Measuring the dimensions of the organizational e-learning culture and its relationship with the job enthusiasm of Tarbiat University employees, Shahid Rajaei. Education Technology, 16(3), 605-618. [In Persian]
Barabasch A., Keller, A., & Caldart, D. (2020). Effects of an Innovative Learning Culture on the Competences of Learners: Workplace Learning in Switzerland in the Context of Apprenticeships. In Handbook of Research on Operational Quality Assurance in Higher Education for Lifelong Learning. IGI Global.166- 187.
Brooks, S. (2020). Facilities Teams: Improving the Learning Culture Around Failure. PhD Thesis. Creighton University.
Bryk, A. S., Sebring, P. B., Allensworth, E., Luppescu, S. & Easton, J. Q. (2010). Organizing Schools for Improvement Lessons from Chicago. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Chayanuvat, A. (2022). Study of The organizational learning cultue of an Exceellent school in Yongzhou, China. Scholar: Human Sciences, 14(2), 566-566.
Dibai, S., & Tahmasbzadeh Shikhler, Davood. (2021). Explaining the dimensions and indicators of collaborative learning culture in the secondary school curriculum. Research in Curriculum Planning, 18(70), 135-151. [In Persian]
Gomendio, M., & Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) Staff. (2017). Empowering and enabling teachers to improve equity and outcomes for all. Paris: OECD Publishing.
Gomes. G., & Rafaele Matte, W. (2017). Organizational learning capability, innovation and performance: study in small and medium-sized enterprises (SMES). Revista de Administração, 52, 163–175.
Heo, H., Leppisaari, I., & Lee, O. (2018). Exploring learning culture in Finnish and South Korean classrooms. The Journal of Educational Research, 111(4), 459-472.
Iwaarden, G. V. (2022). Learning culture and the way this influences critical skill loss concerning legacy (Doctoral dissertation).
Kanani, M., & Hasni, R. (2022). Presenting a paradigm model of empowering the learning culture of Kermanshah school teachers. Organizational Education Management Journal, 11(1), 13-40. [In Persian]
Kucharska, W. (2020). The Power Of Mistakes: Constant Learning Culture And Technology. Faculty of Management and Economics, Gdansk University of Technology.
Norashikin, H., Safiah, O., Fauziah, N., Noormala, A. I., (2016). Learning Organizatiaon Cultuera, Organizational Performance and Organizatonal Innovativeness in a Public Institution of Higher Education in Malaysia: A Preliminary Study. Procedia Economics and Finance, 37(1), 512-519.
Pasha, G., Khatir Pasha, K., & Yousefi Saeedabadi, R. (2022). A review of innovation management with the mediating role of learning culture in medical science education. Clinical Excellence, 12 (1), 1-13. [In Persian]
Rafieinejad, K., Ajam, A., Momeni Mehmani, H., & Zirak, M. (2022). Synthesizing indicators and components of descriptive culture on social constructivism. Education and development of human resources, 33(9), 153-176 [In Persian]
Sato, M., Bartiromo, M., & Elko, S. (2016). Investigating your school’s science teaching and learning culture. Phi Delta Kappan, 97(6), 42-47.
Sobhaninejad, M., Khari Arani, M., & Barkhordar, R. (2020). Pezoh's narration of children's learning culture in school according to special needs. Teaching and Learning Research, 17(1), 35-47. [In Persian]
Väljataga, T., & Fiedler, S. H. (2014). Bringing a New Culture of Learning into Higher Education. In International Conference on Web-Based Learning (pp. 229-238). Springer, Cham.
Wang, J. (2013). Culture d’apprentissage chinoise et française, quelques points communs et différences [Chinese and French learning cultures: Similarities and differences]. Synergies Chine, 8, 151-162.
Xie, L. (2019), Leadership and organizational learning culture: a systematic literature review, European Journal of Traning and Development, 43(1/2), 76-104.
Xie, L., Dirani, K. M., Beyerlein, M., & Qiu, S. (2020). Learning culture in a Chinese SME: the unique role of work-family enrichment. European Journal of Training and Development, 44(2/3), 141-158.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 709 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 468 |
||