| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,910 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و خودارزشمندی با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 20، شماره 71، فروردین 1403، صفحه 201-224 اصل مقاله (1.82 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2024.73189.3825 | ||
| نویسندگان | ||
| سلمان اکبردوست زنگنه1؛ عطا طهرانچی* 2؛ زهرا ایجادی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
| 2استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا، مشهد، ایران. | ||
| 3گروه علوم تربیتی، واحد اسفراین، دانشگاه آزاد اسلامی، اسفراین، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و خودارزشمندی با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی بود. در یک طرح همبستگی تعداد 306 نفر از دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر گناباد در سال تحصیلی 1401-1400 با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی نئو(1985)، خود ارزشمندی کروکر و همکاران(2003)، خود کارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز(1999) و درگیری تحصیلی ریو(2013) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. مدل مفروض برازش مطلوبی با دادهها داشت. نتایج نشان داد که درگیری تحصیلی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و خودارزشمندی با خودکارآمدی تحصیلی نقش واسطهای دارد و خودارزشمندی اثر غیرمستقیم بیشتری بر خودکارآمدی تحصیلی دارد و اثرات مستقیم ویژگیهای شخصیتی و خودارزشمندی بر خودکارآمدی تحصیلی بیشتر از اثرات غیرمستقیم آنها بهواسطه درگیری تحصیلی بود. بر همین اساس میتوان نتیجه گرفت که خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بهواسطه ارتباط ویژگیهای شخصیتی و خودارزشمندی با درگیری تحصیلی میتواند افزایش یابد و این موضوع پیشبینی کننده مثبتی برای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان باشد | ||
| کلیدواژهها | ||
| ویژگیهای شخصیتی؛ خودارزشمندی؛ درگیری تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
افروز، حمیدرضا، اژهای، جواد، حجازی، الهه و مقدم زاده، علی. (1398). درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی ایرانی: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی، 23(4)، 354-371. doi: 10.22054/qjpl.2019.21762.1513
براتی، زهرا، ولی االله، فرزاد، صالح صدقپور، بهرام و تجلی، ریسا. (1398). پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس خودپنداره و ارزشهای تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی اهداف پیشرفت. مجله علوم روانشناختی، 18(55)، 965-995.doi.org/10.22054/jep.2021.33223.2292
پورسید، سید مهدی و خرمائی، فرهاد. (1398). تبیین خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری استرس تحصیلی. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(1)، ۱۶۷-۱۶۰. doi: edcbmj.ir/article-1-1780-fa.html
رستمی، شهلا، طالع پسند، سیاوش و رحیمیان بوگر، اسحق. (1396). نقش میانجی خودکارآمدی در رابطة بین ویژگیهای شخصیتی و درگیری تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 13(26)، 103-122. 10/22111/JEPS.2017.3242:doi
شولتز، توآن و شولتز، سیدنی آلن. (1398). نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات ویرایش.
طاهری، محمدرضا، رمضانی، سحر و آلبوبالد، زینب. (1397). رابطه درگیری تحصیلی با عزتنفس دانشآموزان مقطع متوسطه. ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران: حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره.
محمدی، پروین و عارفی، مختار. (1394). رابطه خود ارزشمندی و سبکهای ارتباطی با سازگاری زناشویی در زنان. مجله روانشناسی روانپزشکی شناخت،2(4)، 11-22. doi:shenakht.muk.ac.ir/article-1-140-fa.html
محمدیسیاهکمری، فریبا و خالوندیفرد، زهرا. (1398). رابطه هیجان تحصیلی با درگیری تحصیلی. تهران: انتشارات فرزانگان دانشگاه
مؤمنی، خدامراد و رادمهر، فرناز. (1399). پیشبینی درگیری تحصیلی بر اساس سازههای خودکارآمدی و خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی،10(4)، 41-50. doi:rme.gums.ac.ir/article692/1-fa.html
یمینی، محمد و سدیدی، محسن. (1397). رابطه واسطههای خودارزشمندی و نگاه به دنیای عادلانه با رضایت از زندگی سالمندان. نشریه سالمند شناسی، 30(3)، 40-48. doi:joge.ir/article-1-268-fa.html
Abreu Alves, S., Sinval, J., Lucas Neto, L., Marôco, J., Gonçalves Ferreira, A., & Oliveira, P. (2022). Burnout and dropout intention in medical students: the protective role of academic engagement. BMC Medical Education, 22(1), 1-11. doi.org/10.1186/s12909-021-03094-9
Afrooz, H., Azhei, J., Hijazi, E., & Moghadamzadeh, A. (2018). Academic involvement in Iranian high school students: a qualitative study. Journal of Psychology, 23(4), 354-371. [In Persian]
Bang, H., Won, D., & Park, S. (2020). School engagement, self-esteem, and depression of adolescents: The role of sport participation and volunteering activity and gender differences. Children and youth services review, 113, 105012. doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105012
Barati, Z., Wali Allah, F., Saleh Sadekpour, B., & Tejali, R. (2018). Prediction of academic self-efficacy based on self-concept and academic values, considering the mediating role of progress goals. Journal of Psychological Sciences, 18(55), 965-995. [In Persian]
Barragan Martin, A. B., Pérez-Fuentes, M. D. C., Molero Jurado, M. D. M., Martos Martinez, A., Simon Marquez, M. D. M., Sisto, M., & Gazquez Linares, J. J. (2021). Emotional intelligence and academic engagement in adolescents: The mediating role of self-esteem. Psychology research and behavior management, 307-316. doi/full/10.2147/PRBM.S302697
Bartlett, J. E., Kotrlik, J. W., & Higgins, C. C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50. https://www.opalco.com/wp-content/uploads/2014/10/Reading-Sample-Size1.pdf
Chen, P., Bao, C., & Gao, Q. (2021). Proactive Personality and Academic Engagement: The Mediating Effects of Teacher-Student Relationships and Academic Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 12, 1824. doi.org/10.3389/fpsyg.2021.652994
Gebauer, M. M., McElvany, N., Bos, W., Köller, O., & Schöber, C. (2020). Determinants of academic self-efficacy in different socialization contexts: investigating the relationship between students’ academic self-efficacy and its sources in different contexts. Social Psychology of Education, 23(2), 339-358. doi.org/10.1007/s11218-019-09535-0
Ma, Q., & Wang, F. (2022). The role of students’ spiritual intelligence in enhancing their academic engagement: A theoretical review. Frontiers in Psychology, 13, 857842. doi.org/10.3389/fpsyg.2022.857842
Mammadov, S., Cross, T. L., & Olszewski-Kubilius, P. (2021). A look beyond aptitude: The relationship between personality traits, autonomous motivation, and academic achievement in gifted students. Roeper Review, 43(3), 161-172. doi.org/10.1080/02783193.2021.1923595
Mohammadi Siahkamri., F., & Khalundifard, Z. (2018). The relationship between academic excitement and academic involvement. Tehran: Farzangan University Press. [In Persian]
Mohammadi., P., & Arefi, M. (2014). The relationship between self-worth and communication styles with marital adjustment in women. Journal of Cognitive Psychiatry, 2(4), 11-22. [In Persian]
Momeni, Kh., & Radmehr, F. (2019). Prediction of academic conflict based on the constructs of self-efficacy and academic self-disability of medical students. Research in medical science education, 10(4), 41-50. [In Persian]
Porsaid, S, M., & Khormai, F. (2018). Explaining academic self-efficacy based on personality traits with the mediation of academic stress. Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 12(1), 167-167. [In Persian]
Rivers, D. J. (2021). The role of personality traits and online academic self-efficacy in acceptance, actual use and achievement in Moodle. Education and Information Technologies, 1-26. doi.org/10.1007/s10639-021-10478-3
Rostami, Sh., Tale pasand, S., & Rahimian Boogar, I. (2016). The mediating role of self-efficacy in the relationship between personality traits and academic involvement. Journal of Educational Psychology Studies, 13(26), 103-122. [In Persian]
Schultz, T., & Schultz, S, Alan. (2018). Personality theories, translated by Seyed Mohammadi, Y. Tehran: Ed. [In Persian]
Serrano, C., Murgui, S., & Andreu, Y. (2022). Improving the prediction and understanding of academic success: The role of personality facets and academic engagement. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 27(1), 21-28. doi.org/10.1016/j.psicoe.2021.11.002
Taheri, M, r., Ramezani, S., & Albobald, Z. (2017). The relationship between academic engagement and self-esteem of high school students. The 6th National Conference of New Studies and Researches in the Field of Educational Sciences, Psychology and Counseling in Iran, Tehran: Field of Educational Sciences, Psychology and Counseling. [In Persian]
Yamini., M., & Sadidi, M. (2017). The relationship between the mediators of self-worth and the view of a just world with the life satisfaction of the elderly. Journal of Gerontology, 30(3), 40-48. [In Persian]
Zhang, Y., Dong, S., Fang, W., Chai, X., Mei, J., & Fan, X. (2018). Self-efficacy for self-regulation and fear of failure as mediators between self-esteem and academic procrastination among undergraduates in health professions. Advances in Health Sciences Education, 23(4), 817-830. doi.org/10.1007/s10459-018-9832-3 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 904 |
||