| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,142 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,785 |
نقش تفکر انتقادی در بهبود کارکرد سواد رسانهای با تکیه بر منظومه شناختی مخاطب | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 4، دوره 10، شماره 37، اردیبهشت 1403، صفحه 152-119 اصل مقاله (534.65 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.65975.1348 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد حسین انصاری جعفری* 1؛ محمدرضا رسولی2؛ نسترن خواجه نوری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری تخصصی، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، گروه مطالعات فرهنگی و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، گروه مطالعات فرهنگی و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 3استادیار، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، گروه مطالعات فرهنگی و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطه بین مهارت تفکر انتقادی و تعهد مذهبی بهعنوان منظومهی شناختی مخاطب با سواد رسانهای در دانشآموزان سال آخر متوسطه مدارس منطقه 4 آموزشوپرورش شهر تهران است که در سال تحصیلی 99-98 اشتغال به تحصیل داشتند. این پژوهش به روش زمینهیابی انجام شده است. نمونه آماری پژوهش، 205 دانشآموز بودند که از طریق محاسبه فرمول کوکران از بین جامعه آماری، انتخاب شدند. نمونهگیری پژوهش به روش احتمالی ساده انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و برگرفته از پرسشنامههای تفکر انتقادی ریکتس، تعهد مذهبی ورتینگتون و پرسشنامه محقق ساخته است. روایی پرسشنامه محقق ساخته، با مشارکت و کسب نظر 35 نفر از اساتید دانشگاههای کشور و بر اساس الگوی لاوشه سنجیده شد. در این پژوهش از آزمون پیرسون برای بررسی میزان همبستگی بین متغیرها و مدل رگرسیون چندگانه برای بررسی برازش دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین متغیرهای پژوهش، رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت. همچنین بین یک به یک زیرمقیاسهای متغیرهای پژوهش رابطه مستقیم وجود داشت. مدل رگرسون چندگانه، همبستگی نسبتاً نیرومند و معناداری را بین متغیرهای پژوهش نشان داد. مقدار ضریب تعیین تعدیلشده در این مدل نیز نشان داد که برازش دادهها بهخوبی صورت یافته و فرض پژوهش تأیید میشود. بنابراین برای بهبود اثربخشی سواد رسانهای میتوان از آموزش مهارت تفکر انتقادی به مخاطب و تقویت منظومه شناختی، ارزشی معتبر وی سود جست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفکر انتقادی؛ سواد رسانهای؛ منظومه شناختی؛ تعهد مذهبی | ||
| مراجع | ||
|
منابع
بارون، رابرت. بیرن، دان. برنسکانب، نایلا. (1389). روانشناسی اجتماعی. ترجمة: یوسف کریمی، چاپ سوم، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
باکینگهام، دیوید. (1389). آموزش رسانهای. ترجمة: حسین سرفراز، چاپ اول، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
بهرامی، احسان. (1380). «بررسی مقدماتی میزان اعتبار و قابلیت اعتماد مقیاس جهت گیری مذهبی»، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. دوره 31، شماره 1، 90-62.
پاتر، دبلیو جیمز. (1397). نظریه سواد رسانهای. ترجمة: ناصر اسدی؛ محمد سلطانی فر، چاپ چهارم، تهران: سیمای شرق.
حسنان، اکرم. (1396). رابطه سواد رسانهای و تفکر انتقادی با خلاقیت و مهارتهای فراشناختی در دانشجویان (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، ایران.
رودنبولر، اریک دبلیو. (1387). ارتباطات آیینی از گفتگوهای روزمره تا جشنهای رسانهای شده. ترجمة: عبدالله گیویان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
سراجزاده، سید حسین. (1382). بررسی رابطه دینداری با احساس آنومی و کجروی، مسائل اجتماعی ایران. دوره 16، شماره 63، ص 105-71.
شعبانی، حسن. (1383). روش تدریس پیشرفته. تهران: سمت
صابری، الهام. (1394). بررسی تأثیر مشارکت در حلقههای کندو کاو فلسفی بر مهارت تفکر انتقادی در سواد رسانهای (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.
فرامرزی، سامیه. (1391). بررسی تأثیر مناسک مذهبی در پیشگیری از انحرافات اجتماعی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه اصفهان، ایران.
قاضی مرادی، حسن. (1397). درآمدی بر تفکر انتقادی. چاپ چهارم، تهران: اختران
مایر، فردریک. (1374). تاریخ اندیشههای تربیتی. ترجمة: علی اصغر فیاضی، تهران: سمت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 448 |
||