| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,443 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,760 |
طراحی هستانشناسی اشیای یادگیری الکترونیکی براساس استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 1، دوره 11، شماره 41، دی 1403، صفحه 1-34 اصل مقاله (2.03 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2024.79813.1655 | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا عربگری1؛ معصومه کربلاآقایی کامران* 2؛ زویا آبام3؛ عاطفه شریف4 | ||
| 1دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی،، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 4استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر طراحی هستانشناسی اشیای یادگیری الکترونیکی براساس استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در جهت سازماندهی ساختارمند اشیای یادگیری است. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است. در پژوهش حاضر از روش مشاهده و پیمایش استفاده شده است و به مطابقت عناصر استاندارد فراداده شیء یادگیری با عناصر فرادادهای اشیای یادگیری در مخازن سازمانی جامعه پژوهش پرداخته شد. سپس پرسشنامه محققساخته برای انجام فن دلفی جهت اصلاح و اعتبارسنجی عناصر شناساییشده در اختیار متخصصان قرار گرفت. در مرحله بعد مجموعهای تأییدشده از عناصر و موجودیتها برای اشیای یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران به دست آمد. درنهایت براساس موجودیتهای شناساییشده، هستانشناسی اشیای یادگیری الکترونیکی مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران طراحی شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقساخته و چهارچوب استاندارد فراداده شیء یادگیری است. از نسخه 1.6.5 نرمافزار پروتژه برای رسمیسازی، استخراج ساختار مفهومی و رمزگذاری هستانشناسی استفاده شده است. یافتهها نشان داد هستانشناسی طراحیشده متشکل از 162 کلاس با مجموع 189 نوع رابطه و 2220 نمونه مستقر در کلاسها مصورسازی شد. نتایج پژوهش نشان داد، استاندارد فراداده شیء یادگیری بهعنوان استانداردی ترکیبی که انواع فرادادهها را شامل میشود، از جامعیت برخوردار است. بر مبنای موجودیتهای شناساییشده مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری، هستانشناسی اشیای یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران طراحی شد. هستانشناسی طراحیشده از صحت کلی و همچنین صحت اجزای مختلف برخوردار است. نتیجه این هستانشناسی ارائه ساختار مفهومی متشکل از مفاهیم به شکل صریح در قالبی رسمی است. با بهکارگیری هستانشناسی مبتنی بر استاندارد فراداده شیء یادگیری در ساختار مخازن سازمانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، میتوان در رفع خطاهای احتمالی موجود در سطح معنایی دادهها ازجمله بهبود بازیابی، دسترسی بهتر و طراحی نظامهای هوشمند اقدام کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مخازن سازمانی؛ دانشگاه علوم پزشکی؛ استاندارد فراداده؛ شیء یادگیری؛ فراداده شیء یادگیری؛ هستانشناسی؛ سازماندهی | ||
| مراجع | ||
|
افضلی، محدثه. (1398). خدمات دادههای پژوهشی در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: تعیین وضعیت و شناسایی اهمیت و ملزومات آن [پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء، تهران].
داستانی، میثم. (1397). وضعیت استفاده از مخازن سازمانی در مراکز آموزش عالی ایران: یک گزارش کوتاه. علمسنجی کاسپین، 5(1)،39-44.
زاهدی، مهدی. (1394). تحلیل عاملهای اثرگذار بر پیادهسازی مخازن سازمانی در دانشگاهها و مراکز علمی بر پایه نظریههای سیستمهای اطلاعاتی. کتابداری و اطلاعرسانی، 1(5)، 280-300.
شالفروش، علی. (1393). غنیسازی محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی [پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد].
صنعتجو، اعظم و فتحیان دستگردی، اکرم. (1391). روششناسی طراحی، ساخت و پیادهسازی هستانشناسی: رویکردها، زبانها و ابزارها (مطالعة موردی طراحی هستانشناسی ASFAONT در حوزة کتابداری و اطلاعرسانی). کتابداری و اطلاعرسانی، 15(1)، 113-142.
فتحیان دستگردی، اکرم. (1395). طراحی الگوی هستانشناسی فرادادهای فهرست کتابخانه ملی ایران مبتنی بر روش دادههای پیوندی [رساله دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد]. References Day, M. (2010). IMPACT Best Practice Guide: Metadata for Text Digitization & OCR. URL: https://purehost.bath.ac.uk/ws/portalfiles/portal/276937/IMPACT-metadatabpg-pilot-1.pdf Durán, C. G., & Ramirez, C.M. (2021). Integration of open educational resources using semantic platform. IEEE Access, 9, 93079-93088. Gašević, D., Jovanović, J., Knight, C., & Richards, G. (2008). Ontologies for effective use of context in e-learning settings. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(3), 47-59. Gan, Y. Y. (2006). Designing learning object repositories [Master Thesis, Massey University]. Ivanova, T. (2019). E-Learning resource reuse, based on bilingual ontology annotation and ontology mapping. International Journal of Advanced Computer Research, 9(45), 351-364. IEEE LTSC. (2006). Institute Electrical and Electronics Engineers Learning Technology Standards Committee. Retrieved from http://www.ieeeltsc.org/. Kalogeraki, E. M., Troussas, C., Apostolou, D., Virvou, M., & Panayiotopoulos, T. (2016). Ontology-based model for learning object metadata. In 7th International Conference on Information, Intelligence, Systems & Applications (IISA). 1-6. IEEE. Koutsomitropoulos, D. A., & Solomou, G. D. (2018). A learning object ontology repository to support annotation and discovery of educational resources using semantic thesauri. IFLA journal, 44(1), 4-22. Poulakakis, Y., Vassilakis, K., Kalogiannakis, M., & Panagiotakis, S. (2017). Ontological modeling of educational resources: a proposed implementation for Greek schools. Education and Information Technologies, 22(4), 1737-1755 Sharma, M., Sahdev, S. L., Singh, G., & Kumar, B. (2020). Methodology for the Development of an Ontology based E-Learning Platform. In International Conference on Computation, Automation and Knowledge Management (ICCAKM). 101-106. IEEE Wang, X., Fang, F., & Fan, L. (2008). Ontology-based description of learning object. In International Conference on Web-Based Learning. 468-476. Springer, Berlin, Heidelberg. Wang, S. (2008). Ontology of learning objects repository for pedagogical knowledge sharing. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 4(1), 1-12. Menolli, A. L. A., Reinehr, S., & Malucelli, A. (2012). Ontology for organizational learning objects based on LOM standard. In 2012 XXXVIII Conferencia Latinoamericana En Informatica (CLEI), pp. 1-10. IEEE. Zeebaree, A. Z. S. R., Adel, A. Z., Jacksi, K., & Selamat, A. (2019). Designing an ontology of E-learning system for duhok polytechnic university using protégé OWL tool. J Adv Res Dyn Control Syst, 11, 24-37. References [In Persian] Afzali, M. (2019). Research data services in the central libraries of state universities affiliated to the ministries of science, research and technology: determining the status and identifying its importance and requirements [Master's thesis, Al-Zahra University, Tehran]. [In Persian] Dastani, M. (2018). Status of using institutional repositories in Iranian higher education centers: A short communication. Caspian Journal of Scientometrics, 5(1), 39-44. DOI: 10.22088/cjs.5.1.39.[In Persian] Fathian Dastgerdi, A. (2015). Designing the metadata ontological model of the catalog of the National Library of Iran based on the linked data method [PhD thesis, Mashhad Ferdowsi University, Mashhad].[In Persian] Shalforosh, A. (2014). Enriching the content of electronic education based on the semantic web [Master's thesis, Mashhad Ferdowsi University, Mashhad]. [In Persian] Sanat Jo, A., & Fathian Dastgerdi, A. (2011). Ontology design, construction and implementation methodology: approaches, languages and tools (a case study of ASFAONT ontology design in the field of librarianship and information). Library and Information, 15(1), 113-142. [In Persian] Zahedi, M. (2016). An Analysis of the Factors Affecting the Institutional Repositories Development in Universities based on the Information Systems Theories. Library and Information Science Research, 5(1), 280-300. DOI: 10.22067/RIIS.V5I1.29392.[In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 608 |
||