| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,882 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,771 |
کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 3، دوره 12، شماره 43، تیر 1404، صفحه 61-94 اصل مقاله (1.84 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2024.76163.1618 | ||
| نویسندگان | ||
| زهره شرعی* 1؛ مرضیه دهقانی زاده1؛ محمد حسن زاده اودرجی2 | ||
| 1استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
| 2کارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی بود که بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد کاربردی توسعهای بهصورت کیفی انجام شد و برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بودند که 16 نفر بهصورت هدفمند بر اساس معیارهایی انتخاب شدند. روایی و پایایی دادههای بهدستآمده از مصاحبهها با استفاده از معیارهای مقبولیت و قابلیت تائید و باز آزمون بررسی شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش دادهبنیاد و فرایند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. کدگذاریها در هر سه مرحله تشریح و مدل انگیزه به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی برای اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بر اساس روش دادهبنیاد ترسیم شد. یافتههای پژوهش نشان داد که چهار مقوله همراستایی راهبردی اشتراک دانش، عوامل مدیریتی، عوامل فردی و ایجاد محتوا عوامل تأثیرگذار در انگیزة اشتراکگذاری دانش بوده؛ همچنین، محیط اشتراک، جنبههای آموزشی، ارزیابی، مسائل فنی، زیرساخت و مسائل اطلاعاتی، عوامل اصلی زمینهای هستند و دو مقوله عوامل شخصیتی اعضا و بیثباتی فرهنگ سازمانی بهعنوان مقولههای مداخلهگر شناسایی شدند و راهبردهای این پژوهش شامل چهار عامل تحول، رشدگرایی، بافت سازمانی و راهبردهای سازمانی است و بخش آخر مدل پژوهش، شامل پویایی سازمانی، پیامدهای اجتماعی، توسعه عوامل ساختاری و ایجاد سازمان یادگیرنده بهعنوان پیامدهای ارتقای انگیزة اشتراکگذاری دانش در میان اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیامنور شناسایی شدند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انگیزه؛ اشتراکگذاری دانش؛ دانش درونسازمانی؛ مشارکت؛ درونسازمانی | ||
| مراجع | ||
|
بابایی فارسانی، میثم و حسنی مقدم، صادق. (1399). ارائه الگوی اندیشه ورزی با محوریت دیدگاههای مقام معظم رهبری: رویکرد آمیخته (نمونه پژوهش: دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 3(1)، 65-101. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1399.3.1.2.2
بیرانوند، علی و صیفی، محمدحسن. (1397). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر قصد تسهیم دانش. رهیافت، 28(72)، 47-60. https://dorl.net/dor/20.1001.1.10272690.1397.28.72.4.3
بازرگان، عباس. (1387). مقدمهای بر روش تحقیق کیفی و ترکیبی: رویکردهای رایج در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
حصیرچی، امیر، تولایی، روحالله و متینی مطهر، مسعود. (1399). طراحی الگوی بومی استخراج دانش خبرگان و تجربیات سازمانی در سطح راهبردی. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 3(4)، 101-136. https://jkm.ihu.ac.ir/article_206017.html?lang=en
سیف، محمدحسن، ثابت مهارلویی، عباس، رستگار، احمد و طالبی، سعید. (1394). عوامل مؤثر بر تمایل به اشتراک دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. آموزش در علوم پزشکی، 15، 41-50. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3505-en.html
سلیمی، قاسم، صباغیان، زهرا، داناییفرد، حسن و ابوالقاسمی، محمود. (1393). مفهومسازی فرایند تسهیم دانش بین اعضای هیئتعلمی در محیطهای دانشگاهی: نظریهای داده بنیاد. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 7(1)، 9-38. https://scj.sbu.ac.ir/article_98394_3e2bc2fa1f5a67f61d345c9f73194ddd.pdf
شرعی، زهره، ابراهیمی، سیدعباس، دامغانیان، حسین و زارعی، عظیم. (1398). ارائه الگوی برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر با رویکرد تئوری دادهبنیاد. پژوهشهای مدیریت عمومی، 12(46)، 171-198. https://doi.org/10.22111/jmr.2019.30447.4631
گلدسته، اکبر، همایون آریا، شاهین و مقصودی، بهاره. (1401). مدل بندی ساختاری عوامل مؤثر بر تسهیم دانش بین اعضای هیئتعلمی. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 5(3)، 37-67. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1401.5.3.2.0
فتاحیان، سمیه، مکیزاده، فاطمه و حاضری، افسانه. (1401). نگرش مبتنی بر تسهیم دانش و واکاوی عوامل مرتبط با آن در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه یزد در سال 1399. فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 9(30)، 119-137. https://jks.atu.ac.ir/article_13483.html?lang=en
فتحآبادی، حسین، خالقی، آرمین، دهقان نجمآبادی، عامر و سلاجقه، نیلوفر. (1401). بررسی تأثیر مدیریت دانش و گرایش کارآفرینانه بر انتقال فناوری میان صنعت و دانشگاه (نمونه پژوهش: شرکت زامیاد و دانشگاه تهران). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 5(3)، 11-36. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1401.5.3.1.9
عارفنژاد، محسن و موسوی، سیده مریم. (1401). تهیه نقشه شناختی فازی عوامل مؤثر بر احتکار دانش در سازمان (نمونه پژوهش: دانشگاه لرستان). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 5(4)،47-74. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1401.5.4.2.2
عسگری، ناصر، خلعتبری معظم، مریم و هاشمیانزاده، شمیم. (1399). فراتحلیل پیشایندهای تسهیم دانش در سازمانهای ایرانی. مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 3(3)، 113-145. 10.47176/smok.2020.1202/ https://doi.org
علیزاده، ندا، راد، غلامرضا و صدیقی، حسن. (1389). بررسی نگرش اعضای هیئتعلمی پیرامون تسهیم دانش در مؤسسات آموزش عالی: مطالعه موردی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، فصلنامه آموزش عالی، 3(2)، 125-138. file:///C:/Users/NiC/Downloads/47913891006-3.pdf
طاهری عطار، غزاله، متوسلی، محمدحسن، خضری، سیده اله و نامدار جویمی، احسان. (1397). رابطه انگیزه مدیریت اطلاعات شخصی و هدف تسهیم دانش: با توجه به نقش تعهد سیستم مدیریت دانش (اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران). دانششناسی، 11(43)، 60-74. https://qje.ntb.iau.ir/article_676276.html?lang=en
نوری کوهانی، مرضیه و نادی، محمدعلی. (1398). رابطه ساختاری بین انگیزش درونی و بیرونی، نگرش به تسهیم دانش، کنترل رفتاری ادراکشده، هنجارهای ذهنی و نیت تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8(1)، 127-154. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1398.8.1.6.7
References Abbas, J., & Kumari, K. (2021). Examining the relationship between total quality management and knowledge management and their impact on organizational performance: a dimensional analysis. Journal of Economic and Administrative Sciences, 39(2), 426-451. https://doi.org/10.1108/JEAS-03-2021-0046 Adamseged, H.Y., & Hong, J.J. (2018). Knowledge sharing among university faculty members. Journal of Education and Practice, 9(24), 1-10. file:///C:/Users/NiC/Downloads/44026-47370-1-PB.pdf Alexandru, V.A., Bolisani, E., Andrei, A.G., Cegarra-Navarro, J.G., Martınez Martınez, A., Paiola, M., Scarso, E., Vatamanescu, E.-M., & Zieba, M. (2019). Knowledge management approaches of small and medium-sized firms: a cluster analysis, Kybernetes, 49(1), 73-87. https://doi.org/10.1108 / K-03-2019-0211 Alizadeh, N., PezeshkiRad, Gh., & Siddiqi, H. (2010) Examining the attitude of faculty members regarding knowledge sharing in higher education institutions: a case study of Tehran University Colleges of Agriculture and Natural Resources. Higher Education Quarterly, 3(2), 125-138. file:///C:/Users/NiC/Downloads/47913891006-3.pdf [In Persian] Al-Kurdi, O., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2018). Knowledge sharing in higher education institutions: a systematic review. Journal of enterprise information management, 31(2), 226-246. https://doi.org/10.1108/JEIM-09-2017-0129 Alrahbi, D.A., Khan, M., Gupta, S., Modgil, S., & Chiappetta Jabbour, C.J. (2022). Health-care information technologies for dispersed knowledge management. Journal of Knowledge Management, 26(6), 1589-1614. https://doi.org/10.1108/JKM-10-2020-0786 Arefnezhad, M., & Mousavi, M. (2022). Fuzzy Cognitive Mapping Factors Affecting Knowledge Hooser in the Organization (Case Study: Lorestan University). Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 5(4), 47-74. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1401.5.4.2.2 [In Persian] Armoun, A., Sattari, S., & Namvar, Y. (2019). Effective Factors on Knowledge Sharing among Faculty Members: Ardabil University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 19,189-198. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4788-fa.html Arsawan, I., Wirga, I.W., & Suryantini, N.P.S. (2020). Harnessing knowledge sharing practice to enhance innovative work behavior: the paradox of social exchange theory. Polish Journal of Management Studies, 21(2), 60-73. https://repository.pnb.ac.id/id/eprint/4660/1/Harnessing_knowledge_sharing_practi.pdf Asgari, N., Khalatbari Moazam, M., & Hashemianzadeh, S. (2020). Meta-analysis of Antecedents of Knowledge Sharing in Iranian Organizations. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 3(3), 113-145. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1399.3.3.4.8 [In Persian] Babaee Farsani, M., & hasanimoghadam, S. (2020). A Though Model Based on the Views of the Supreme Leader: Mixed Method (Case Study: Imam Hossein University). Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 3(1), 65-101. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1399.3.1.2.2 [In Persian] Bavik, Y.L., Tang, P.M., Shao, R., & Lam, L.W. (2018). Ethical leadership and employee knowledge sharing: Exploring dual-mediation paths. The Leadership Quarterly, 29(2), 322-332. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2017.05.006 Bazargan, A. (2008). Introduction to Qualitative and Mixed Research Methods; Common Approaches in Behavioral Sciences. Tehran: Didar. Biranvand, A., & Seif, M.H. (2019). The Effect of Effective Factors on Knowledge Sharing Intention. Rahyaft, 28(72), 47-60. https://dorl.net/dor/20.1001.1.10272690.1397.28.72.4.3 [In Persian] Chopra, M., & Gupta, V. (2020). Linking knowledge management practices to organizational performance using the balanced scorecard approach. Kybernetes, 49(1), 88-115. https://doi.org/10.4018/jkm.2008010103 Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Di Vaio, A., Palladino, R., Pezzi, A., & Kalisz, D.E. (2021). The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review. Journal of business research, 123, 220-231. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.09.042 Edeh, F.O., Zayed, N.M., Nitsenko, V., Brezhnieva-Yermolenko, O., Negovska, J., & Shtan, M. (2022). Predicting innovation capability through knowledge management in the banking sector. Journal of Risk and Financial Management, 15(7), 312. https://www.mdpi.com/1911-8074/15/7/312# Fatahiyan, S., Makkizadeh, F., & Hazeri, A. (2022). Attitudes based on Knowledge Sharing and Analysis of Related Factors among Faculty Members of Yazd University in 2020. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 9(30), 119-137. https://jks.atu.ac.ir/article_13483.html?lang=en [In Persian] Fathabadi, H., Khalghi, A., Dehghan Najmabadi, A., & Sajeghe, N. (2022). Investigating the effect of knowledge management and entrepreneurial orientation on technology transfer between industry and university (Case Study: Zamyad Company and University of Tehran). Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 5(3), 11-36. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1401.5.3.1.9 [In Persian] Fauzi, M.A. (2023). Research vs. non-research universities: Knowledge sharing and research engagement among academicians. Asia Pacific Education Review, 24(1), 25-39. http://doi.org/10.1007/s12564-021-09719-4 Gaudencio, P., Coelho, A., & Ribeiro, N. (2021). The impact of CSR perceptions on workers’ turnover intentions: Exploring the supervisor exchange process and the role of perceived external prestige. Social Responsibility Journal, 17(4), 543-561. https://doi.org/10.1108/SRJ-12-2018-0330 Goldasteh, A., Homayoon Arya, S., & Maghsoudi, B. (2022). Structural modeling of factors affecting knowledge sharing among faculty members. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 5(3), 37-67. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454262.1401.5.3.2.0 [In Persian] Goswami, A.K., & Agrawal, R.K. (2023). It’sa knowledge centric world! Does ethical leadership promote knowledge sharing and knowledge creation? Psychological capital as mediator and shared goals as moderator. Journal of Knowledge Management, 27(3), 584-612. https://doi.org/10.1108/JKM-09-2021-0669 Halisah, A., Jayasingam, S., Ramayah, T., & Popa, S. (2021). Social dilemmas in knowledge sharing: an examination of the interplay between knowledge sharing culture and performance climate. Journal of Knowledge Management, 25(7), 1708-1725. https://doi.org/10.1108/JKM-08-2020-0631 Hasirchi, A., Tavallaee, R., & Matini Motahar, M. (2021). Designing a Model for Extracting Individuals' Knowledge and Organizational Experiences at the Strategic Level. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge, 3(4), 101-136. https://jkm.ihu.ac.ir/article_206017.html?lang=en [In Persian] Hussein, A.R. (2011). Academic attitudes towards the use of mobile phone technologies for knowledge sharing in higher education institutions: An exploratory survey. American Academic & Scholarly Research Journal, 1(1), 6-9. http://aasrc.org/aasrj/index.php/aasrj/article/view/31 Inang, N.I. (2021). Effect Of Leadership and Work Motivation on Employee Performance Through Knowledge Sharing Behavior. Archives of Business Research, 9(11), 34-50. https://doi.org/10.14738/abr.911.11067 Javaid, J., Soroya, S., & Mahmood, K. (2020). Impact of personal and organizational factors on knowledge sharing attitude of university teachers in Pakistan. The Electronic Library, 38(2), 317-336. https://doi.org/10.1108/EL-05-2019-0121 Kang, Y.J., Lee, J.Y., & Kim, H.W. (2017). A psychological empowerment approach to online knowledge sharing. Computers in Human Behavior, 74, 175-187. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.04.039 Mahmoudi, M. R., & Pourghane P. (2020). Knowledge Sharing in University from the viewpoint of the Faculty Members. J Res Dev Nurs Midw, 17 (2), 15-19. URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-1102-en.html Maponya, P.M. (2005). Fostering the culture of knowledge sharing in higher education. South African journal of higher education, 19(5), 900-911. https://hdl.handle.net/10520/EJC37176 Nadason, S., Saad, R.A.J., & Ahmi, A. (2017). Knowledge sharing and barriers in organizations: A conceptual paper on knowledge-management strategy. Indian-Pacific Journal of Accounting and Finance, 1(4), 32-41. https://doi.org/10.52962/ipjaf.2017.1.4.26 Nguyen, T.M., Ngo, L.V., & Gregory, G. (2022). Motivation in organisational online knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 26(1), 102-125. https://doi.org/10.1108/JKM-09-2020-0664 Nguyen, T.M., Nham, T.P., Froese, F.J., & Malik, A. (2019). Motivation and knowledge sharing: a meta-analysis of main and moderating effects. Journal of Knowledge Management, 23(5), 998-1016. https://doi.org/10.1108/JKM-01-2019-0029 Nouri, K.M., Nadi, M.A. (2019). Examining the Structural Relationship between Intrinsic and Extrinsic Motivation, Attitudes toward Knowledge Sharing, Perceived Behavioral Control, Subjective Norms, Intentions of Knowledge Sharing and Knowledge Sharing Behavior. Bi-Quarterly Journal of Educational and Scholastic Studies, 8(20), 127-154. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1398.8.1.6.7 [In Persian] Rajaei azarkhavarani Azarkhavarani, A., Rajaipour, S., Hoveida, R. (2016). A Study on Knowledge Sharing Behavior of Faculty Members of Isfahan Selected Universities. JMED, 9 (21), 37-46. URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-447-en.html [In Persian] Salehi, M., & Sadeq Alanbari, S.A. (2023). Knowledge sharing barriers and knowledge sharing facilitators in innovation. European Journal of Innovation Management. https://doi.org/10.1108/EJIM-12-2022-0702 Salimi, G., Sabbaghian, Z., DanaeeFard, H., & Abolghasemi, M. (2014). Conceptualizing Knowledge Sharing Process among Faculty Members in Academic Contexts: A Grounded Theory. Biennial Journal of Management and Planning in Educational Systems, 6(12), 9-38. https://scj.sbu.ac.ir/article_98394_3e2bc2fa1f5a67f61d345c9f73194ddd.pdf [In Persian] Santosh, S., & Panda, S. (2016). Sharing of knowledge among faculty in a Mega open University. Open Praxis, 8(3), 247–264. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.283573633804143 Sasmita, E.E., Utam, H.N., & Ruhana, I. (2023). The mediating effect of job satisfaction and knowledge sharing behaviour on job performance. SA Journal of Human Resource Management, 21, 1-7. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v21i0.2128 Seif, M., Sabet Maharlouei, A., Rastegar, A., & Talebi, S. (2015).Factors Influencing the Willingness to Share Knowledge among Faculty Members of Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical, 15, 41-50. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3505-en.html [In Persian] Sharei, Z., Ebrahimi, S.A., Damghanian, H., & Zare, A. (2020). Providing a Branding Model for Elite and top-Talented People with the Grounded Theory Approach. Public Management Researches, 12(46), 171-198. https://doi.org/10.22111/jmr.2019.30447.4631 [In Persian] Singh, S.K., Gupta, S., Busso, D., & Kamboj, S. (2021). Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance. Journal of Business Research, 128, 788-798. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.04.040 Steiner, G. (2018). From probabilistic functionalism to a mental simulation of innovation: By collaboration from vulnerabilities to resilient societal systems: Comment on ‘Managing complexity: From visual perception to sustainable transitions–contributions of Brunswik’s Theory of Probabilistic Functionalism’. Environment Systems and Decisions, 38(1), 92-98. https://link.springer.com/article/10.1007/s10669-018-9674-9 Taheri Attar, G., Motavaseli, M.H., Khezri, S.E., & Namdar Joyami, E. (2018). The Relationship between Personal Information Management Motivation and Knowledge Sharing Objective: Considering the Role of Knowledge Management System Commitment (Faculty of Tehran University). Journal of Knowledge Studies, 11(43), 60-74. https://qje.ntb.iau.ir/article_676276.html?lang=en [In Persian] Than, S.T., Le, P.B., & Le, T.T. (2023). The impacts of high-commitment HRM practices on exploitative and exploratory innovation: the mediating role of knowledge sharing. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53(3), 430-449. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-10-2020-0196 Wu, Y., Hu, X., Wei, J., & Marinova, D. (2023). The effects of attitudes toward knowledge sharing, perceived social norms and job autonomy on employees’ knowledge-sharing intentions. Journal of Knowledge Management, 27(7), 1889-1903. https://doi.org/10.1108/JKM-06-2022-0468
Yasir, M., Majid, A., Yousaf, Z., Nassani, A.A., & Haffar, M. (2023). An integrative framework of innovative work behavior for employees in SMEs linking knowledge sharing, functional flexibility and psychological empowerment. European Journal of Innovation Management, 26(2), 289-308. https://doi.org/10.1108/EJIM-02-2021-0091 Yu, X., & Meng, X. (2021). Intrinsic Motivation, Knowledge Sharing and Innovation Behavior of Knowledge-Based Employees in the Industrial New Generation. Converter, 3, 75-87.https://doi.org/10.17762/converter.38 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383 |
||