| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,993,017 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,780,455 |
بررسی اختلالات اعتیادی ناشنوایان و کمشنوایان: یک مرور سیستماتیک | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 14، شماره 54، تیر 1403، صفحه 145-186 اصل مقاله (747.09 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2024.76214.2623 | ||
| نویسندگان | ||
| علی بهشتی مطلق1؛ محمد نریمانی* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| 2استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در جامعه ناشنوایان و کمشنوایان باتوجه به محدودیتهای ارتباطی، احتمال ابتلا به اختلالات سلامت روان بیشتر است، این محدودیت ارتباطی و انزوا احتمال ابتلا به اختلالات اعتیادی را بیشتر میکند، همچنین منابع پژوهشی اختلالات اعتیادی در افراد با آسیب شنوایی بسیار محدود و کمبود آن احساس میشود؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی مرور سیستماتیک انواع اختلالات اعتیادی در جامعه کمشنوایان و ناشنوایان بود. جامعه آماری، انواع اختلالات اعتیادی در افراد با آسیب شنوایی که طی 11 سال اخیر (1390-1401) در منابع فارسی و 18 سال اخیر (2005-2023) در منابع انگلیسی، در قالب مقالات چاپشده در مجلات علمی - پژوهشی انجام شد. بهمنظور یافتن مقالات فارسی جستجوی اینترنتی کلیدواژههای: اعتیاد و ناشنوایان، الکل و ناشنوایان، مصرف مواد و ناشنوایان، سیگار و ناشنوایان، شبکههای اجتماعی و ناشنوایان در پایگاههای داخلی: بانک اطلاعات نشریات کشور مگایران، سیلویکا، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، صورت گرفت. برای مقالات انگلیسی پایگاههای خارجی، ساینس دایرکت، IEEE PubMed، Springer، PsychInfo و Web of Science موردبررسی قرار گرفت. پس از بررسی مقالات 100 مقاله انگلیسی و فارسی انتخاب شد. نتایج بررسی نشان داد، بیشترین فراوانی اختلالات اعتیادی در افراد با آسیب شنوایی مربوط به مصرف مواد (66/41 درصد)، مصرف سیگار (25 درصد) و مصرف الکل (83/20 درصد) است. دراینبین اعتیاد به شبکههای مجازی (5/12 درصد) کمترین فراوانی به خود اختصاص داده است. باتوجه به نتایج این پژوهش ضرورت پیشگیری و آموزش فراگیر مهارتهای ارتباطی برای جامعه ناشنوایان و کمشنوایان ضروری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلالات اعتیادی؛ ناشنوایان؛ کمشنوایان؛ سلامت روان؛ ارتباط | ||
| مراجع | ||
|
منابع
نیکخو، ف. چوبداری، ع. (1399). اختلالات عصب- تحولی همبود با ناشنوایی در کودکان: مروری نظامدار بر مطالعات گذشته. روانشناسی افراد استثنایی،10(39)،19-54.
نعمتی، ش. صابری، ع. کاظم نژادلیلی، ا؛ و کوچکی گلدیانی، ر. (1398). بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی و شنواییسنجی ناشنوایان در جمعیت ایرانی. کومش، 21(3 (پیاپی 75))، 517-524.
گنجی، م. روانشناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM5، ویرایش سوم،انتشارات ساوالان،1398
References
Aanondsen, C. M., Jozefiak, T., Lydersen, S., Heiling, K., & Rimehaug, T. (2023). Deaf and hard-of-hearing children and adolescents’ mental health, Quality of Life, and communication. BMC Psychiatry, 23(1), 1-13.
Abou-Abdallah, M., & Lamyman, A. (2021). Exploring communication difficulties with deaf patients. Clinical medicine, 21(4), e380.
Akobirshoev, I., McKee, M. M., Reif, S., Adams, R. S., Li, F. S., & Mitra, M. (2022). Opioid use disorder-related emergency department visits among deaf or hard of hearing adults in the United States. Disability and health journal, 15(2), 101291.
Aldalur, A., & Conner, K. (2021). Adapting an intervention to promote treatment seeking among deaf individuals with alcohol use and behavioral health disorders. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 67A-67A.
Awed, H. S., & Hammad, M. A. (2022). Relationship between nomophobia and impulsivity among deaf and hard-of-hearing youth. Scientific Reports, 12(1), 14208.
Baschnagel, J. S., & Bell, J. S. (2023). Drinking to cope and coping strategies in Deaf/Hard of hearing college students. Addictive Behaviors, 136, 107485.
Bernhard, N., Gauger, U., Romo Ventura, E., Uecker, F. C., Olze, H., Knopke, S., ... & Coordes, A. (2021). Duration of deafness impacts auditory performance after cochlear implantation: A meta‐analysis. Laryngoscope investigative otolaryngology, 6(2), 291-301.
Crowe. (2020). Psychiatric Functioning, Resilience, and Recovery Among Deaf Consumers of Public Behavioral Health Services. Community Mental Health Journal, 57(6), 1164–1174.
Eisinger, J., Dall, M., Fogler, J., Holzinger, D., & Fellinger, J. (2022). Intellectual disability profiles, quality of life and maladaptive behavior in deaf adults: an exploratory study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(16), 9919.
Guan, W., Wang, S., & Liu, C. (2023). Influence of perceived discrimination on problematic smartphone use among Chinese deaf and hard-of-hearing students: Serial mediating effects of sense of security and social avoidance. Addictive Behaviors, 136, 107470.
Hammad, M. (2023). Social Media Addiction and Its Relationship to Symptoms of Depression and Generalized Anxiety in Deaf and Hard-of-hearing Students. Int. J. of Membrane Science and Technology
Kushalnagar, P., Hoglind, T., Simons, A. N., & Guthmann, D. (2019). Prevalence of alcohol use: A national survey of deaf adults in the United States. JADARA, 52(2), 24-33.
Kushalnagar, P., Reesman, J., Holcomb, T., & Ryan, C. (2019). Prevalence of anxiety or depression diagnosis in deaf adults. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 24(4), 378-385.
Mason, T. C., & Schiller, J. (2019). College drinking among deaf and hard of hearing students. JADARA, 42(2), 5.
Narimani, M., Rashidi, J., & Zardi, B. (2019). The role of children’s self-concept, family’s social support, and parenting styles in predicting academic vitality among students with specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 8(3), 112-133. [In Persian]
Otared, N., Narimani, M., Sadeghi, G., Mahmood Aliloo, M., & Atadokht, A. (2019). Comparison of Components of Psychological Inflexibility in Students with Major Depressive Disorder, Generalized Anxiety Disorder, Social Anxiety Disorder and Normal Students of Tabriz University of Medical Sciences in the 2017-2018. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 18(2), 121-132. [In Persian]
Panzer, K., Park, J., Pertz, L., & McKee, M. M. (2020). Teaming together to care for our deaf patients: Insights from the deaf health clinic. JADARA, 53(2), 60-77.
Park, D., Lee, O. E., Park, J., & Minnick, D. (2021). Substance use disorders among adults who are deaf or hard of hearing in the United States. Drug and Alcohol Dependence, 228, 109106
Parnian Khooy, M., & Narimani, M. )2020).Comparison performance of sustained attention and problem-solving ability in deaf students with normal peers. Comparison performance of sustained attention and problem-solving ability in deaf students with normal peers. [In Persian]
Pertz, L., Plegue, M., Diehl, K., Zazove, P., & McKee, M. (2018). Addressing mental health needs for deaf patients through an integrated health care model. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 23(3), 240-248.
Roze, K. C., Tijsseling, C., Rudd, B., & Tiemens, B. G. (2020). Measuring recovery in deaf, hard-of-hearing, and tinnitus patients in a mental health care setting: Validation of the I. ROC. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 25(2), 178-187. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 729 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |
||