| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,715 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,376 |
تحلیل اسطوره پریان در ادب عامه بختیاری و متون ادبی (شاهنامه و قصه سمک عیار) | ||
| متن پژوهی ادبی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2024.76386.3771 | ||
| نویسندگان | ||
| محمود آقاخانی بیژنی1؛ نجمه درّی* 2 | ||
| 1دانشگاه اصفهان | ||
| 2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مردم بختیاری، پریان را موجوداتی زیبارو میدانند که در شب و اغلب در بیشهزارها بر جوانان ظاهر میشوند و به آنان آسیب میرسانند. موضوعی که سبب شدهاست تا مادران از رفتن جوانان در شب به بیشهزارها و باغهای اطراف چشمهها جلوگیری کنند یا برای جلوگیری و رهایی از چنین آسیبهایی، بستهای سبزرنگ را به نشانه بلاگردانی به بازوی آنان ببندند. آنان پریان را از جنها میدانند و جوانی که اسیرشان شود را «پریزده» یا «جنزده» میگویند. در روایات مردم بختیاری، پریان سیمایی دوگانه دارند؛ از یکسو بسیار زیبارو هستند و از سوی دیگر، پیوند با آنان مساوی با آسیب است. هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی سیمای پریان در فرهنگ و ادب عامه بختیاری و متون ادبی ازجمله شاهنامه و سمک عیار است. بیان ویژگیهای صوری، خویشکاری و چرایی حضور و دلربایی از جوانان از دیگر اهداف پژوهش است. این پژوهش به شیوه کتابخانهای ـ میدانی و به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده-است. تحلیل موضوع پژوهش با یاریگرفتن از منابع گوناگون نشان میدهد که زیبارویی و حضور در باغها و بیشهزارها، یادگاری از سیمای پریان در دوران کهن ایران باستان است که در اندیشه و باور مردم بختیاری نمود یافتهاست. مکار بودن و آسیبزدن به جوانان مربوط به اخلاق دین زرتشتی است که پریان را منفی قلمداد کردهاست. بسیاری از نمودهای این باور ازجمله ابراز عشق به جوانان و جنگجویان، آسیب زدن به آنان، پیوند با شب و.. ریشه در اوستا و ازلحاظ جامعه شکارگری، زیبارویی پری، پیکرگردانی آنها و... مشترکاتی با شاهنامه فردوسی و قصه سمک عیار دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرهنگعامه؛ مردم بختیاری؛ الهههای باستان؛ پریان؛ عناصر فانتزی؛ قصه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 493 |
||