| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,324 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,756 |
وضعیتسنجی ابعاد هویت ملی، قومی و طبقاتی جامعه ایران | ||
| فصلنامه علوم اجتماعی | ||
| مقاله 1، دوره 30، شماره 102، مهر 1402، صفحه 1-29 اصل مقاله (1.27 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2024.81283.2816 | ||
| نویسنده | ||
| مهدی مالمیر* | ||
| استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| در این مقاله با تحلیل ثانویهی سه موج از پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان تلاش شده است تا سه وجه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران از منظر ابعاد هویتی شامل هویت ملی، قومی و طبقاتی به تصویر کشیده شود. نتایج بررسی نشان داد از حیث هویت ملی نگرشی مثبت در بین همه پاسخگویان دیده میشود ولی زمانی که این قسم از هویت در معرض همنشینی با تنوعات قومی و زبانی قرار میگیرد، نسبتهای متفاوتی بین این دو برقرار میشود. مطابق نتایج اگرچه تعامل هویت ملی و قومی در بیشتر استانهای کشور همافزا بوده است ولی در فضای برداری، گوشههایی قرار دارند که نشاندهنده ضعف هویت ملی و تشدید هویت قومی است. از سوی دیگر رصد وضع تحرک طبقاتی بهمنزله شاخص بهبود اقتصادی جامعه، گویای روندِ نزولی تحرک طبقاتی است بهنحویکه از حجم طبقه متوسط کاسته و طبقه پایین جامعه فربهتر شده است. از ترکیبِ این دو عامل یعنی گسست هویتی (ملی-قومی) با محرومیت و نابرابری اقتصادی میتوان به ابزاری تحلیلی دست یافت که برای فهم و تبیین کنشهای اجتماعی و سیاسی نیروها و عاملیتهای اجتماعی در شرایط حال حاضر جامعه ایران مفید و کارگشا است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هویت ملی؛ هویت قومی؛ هویت طبقاتی؛ وضعیتسنجی اجتماعی؛ پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان | ||
| مراجع | ||
|
Asadi, A. (1974). Cultural Trends and Social Attitudes in Iran: First wave. Tehran, Center for Public Opinion Research and Social Studies of Radio and Television Organization. [in Persian]
Asadi, A. (1979). Cultural Trends and Social Attitudes in Iran: First wave. Tehran, Center for Public Opinion Research and Social Studies of Radio and Television Organization. [in Persian]
Azizi-mehr, K. (2022). A Report on the National Survey on Iranian Values and Attitudes, in Javaheri, F(Eds), A Critical Analytical of Iranian National Surveys. Tehran: Research Institute for Culture, Arts, and Communications. [in Persian]
Chalabi, M. (2004). A Conceptual Framework for National Survey on Iranian Values and Attitudes. Tehran: National Projects Office, Ministry of Culture and Islamic Guidance. [in Persian]
Crompton, R. (2019). Class and social stratification. Translated into Persian by Houshang Nayebi, Tehran: Ney Publication.
Feyzi, I., & Ebrahimi, M. (2018). National Survey of Family. Karaj, Alborz University Jihad. [in Persian]
Ghafari, G. (2004). Survey of Social Capital: First wave. Tehran, Ministry of Interior. [in Persian]
Ghafari, G. (2015). Survey of Social Capital: Second wave. Tehran, Research Institute for Culture, Art, and Communications. [in Persian]
Giddens, A. (2018). The class structure of the advanced societies. Translated into Persian by Asgar Ghahramanpour and Hamid Akbari. Tehran: Tisa Publications.
Goodarzi, M (2003). Findings of Survey on Iranians Values and Attitudes in 28 provinces: Second wave. Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance, National Projects Office. [in Persian]
ISPA. (2004). National Survey of Political Culture: First wave. Tehran, University Jihad. [in Persian]
ISPA. (2018). National Survey of Political Culture: Second wave. Tehran, University Jihad. [in Persian]
Javad Yeganeh, M R (2016). Survey on Iranian Values and Attitudes: The Third Wave, Tehran, Research Institute for Culture, Arts and Communications, National Projects Office and National Center for Social Monitoring. [in Persian]
Javadi Yeganeh M., & Ghafari, G. (2017). Survey of the Social, Cultural, and Ethical Situation of Iranian Society. Tehran, Research Institute for Culture, Art, and Communications. [in Persian]
Javaheri, F. (2022). Critical analysis of national surveys in Iran. Tehran: Research Institute for Culture, Arts, and Communications. [in Persian]
Moaddel, M. (2002). Class, politics, and ideology in the revolution. Translated into Persian by Mohammad Salar Kesraei. Tehran: Center for the Study of Islam and Iran.
Moeidfar, S. (2004). National Survey of Cultural Goods Consumption. Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance, National Projects Office. [in Persian]
Mohseni, M. (1995). Awareness, Attitudes, and Social and Cultural Behaviors in Iran. Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance. [in Persian]
National Organization for Youth Affairs. (2004). Values and Attitudes of Iranian Youth. Tehran, Organization for Youth Affairs, Research and Studies Office. [in Persian]
Planning and Budget Organization (1999). The Third Economic, Social, and Cultural Development Plan Law of the Islamic Republic of Iran. [in Persian]
Rajabzadeh, A. (20022). Cultural Behaviors of Iranians. Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance, National Projects Office. [in Persian]
Rezaei, A. A. (2002). Findings of the Survey on Iranians Values and Attitudes in 28 Provinces: Wave One. Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance, National Planning Office. [in Persian]
Safari Shali, R. (2018). Survey of Social Capital: Third wave Tehran, Ministry of Interior. [in Persian]
Wright, Erik Olin (2016). Approaches to Class Analysis. Translated into Persian by Yousef Safary. Tehran: Lahita Publication.
استناد به این مقاله: مالمیر، مهدی. (1402). وضعیتسنجی ابعاد هویت ملی، قومی و طبقاتی جامعه ایران، فصلنامه علوم اجتماعی، 30(102)، 1-29. DOI: 10.22054/qjss.2024.81283.2816
Social sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License... | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 467 |
||