| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,036 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,746 |
واکاوی ادراکات مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور از علل عدم آمادگی اشتغالپذیری دانشآموختگان دوره کارشناسی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 4، دوره 8، شماره 31، مهر 1403، صفحه 85-112 اصل مقاله (1.51 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.80307.1757 | ||
| نویسندگان | ||
| زهیر حاجی حسینی1؛ محسن شاکری* 2؛ سید علیرضا هوشی السادات3 | ||
| 1کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. رایانامه: m.kh.kargar1998@gmail.com | ||
| 2نویسنده مسئول، دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. رایانامه: shakerimohsen@yazd.ac.ir | ||
| 3استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. رایانامه: a.hooshisadat@cfu.ac.ir | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف واکاوی ادراکات مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور شهر یزد از علل عدم آمادگی اشتغالپذیری دانشآموختگان دوره کارشناسی صورت گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری بود. تعداد شرکتکنندگان پژوهش ۱۰ نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور پارک علم و فناوری اقبال یزد بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بهعنوان ابزار پژوهش مورداستفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش اسمیت تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار دادهها از روش سهسوسازی (تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و بازاندیشی پژوهشگر) استفاده شد. کدگذاری نیز توسط پژوهشگر و فرد متخصص دیگری در حوزه کیفی انجام و مورد مقایسه قرار گرفت. درنهایت ادراکات تجربهشده مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور از علل عدم آمادگی دانشآموختگان دوره کارشناسی برای اشتغال در قالب 3 مضمون اصلی: ضعف در کسب مهارتهای نرم، ادراکی و فنی (11 زیرمضمون) کیفیت نامطلوب آموزشهای دانشگاهی (5 زیرمضمون) و ضعف در سیاستگذاری و برنامهریزی (5 زیرمضمون)، شناسایی شد. بر اساس یافتههای پژوهش، سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی میتوانند با شناسایی علل عدم آمادگی اشتغالپذیری دانشآموختگان در شرکتهای دانشبنیان و فناور، الزامات آمادهسازی آنان برای اشتغال در این شرکتها را فراهم نمایند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شرکتهای دانشبنیان و فناور؛ مدیران؛ اشتغال؛ روش پدیدارشناسی؛ رویکرد کیفی | ||
| مراجع | ||
|
ایمانی جاجرمی، حسین و پوررجب میاندوآب، پیمان. (1390). بررسی و سنجش ویژگیهای کارآفرینی دهیاران و تأثیر مهارتهای فنی و حرفهای بر آن. توسعه محلی (روستائی-شهری)، 3(2)، 107-126.
شرفی، محمد، و عباس پور، عباس. (1394). شناسایی قابلیتهای اشتغال پذیری دانشآموختگان دانشگاهها بر اساس نظریه داده بنیاد، فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، 33، 7(7). http://journalie.ir/ar/Article/391/FullText
شهوازیان، سلاله و هاشمی قینانی، فیروزه. (1399). چالشهای مدیریت منابع انسانی در دوران گذار از بحران کرونا و ارائه راهکار در صنعت هتلداری ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 15(ویژهنامه کووید 19)، 217-252. doi: 10.22054/tms.2020.53919.2368
کرمان ساروی، فتیحه، نوابی ریگی، شهین دخت، و ابراهیمی طبس، ابراهیم. (1390). سطح مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان و دانشآموختگان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 90-1388. نشریه تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 11، 7-17. https://www.sid.ir/paper/501895/fa
محبی، سراجالدین. (1396). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی در بندر کاوه قشم. فصلنامه جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 7(27)، 321-327. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22286462.1396.7.3.17.1
محمد پور، احمد و رضایی، مهدی. (1387). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقهی اورامان کردستان ایران به شیوهی پژوهش زمینهای. مجله جامعهشناسی ایران، 9(1 و 2). 33-3. 20.1001.1.17351901.1387.9.1.1.6
مرادیپردنجانی، حجتالله و صادقی، ستار. (1393). پدیدارشناسی؛ رویکردی فلسفی، تفسیری و روششناختی به مطالعات کارآفرینی. روششناسی مطالعات دینی، 2(1)، 62-72. http://noo.rs/34VFZ
Ansari, M., Jamour, H., Haghshenas Gorgabi, M., & Kavoosi-Kalashami, M. (2020). Key barriers to knowledge-based firms in agricultural industry. International journal of agricultural management and development, 10(1), 1-17. http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.335095
Bayo, P. L., & Emmanuel, K. N. (2020). Knowledge-based entrepreneurship: an agent for economic development. Journal DOI, 6(8). https://doi.org/10.46654/ij.24889849.s6811
Camarinha-Matos, L. M., Goes, J., Gomes, L., & Pereira, P. (2020). Soft and transferable skills acquisition through organizing a doctoral conference. Education Sciences, 10(9), 235. https://doi.org/10.3390/educsci10090235
Cameron, R., Dhakal, S. P., & Burgess, J. T. (2017). Transitions from Education to Work: Workforce Ready Challenges in the Asia Pacific. https://doi.org/10.1080/13636820.2018.1467435
Cheung, K.S. (2008). A curriculum framework for implementing information technology in school education to foster information literacy. Computers & Education, 51, 129-141 Doi: 10.1016/j.compedu.2007.04.005
cKenzie, S., Coldwell-Neilson, J., & Palmer, S. (2021). Integrating career development into an undergraduate IT curriculum at an Australian University. Education and information technologies, 26(5), 5971-5990. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10567-3
Doghonadze, N., & Zoranyan, M. (2021). Development of soft skills while teaching English to Master’s students. Journal of Education in Black Sea Region, 6(2), 137-147. https://doi.org/10.31578/jebs.v6i2.238
Escandell-Poveda, R., Papí-Gálvez, N., & Iglesias-García, M. (2022). Competences of SEO specialists: a perspective from the labor market. Technical note. El Profesional de la información. https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.13
Grooters, S., Zaal, E., & Gerkema, M. (2023). Beyond entrepreneurship, raising broad academic professionals: Work-based learning in science from the employer’s perspective. Industry and Higher Education, 37(4), 512-523. https://doi.org/10.1177/09504222221140077
Hall, M., Pascoe, D., & Charity, M. (2017). The Impact of Work-Integrated Learning Experiences on Attaining Graduate Attributes for Exercise and Sports Science Students. Asia-Pacific journal of cooperative education, 18, 101-113. https://eric.ed.gov/?id=EJ1151149
Hol, A., Richardson, J., McGovern, J., & Hamilton, M. (2023). A New Sustainable Model for Aligning Industry Requirements and University Programs. ACM Inroads, 14(1), 30-39. https://doi.org/10.1145/3583086
Jackson, D. A., & Dean, B. A. (2022). Employability-related activities beyond the curriculum: how participation and impact vary across diverse student cohorts. Higher Education, 86, 1151-1172. https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-022-00966-x
Jawing, E., & Kamlun, K. (2022). Social Science Graduate Employability and English Language Proficiency: Findings from a Public University in Malaysia. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 7(47), 878-892. https://doi.org/10.35631/IJEPC.747064
Joaquim, I. M., Morolong, M. P., Tundumula, E. T., & Cheng, W. (2023). Preferences and insights of learning process in pandemic era: a case study of South Africa. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 13(4), 800-812. https://doi.org/10.1108/HESWBL-01-2022-0010
Johnson, R. B. (1997). Examining the validity structure of qualitative research. Education, 118(2): 282-292. s3-euw1-ap-pe-ws4-cws-documents
Khan, M., & Viswanathan, R. (2023). Effectiveness of online teaching and learning in Indian universities during the COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Management, 37(3), 610-632. https://doi.org/10.1108/IJEM-09-2020-0441
Kisanga, D., & Ireson, G. (2015). Barriers and strategies on adoption of elearning in Tanzanian higher learning institutions: Lessons for adopters. International Journal of Education and Development using ICT, (2) 11. 126-137. https://www.learntechlib.org/p/151845/
Leigha, M. B. (2014). Improving university education quality and graduate employability for industrial incorporation. Development Research (JECDR), 2(3), 108-116.
Li, M., Zhang, H. (2020). A random talk on teaching during the epidemic. China Educ. Technol. 86, 8–15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.549653
Liu, M. (2021). An empirical study on talent management strategies of knowledge-based organizations using entrepreneurial psychology and key competence. Frontiers in Psychology, 12, 721245. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.721245
Maghiar, M., Song, X., & Brown, C. (2019). Employers’perceptions of technology competency and graduetes’readiness: A Multi-disciplinary, qualitative analysis in the southeastern united states. In EDULEARN19 Proceedings (pp. 4713-4720). IATED. https://doi.org/10.21125/edulearn.2019.1173
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
Misni, F., Mahmood, N.H., & Jamil, R. (2020). The effect of curriculum design on the employability competency of Malaysian graduates. Management Science Letters. http://dx.doi.org/10.5267/j.msl.2019.10.005
Mobarak, K. (2019). Reflections of employed graduates on the suitability of their skills and knowledge for workplace-readiness. South African Journal of Higher Education, 33(4), 186-202. https://hdl.handle.net/10520/EJC-19a388138d
Mullen, E., Alexander, J., & Coates, N. (2019). ‘Think about what our industry stands for….’: exploring the impact of external factors on line manager perceptions of graduate employability. Journal of Higher Education Policy and Management, 41(5), 569-581. https://doi.org/10.1080/1360080X.2019.1646381
Mutalemwa, D. (2021). An Empirical Study of University Education and Graduate Employability in Tanzania. Economic Insights-Trends & Challenges, (4).https://doi.org/10.51865/EITC.2021.04.03
Mwita, K., Kinunda, S., Obwolo, S., & Mwilongo, N. (2023). Soft skills development in higher education institutions: Students’ perceived role of universities and students’ self-initiatives in bridging the soft skills gap. International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 12(3), 505-513. https://doi.org/10.20525/ijrbs.v12i3.2435
Pandya, K. & Gor, K. (2011). “Knowledge management: A success key for higher education”. Fed Uni Journal of Higher Education, 5(1), 16- 23. Dorl: 20.1001.1.23223057.1396.5.3.5.8
Paredes-Velasco, M., Arnal-Palacián, M., Urquiza-Fuentes, J., & Martín-Lope, M. (2023). Improving Soft Skills Through an Interdisciplinary Approach in a Realistic Context Between Education and CS Students in an HCI Course. IEEE Transactions on Education, 66(6), 579-590. https://doi.org/10.1109/TE.2023.3269691
Putri, D. P. (2021). The Correlation of Soft Skills and Hard Skills to Learning Outcomes of Mathematics Students. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(1), 83-93. https://doi.org/10.32939/tarbawi.v17i1.986
Rasul, G., & Neupane, N. (2021). Improving policy coordination across the water, energy, and food sectors in South Asia: a framework. Frontiers in Sustainable Food Systems, 5, 602475.
Rowe, A. D., & Zegwaard, K. E. (2017). Developing graduate employability skills and attributes: Curriculum enhancement through work-integrated learning. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 18(2), 87–99. https://hdl.handle.net/10289/11267
Singh, P., & Koneru, K. (2023). Evaluation of Business School Graduates' Perspectives on the Impact of Technological Development on their Employability in the Indian Labour Market. MET Management Review,10(2), 78-83, https://doi.org/10.34047/MMR.2020.10210
Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research. Sage.
Soundararajan, G., Ravikumar, A., & Aro-Gordon, S. (2020). Employers perception on graduate skill deficiency to suit productivity. Humanities and Social Sciences Reviews, 8(3), 1415-1421.
Steedman, H., Wagner, K., & Foreman, J. (2003). The impact on firms of ICT skill-supply strategies: An Anglo-German comparison (No. 575). London School of Economics and Political Science. Centre for Economic Performance, London, UK. ISBN 0753016346, http://eprints.lse.ac.uk/id/eprint/20042
Trihamdani, A. R. (2017). Urban Climate Challenges in Growing Cities of Southeast Asia: Urban Heat Islands and Global Warming (Doctoral dissertation, 広島大学).
Upadhyay, P., Paul, M., & Shrivastava, S. (2022). Making Students ‘Industry-Ready’: An Empirical Analysis of Management Programme Outcomes. FIIB Business Review, 23197145221125288. https://doi.org/10.1177/23197145221125288
World Health Organization. (2020). WHO statement regarding cluster of pneumonia cases in Wuhan, China. Beijing; WHO: 9 Jan 2020. https://www.who.int/hongkongchina/news/detail/09-01-2020-who-statement-regarding-cluster-of-pneumonia-cases-in-wuhan-china | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 244 |
||