| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,698 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,375 |
تاویل های عطار از داستان یوسف (ع) و رستم در دیوان | ||
| عرفان پژوهی در ادبیات | ||
| دوره 3، شماره 5، مهر 1403، صفحه 193-222 اصل مقاله (699.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/msil.2024.72848.1084 | ||
| نویسنده | ||
| وحید مبارک* | ||
| استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی کرمانشاه ایران | ||
| چکیده | ||
| تلمیح و کاربرد آن، تصویرساز است و سبب تغییر سبک و ایجاد سبک شخصی میشود. اندیشهها و نکات دینی، تاریخی، اسطورهای و حماسی، آبشخورهای تلمیحهای شاعران هستند و عطار از شاعرانی است که تلمیحهای دینی بسیار دارد اما از توجه به حماسه و اسطوره هم بازنمانده است. وی به شیوۀ معمول صوفیان، در اغلب اشارات و تلمیحها به نامها و القاب پیامبران، ، به تاویل گراییده و مطابق با گرایش و خواست و نیاز خویش آن را مطرح کرده است. در دیوان عطار، تلمیح دینی داستان یوسف (ع) و تلمیح حماسی داستان رستم، بسیار به کار برده شده است. این جستار توصیفی-تحلیلی با بررسی تاویلهای این دو داستان در دیوان عطار، به این پرسش پاسخ داده که عطار به چه میزان و چگونه به تاویل این دو داستان پرداخته است. این در حالی است که بنیاد رمزی-تمثیلی مثنویهای عطار، فرض تاویلگرا بودن او را تقویت میکنند. یافتهها نشان میدهد که تاویلهای عطار از این دو داستان، گاهی شطحآمیزاست و گرایش تعلیمی دارد و در سه حوزۀ: واژهها، شخصیت افراد و کلیت داستان (در معناهایی مخالف یا متفاوت از معانی نخست)، اتفاق افتاده است. عطار، حماسه و عرفان را چون دو روی سکۀ هویت ایرانی به کار میگیرد و نشان میدهد که در کنار عرفانگرایی، روح حماسی در قرن ششم-هفتم هنوز زنده است و بخشی از اندیشه و خیالات مردم را نظم و نظام میبخشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "دیوان عطار"؛ " تاویل"؛ " یوسف(ع)"؛ " رستم" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 266 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |
||