| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,991,503 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,628 |
مقایسه آگاهی سیاسی دانشجویان فنی و علوم انسانی دانشگاه های تهران بر اساس رویکرد عصب شناسی سیاسی | ||
| پژوهش های راهبردی سیاست | ||
| دوره 14، شماره 54 - شماره پیاپی 84، مهر 1404، صفحه 75-110 اصل مقاله (1.04 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qpss.2024.80109.3419 | ||
| نویسندگان | ||
| یلدا نیکپور1؛ رضا خلیلی* 2؛ میرشهرام صفری3 | ||
| 1دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 3استادیار مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش به دنبال سنجش و مقایسه آگاهی سیاسی در دانشجویان رشته های فنی و علوم انسانی دانشگاه های تهران است. پرسشنامه به صورت آنلاین در صفحات علمی مرتبط منتشر شد و 256 نفر از دانشجویان دانشگاههای تهران که در رشتههای فنی مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی و علوم انسانی در حال تحصیل بودند، در این مطالعه شرکت کردند. پس از کنار گذاشتن پرسشنامه رشتهها و دانشگاههای غیرمرتبط، پاسخهای 124 نفر (57 دانشجوی فنی و 67 دانشجوی علوم انسانی) که بر اساس نتایج برنامه جیپاور برای این کار لازم بود، مبنای تحلیل قرار گرفت. به منظور سنجش آگاهی و گرایشهای سیاسی از الگوی قطبنمای سیاسی استفاده شد. همچنین آزمودنی ها به پرسشنامه های استاندارد طبقه بندی ایدئولوژی اخلاقی و پرسشنامه منفعت طلبی نیز پاسخ دادند. نتایج نهایی نشان می دهد که دو گروه دانشجویان فنی و علوم انسانی در متغیر محور اجتماعی (اقتدارگرا- آزادیخواه) قطبنمای سیاسی با یکدیگر تفاوت معنادار دارند. علاوه بر این، ارتباط منفی معناداری میان متغیرهای محور اجتماعی (اقتدارگرا - آزادیخواه) قطبنمای سیاسی و خرده مقیاس نسبیت قانون های اخلاقی پرسشنامه استاندارد طبقه بندی ایدئولوژی اخلاقی دیده شد. خرده مقیاس نسبیت قانون های اخلاقی پرسشنامه استاندارد طبقه بندی ایدئولوژی اخلاقی و پرسشنامه منفعت طلبی نیز ارتباط مثبت معنادار با یکدیگر داشتند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آگاهی سیاسی؛ دانش سیاسی؛ دانشجویان فنی؛ دانشجویان علوم انسانی؛ عصبشناسی سیاسی | ||
| مراجع | ||
|
فهرست منابع
- آلموند، گابریل و دیگران، (1376)، چهارچوب نظری برای بررسی سیاست تطبیقی، ترجمه علیرضا طیب، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- باقریدولتآبادی، علی، (1395)، «آگاهی سیاسی دانشجویان دانشگاه یاسوج در خصوص موضوعات روابط بینالملل و عوامل مؤثر بر آن»، پژوهشهای روابط بینالملل، دوره 6، شماره 19، صفحه 177-212.
- داوسون، ریچارد و همکاران، (1382)، جامعهشناسی سیاسی، ترجمه مهدی جواهریفر، تهران: نشر لاجورد.
- سخامهر، مینا و مجتبی صداقتیفرد، (1394)، «سنجش آگاهی سیاسی دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن با تاکید بر مشارکت سیاسی»، کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی. قابل دسترس در: https://www.sid.ir/paper/836582/fa.
- سیدامـامی، کـاووس، (١٣٨٦)، «مشارکت سیاسی دانشجویان، ارزیابی برخی از پیشبینیکنندههای مشارکت سیاسی»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال دوم، شماره ١، صص 52-33.
- شهریاری، حیدر، (1393الف)، «مقایسه مشارکت سیاسی دانشجویان علوم انسانی با سایر گروههای تحصیلی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران)»، رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، دوره 5، شماره 4، صص 189-163.
- شهریاری، حیدر، (1393ب)، «تحلیل تطبیقی گرایش سیاسی دانشجویان علوم انسانی، مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران»، دانش سیاسی، دوره 10، شماره، 2، صص 101-63.
- عالم، عبدالرحمن، (1381)، بنیادهای علم سیاست، تهران: نشر نی.
- فرهمند، مهناز؛ وکیلی قاسمآباد، سمیه و الهه پوررحیمیان، (1395)، «بررسی مشارکت سیاسی جوانان شهر یزد و عوامل مؤثر بر آن»، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، دوره 15، شماره 33، 131-107.
- کاظمی، علی اصغر، (1377)، «آگاهی واژگونـه؛ به دنبال سراب در اندیشه قرن بیستم»، اطلاعـات سیاسـی ـ اقتصـادی، شمارههای 134-133، صص 69-64.
- کبیری، افشار؛ سعادتی، موسی و الناز قاسمی، (1398)، «بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در تبیین آگاهی سیاسی دانشجویان»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دوره 5، شماره 19، صص 260-231.
- مسعودنیا، حسین؛ مرادی، گلمراد و نجات محمدیفرد، (1388)، «تاثیر آگاهی سیاسی دانشجویان بر تغییر نگرش آنها نسبت به مشروعیت نظام سیاسی بر اساس نظریه وبر: مورد مطالعه دانشگاه اصفهان»، پژوهشنامه علوم سیاسی، دوره 4، شماره 4، صص 230-201.
References - Battistoni, R. M, (1997), “Service Learning and Democratic Citizenship”, Theory into Practice, Vol. 36, No. 3, PP.150-156. - Bolsen, T, (2009), “Motivating Sources of Political Awareness: Do Personal Stakes Matter?”, Annual Meeting of the International Society of Political Psychology, Classical Chinese Garden, Portland, Oregon USA Online Application, Available at: https:// www. allacademic. com/ meta/ p208505_index.html. - Botvinick, M. M., Cohen, J. D & Carter, C. S, (2004), “Conflict Monitoring and Anterior Cingulate Cortex: an Update”, Trends in Cognitive Sciences, Vol. 8, No. 12, Pp. 539–546. Available at: https://doi.org/10.1016/j.tics.2004.10.003. - Erdfelder, E., Faul, F & Buchner, A, (1996), “GPOWER: A General Power Analysis Program”, Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, Vol. 28, No. 1, 1–11. Available at: https:// doi. org/ 10.3758/bf03203630. - Eyler, J & Giles Jr., D. E, (1999), Where’s the Learning in Service-Learning? San Francisco, CA: Jossey-Bass. - Forsyth, D. R & Berger, R. E, (1982), “The Effects of Ethical Ideology on Moral Behavior”, The Journal of Social Psychology, Vol. 117, No. 1, pp. 53–56. Available at: https://doi. org/ 10.1080/ 00224545. 1982. 9713406. - Gray, D. A & Cade, W. H, (1999), “Sex, Death, and Genetic Variation: Natural and Sexual Selection on Cricket Song”, Proceedings of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, Vol. 266, Iss: 1420, pp. 707-709. - Hong, F. Y., S. I & Hong, D. H, (2012), “A Model of the Relationship between Psychological Characteristics, Mobile Phone Addiction and Use of Mobile Phones by Taiwanese University Female Students”, Computers in Human Behaviour, Vol. 28, No. 6, PP. 2152-2159. - Ilyasov, M, (2013), “The Caucasus in Global Geopolitical Schemes, Organizers & Supporters”, Middle Eastern Studies, Vol. 54, No. 3, PP. 475-493. - Individual Differences Research (IDRLabs), (2023a), “Political Coordinates Test”, Available at: https:// www. idrlabs. com/ political-coordinates/test.php. - Individual Differences Research (IDRLabs), (2023b), “8 Values Political Test”, Available at: https://8values.mkljczk.pl/. - Janak, P. H & Tye, K. M, (2015), “From Circuits to Behaviour in the Amygdala”, Nature, Vol. 517, PP. 284–292, Available at: https:// doi. org/10.1038/nature14188. - Kahne, Joseph & Joel Westheimer, (1996), “What Kind of Citizen? The Politics of Educating for Democracy”, American Educational Research Journal, Vol. 41, No. 2, PP. 237-269. - Kanai, R., Feilden, T., Firth, C & Rees, G, (2011), “Political Orientations Are Correlated with Brain Structure in Young Adults”, Current Biology, Vol. 21, No. 8, PP. 677-680. Available at: https:// doi: 10. 1016/ j.cub.2011.03.017. - Lampert, L, (1996), Leo Strauss and Nietzsche, Chicago: University of Chicago Press. - Leeson, T., Peter, (2018), “Media Freedom, Political Knowledge and Participation”, Journal of Economic Perspectives, Vol. 22, No. 2, PP. 136-155. - Macedo et al., (2005), Democracy at Risk: How Political Choices Undermine Citizen Participation, and What We Can Do About It, Washington, D.C: Brookings Institution. - Matthews, G, (2000), Human Performance: Cognition, Stress, and Individual Differences, Hove, UK: Psychology Press. - Menon, V., & Uddin, L. Q, (2010), “Saliency, Switching, Attention and Control: A Network Model of Insula Function”, Brain Structure and Function, Vol. 214, No. 5-6, PP. 655–667. Available at: https:// doi. org/ 10.1007/s00429-010-0262-0. - Moshagen, M., Hilbig, B. E., & Zettler, I, (2018), “The Dark Core of Personality”, Psychological Review, Vol. 125, No. 5, PP. 656–688. Available at: https:// doi. org/ 10. 1037/rev00 00111. - Nam, H. H., Jost, J. T., Kaggen, L., Campbell-Meiklejohn, D & Van Bavel, J. J, (2018), “Amygdala Structure and the Tendency to Regard the Social System as Legitimate and Desirable”, Nature Human Behaviour, Vol. 2, No. 2, P. 133. Available at: https:// doi.org/10.1038/s41562-017-0248-5. - Pew Research Center, (2018), “The Political Compass”, Available at: https://www. politicalcompass.org/. - Political Compass, (2023), “The Decision Lab”, Available at: https://thedecision lab.com/reference-guide/political-science/political-compass. - Schreiber, D., Fonzo, G., Simmons, A. N., Dawes, C. T., Flagan, T., Fowler, J. H & Paulus, M. P, (2013), “Red Brain, Blue Brain: Evaluative Processes Differ in Democrats and Republicans”, PLOS ONE, Vol. 8, No. 2, e52970. Available at: https:// doi. org/ 10.1371/ journ al. pone. 0052970. - Skocpol T & Fiorina MP, (1999), “Advocates Without Members: The Recent Transformation of American Civic Life”, In: Civic Engagement in American Democracy. Brookings Institution Press, pp. 461-509, Available at: http://www.jstor. org/stable/10.7864/j.ctv86dhdr. - Verba, S., Schlozman, K. L., & Brady, H. E, (1995), Voice and Equality: Civic Voluntarism in American Politics, Harvard: Harvard University Press. - Weissflog, M et al., (2013), “The Political (and Physiological) Divide: Political Orientation, Performance Monitoring, and the Anterior Cingulate Response”, Social Neuroscience, Vol. 8, No. 5, PP. 434-447. Available at: https://doi.org.10.1080/17470919.2013.833549. - Yates, M & Younis, J, (1998), “Community Service and Political Identity Development in Adolescence”, Journal of Social Issues, Vol. 54, No. 3, PP. 495-512. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4560.1998.tb01232.x. - Zlotkowski, E, (2000), “Civic Engagement and the Academic Disciplines”, In T. Ehrlich (Ed.), Civic Responsibility and Higher Education, pp. 309-322, Phoenix: Oryx Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 150 |
||