| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,991,503 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,628 |
بازنگری برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با رویکرد شایسته محوری | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 آذر 1403 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2024.79909.1467 | ||
| نویسنده | ||
| محمد رضا نیلی احمدآبادی* | ||
| دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تخران | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش مطالعه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی بوده که بصورت موردی در برنامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی پیاده گردیده است. رویکرد غالب در پژوهش، کیفی است. در مرحله اول با روش تحلیلی توصیفی، منابع مرتبط با برنامه درسی شایسته محور، بررسی گردید و در مرحله دوم با چند نفر از اعضای هیات علمی فناوری آموزشی که دوره کارشناسی ارشد این رشته را گذراندهاند، مصاحبه کیفی بعمل آمد. محورهای مصاحبه عبارتند از: میزان انطباق برنامه درسی با چهار معیار مهم شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تدوین و بازنگری سرفصل ها یعنی کارآمدسازی، بهروزرسانی، بومیسازی و اسلامیسازی، شایستگیهای مورد نیاز برای دانش آموختگان رشته فناوری آموزشی و چالشهای دوره با توجه به تجارب اساتید و متخصصین بود. متن مصاحبهها پیاده و سپس با برنامه مکس کیودا 2020، کدهای باز مشخص و به کدهای زیرمقوله و کدهای مقولهای تبدیل گردید. روش تحلیل در استخراج دادههای مصاحبه، از نوع محتوای استقرایی با واحد تحلیل مضمون بود. از نتایج مصاحبه و همچنین مطالعات تطبیقی در خصوص دروس کارشناسی ارشد سایر دانشگاه های بین المللی، دروس مورد نیاز مشخص گردید. سپس شایستگی های لازم برای گذراندن هر درس استخراج گردید. نتایج حاصل از پژوهش، ضمن مشخص-کردن محورهای اصلی رشته فناوری آموزشی در دوره کارشناسی ارشد به تفکیک شایستگی، نشان داد که حذف گرایش فناوری آموزشی از کارشناسی و نیز نبود گرایش های جانبی، کارآیی دانش آموختگان را کاهش و از چالش های جدی برنامه محسوب میگردد | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی؛ سرفصل؛ شایستگی؛ فناوری آموزشی؛ کارشناسی ارشد | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,122 |
||