| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,996 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
میزان و نحوه استفاده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از شبکههای اجتماعی مجازی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 5، دوره 1، شماره 3، شهریور 1394، صفحه 57-68 اصل مقاله (373.69 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2015.1816 | ||
| نویسندگان | ||
| صدیقه کاظمی* 1؛ نجمه صولتی2؛ مریم طالب دوست2 | ||
| 1استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد | ||
| 2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی این پژوهش آشنایی با وضعیت موجود و میزان و نحوه استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد از شبکههای اجتماعی مجازی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد بوده و نمونه 230 دانشجوی دوره کارشناسی در گروههای مختلف آموزشی در پردیس شهید هاشمی نژاد است که از طریق جدول حجم نمونه مورگان و متناسب با حجم جامعه انتخاب شدهاند. این تحقیق از نوع توصیفی است با هدف دستیابی به میزان و نحوه استفاده افراد از شبکههای اجتماعی مجازی که به روش پیمایشی اجرا گردیده و از نظر جمعآوری اطلاعات روش کمی-کیفی مدنظر بوده است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و اعتبار آن از طریق باز آزمایی به دست آمده است. یافتههای تحقیق نشان داد 4/67% پاسخدهندگان بیان کردهاند که رایگان بودن شبکههای مجازی باعث ماندگاری آنها در این شبکهها میشود. 30% از دانشجویان صرفاً در یک شبکه اجتماعی، 20% در دو و 16% در سه شبکه عضویت دارند. هدف عمده استفاده از شبکههای اجتماعی نیز به ترتیب اولویت در نمونه موردبررسی 51% پر کردن اوقات فراغت، 13% تبادل اطلاعات، 9% برقراری ارتباط با دیگران و 2% به پیشنهاد عضویت دوستان بوده است. بر اساس این یافتهها توجه به شبکههای اجتماعی بهعنوان بستری برای یادگیری و کسب شایستگیهای لازم معلمی باید در دستور کار برنامه ریزان قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شبکههای اجتماعی مجازی؛ دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان؛ برنامه درسی رسمی؛ برنامه درسی غیررسمی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,743 |
||