ابراهیمی، بیتا، کدیور، پروین، و کامکاری، کامبیز. (1399). پیشبینی انگیزش تحصیلی بر اساس جو مدرسه با میانجیگری راهبردهای فراشناختی خواندن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری.
خانوادهدرمانی کاربردی، 1(4)، 197-179
. https://doi.org/10.22034/aftj.2022.259519.1034
امیریان، سیده خدیجه، و حسینی دهشیری، افضل السادات. (1403). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سنجش ارزشهای اخلاقی در دانشجویان: رویکرد اخلاق سه وجهی به روانشناسی اخلاق. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 14 (56)، 103 – 130.
https://doi.org/10.22054/jem.2024.72645.34
احتسابی، اکرم، فرامرزی، سالار، احتشامزاده، پروین، بختیارپور، سعید، و قمرانی، امیر. (1401). اثربخشی بسته آموزشی کارکرد اجرایی مبتنی بر دلیس کاپلان بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان. دوفصلنامه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، (2)3، 21-32. https://doi.org/10.22034/aftj.2022.259519.1034
اداوی، حمیده، قدمپور، عزتاله، و عباسی، محمد. (1400). نقش واسطهای نگرش به خواندن در راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش به خواندن والدین با انگیزش خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن. فصلنامه رویش روانشناسی، 12(3)، 14-1. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1400.10.12.6.8
اصغری نکاح، سید محسن. (1401). طراحی برنامه بازیدرمانی زبانشناختی ساختارمند، ویژه اختلال خواندن: مبانی و راهکارها. فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 2(168)، 82-69. https://doi.org/10.22054/jem.2024.70934.3411
آرائی، مهدیه، رحیمی، مهدی، و زارعی، مریم. (1397). اثربخشی کتابدرمانی تحولی بر ابعاد انگیزش خواندن دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 8 (1)، 394-379. https://doi.org/10.1177/0731948720958128
حسینیان، سیمین، کریمی، سارا، و پیمان پاک، فائزه. (1402). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس منابع خودکارآمدی مشاوران مدرسه. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 14 (54)، 56 - 78. https://doi.org/10.22054/jem.2024.70934.3411
خلیلی زارچی، مجتبی. (1398). پیشبینی درک مطلب بر اساس انگیزش خواندن و نگرش نسبت به خواندن در بین دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
ده قطبالدینی، محمد، و احدی، حسن. (1393). تأثیر عوامل انگیزشی-اجتماعی در خانه و مدرسه بر نگرش نسبت به خواندن دانشآموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(35)، 85-74. https://doi.org/10.1080/02702711.2017.1400482
رسولزاده، بهزاد. (1397). فراتحلیل متغیرهای مرتبط با عملکرد دانشآموزان دوره ابتدایی در مهارت خواندن. فصلنامه تدریس پژوهی، 6(7)، 48-33.
سادات معراجی سعید، پریا، و عالی، آمنه (1401). اثربخشی زبانآموزی به شیوه کل خوانی در بهبود مهارت خواندن کودکان پیشدبستانی. فصلنامه آموزش پژوهی، 8(31)، 25-35. https://doi.org/10.1002/rrq.462
صادقی، فرزانه، فتحیآذر، اسکندر، میرنسب، میرمحمود، و واحدی، شهرام. (1397). اثربخشی تلفیقی راهبردهای خودنظارتی و سکوسازی فراشناختی بر درک مطلب و انگیزش خواندن دانشآموزان پایه چهارم. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(5)، 105-91. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4760870
یحییزاد، آیدا، و حسین خانزاده، عباسعلی. (1394). اثربخشی داستانخوانی بر افزایش انگیزش خواندن دانشآموزان با نارسا خوانی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 3(2)، 51-40. https://doi.org/10.1080/02763877.2022.2156968
یحییزاده، آیدا، کریمی، رقیه، و حسننیا جوشری، مهدیس. (1395). سطح انگیزش، خودپنداشت و نگرش نسبت به خواندن در دانشآموزان نارساخوان. فصلنامه روان کودک، 3(3). 42-31.https://doi.org/10.1002/rrq.462
Adavi, H., Ghadampour, E., & Abbasi, M. (2021). The mediating role of reading attitude in cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parents' reading attitude and reading motivation of students with reading difficulties.
Rooyesh-e-Ravanshenasi, 12(3), 1-14.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1400.10.12.6.8 [In Persian]
Amirian, S. K., & Hosseini Dehshiri, A. (2024). Psychometric properties of the Moral Values Assessment Questionnaire in students: A tripartite ethics approach to moral psychology.
Educational Measurement, 14(56), 103-130.
https://doi.org/10.22054/jem.2024.72645.34 [In Persian]
Andreassen, R., & Bråten, I. (2010). Examining the prediction of reading comprehension on different multiple-choice tests. Journal of Research in Reading, 33(3), 263–283. doi:10.1111/j.1467-9817 2009.01413.
Araei, M., Rahimi, M., & Zarei, M. (2018). The effectiveness of developmental bibliotherapy on dimensions of reading motivation of third-grade female elementary students.
Library and Information Science, 8(1), 379-394.
https://doi.org/10.1177/0731948720958128 [In Persian]
Asghari Nekah, S. M. (2022). Designing a structured linguistic play therapy program for reading disorders: Foundations and strategies.
Exceptional Education, 2(168), 69-82.
https://doi.org/10.22054/jem.2024.70934.3411 [In Persian]
Budianto, A., Setyosari, P., Kuswandi, D., & Ulfa, S. (2022). Summaries writing to enhance reading comprehension: Systematic literature review from 2014 to 2021. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 8(1), 149-161. https://doi.org/10.1080/02702711.2017.1400482
Davis, M. H., Tonks, S. M., Hock, M., Wang, W., & Rodriguez, A. (2018). A review of reading motivation scales.
Reading Psychology, 39(2), 121–187.
https://doi.org/10.1080/02702711.2017.1400482
Dehghotbedini, M., & Ahadi, H. (2014). The effect of motivational-social factors at home and school on reading attitude of fourth and fifth grade elementary students.
Research in Curriculum Planning, 9(35), 74-85.
https://doi.org/10.1080/02702711.2017.1400482 [In Persian]
Ebrahimi, B., Kadivar, P., & Kamkari, K. (2020). Predicting academic motivation based on school climate with the mediation of metacognitive reading strategies in students with learning disabilities.
Applied Family Therapy, 1(4), 179-197.
https://doi.org/10.22034/aftj.2022.259519.1034 [In Persian]
Ehtesabi, A., Faramarzi, S., Ehteshamzadeh, P., Bakhtiyarpour, S., & Ghamarani, A. (2022). The effectiveness of Delis-Kaplan executive function training package on reading performance of dyslexic students.
Biannual Journal of Psychological Studies of Adolescents and Youth, 3(2), 21-32.
https://doi.org/10.22034/aftj.2022.259519.1034 [In Persian]
Hosseinian, S., Karimi, S., & Peyman Pak, F. (2023). Psychometric properties of the Persian version of School Counselors' Self-Efficacy Sources Scale.
Educational Measurement, 14(54), 56-78.
https://doi.org/10.22054/jem.2024.70934.3411 [In Persian]
Jones, S. (2022). Turning Away from Anti‐Blackness: A Critical Review of Adolescent Reading Motivation Research.
Reading Research Quarterly, 4(57), 1107-1127.
https://doi.org/10.1002/rrq.462
Kanonire, T., Lubenko, J., & Kuzmina, Y. (2020). The effects of intrinsic and extrinsic reading motivation on reading performance in elementary school.
Journal of Research in Childhood Education, 13(3), 1-13.
https://doi.org/10.1080/02568543.2020.1822961.
Kanonire, T., Lubenko, J., & Kuzmina, Y. (2020). The effects of intrinsic and extrinsic reading motivation on reading performance in elementary school.
Journal of Research in Childhood Education, 13(3), 1-13.
https://doi.org/10.1080/02568543.2020.1822961
Kanonire, T., Lubenko, J., & Kuzmina, Y. (2022). The effects of intrinsic and extrinsic reading motivation on reading performance in elementary school.
Journal of Research in Childhood Education, 36(1), 1-13.
https://doi.org/10.1080/02568543.2020.1822961.
Kavanagh, L. (2019). Relations between children's reading motivation, activity and performance at the end of primary school.
Journal of Research in Reading, 42(3-4), 562-582.
https://doi.org/10.1111/1467-9817.12284
Khalili Zarghi, M. (2019). Predicting reading comprehension based on reading motivation and attitude toward reading among sixth grade elementary students in Yazd (Master's thesis). Qom University. [In Persian]
Li, D., & Liew, J. (2023).
Parenting Practices and Home Learning Environments that Promote Reading Motivation, Engagement, and Competence in Chinese Immigrant Families: A Cultural and Self-Determination Perspective to Literacy Development in Early Childhood In Family Literacy Practices in Asian and Latinx Families. Palgrave Macmillan, Cham.
https://doi.org/10.2307/1131308
Liao, X., Zhu, X., & Zhao, P. (2022). The mediating effects of reading amount and strategy use in the relationship between intrinsic reading motivation and comprehension: differences between Grade 4 and Grade 6 students. Reading and Writing, 35(5), 1091-1118.
Locher, F. M., Becker, S., & Pfost, M. (2019). The relation between students’ intrinsic reading motivation and book reading in recreational and school contexts.
AERA Open, 5(2), 44-52, 2332858419852041.
https://doi.org/10.1177/2332858419852041.
McBreen, M., & Savage, R. (2022). The impact of a cognitive and motivational reading intervention on the reading achievement and motivation of students at-risk for reading difficulties.
Learning Disability Quarterly, 45(3), 199-211.
https://doi.org/10.1177/0731948720958128
Miyamoto, A., Murayama, K., & Lechner, C. M. (2020). The developmental trajectory of intrinsic reading motivation: Measurement invariance, group variations, and implications for reading profciency.
Contemporary Educational Psychology, 63(2), 101-121.
https://doi.org/10.1177/0731948720958128
Pelletier, D., Gilbert, W., Guay, F., & Falardeau, É. (2022). Teachers, Parents and Peers Support in Reading Predicting Changes in Reading Motivation among Fourth to Sixth Graders: A Systematic Literature Review.
Reading Psychology, 5, 1-32.
https://doi.org/10.1080/02702711.2022.2106332
Rasoulzadeh, B. (2018). Meta-analysis of variables related to elementary students' performance in reading skills. Teaching Research, 6(7), 33-48. [In Persian]
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Cognitive evaluation theory, part I: The effects of rewards, feedback, 123 and other external events on intrinsic motivation. In R. M. Ryan & E. L. Deci (Eds.), Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York.
Sadat Meraji, S. P., & Aali, A. (2022). The effectiveness of whole language approach in improving reading skills of preschool children.
Educational Research, 8(31), 25-35.
https://doi.org/10.1002/rrq.462 [In Persian]
Sadeghi, F., Fathi Azar, E., Mirnasab, M. M., & Vahedi, S. (2018). The effectiveness of combined self-monitoring and metacognitive scaffolding strategies on reading comprehension and motivation of fourth grade students.
Educational Strategies in Medical Sciences, 11(5), 91-105.
https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4760870 [In Persian]
Yahyazadeh, A., & Hossein Khanzadeh, A. (2015). The effectiveness of storytelling on increasing reading motivation of students with dyslexia.
Psychology of Exceptional Individuals, 3(2), 40-51.
https://doi.org/10.1080/02763877.2022.2156968 [In Persian]
Yahyazadeh, A., Karimi, R., & Hassannia Joshari, M. (2016). Level of motivation, self-concept and attitude toward reading in students with dyslexia.
Child Psychology, 3(3), 31-42.
https://doi.org/10.1002/rrq.462 [In Persian]