| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,720,256 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,984,868 |
بودجهریزی مبتنی بر تغییرات محیطی(اجتماعی-اکولوژیک) (مطالعه موردی: لایحه بودجه سال 1402 به مثابه «بودجه آمایش سرزمینی») | ||
| برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
| مقاله 7، دوره 15، شماره 61، دی 1403، صفحه 273-312 اصل مقاله (614.77 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2024.75804.2523 | ||
| نویسنده | ||
| محمود مهام* | ||
| استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه | ||
| چکیده | ||
| آمایش سرزمین، راهبرد حیاتی برای حفاظت از یکپارچگی سرزمین و استفاده بهینه از استعدادهای(طبیعی و اجتماعی) سرزمینی است و بدون برخورداری از نظام بودجهریزی مبتنی بر محیط و پویاییهای محیطی، قابل تصور نیست. بودجه آمایش سرزمینی، راهبردی اصلاحی در نظام بودجهریزی است که تقسیم منابع را متکی بر شناسایی کلیت و یکپارچگی سرزمین، صورتبندی و عملیاتی میسازد. از اینرو، بودجه آمایش سرزمینی حداقل چهار ویژگی مهم دارد که به ترتیب عبارتند از: 1) «منعطف»؛ یعنی متناسب با تغییرات محیطی و پذیرایِ اصل تنوع زیستیِ طبیعی و اجتماعی و سازگار با ویژگیهای زیستی در فلات ایران. 2) دارای «وحدت» نه فقط در شاکله و شیوه ارائه سند بودجه، بلکه بهرهمند از وحدت ناشی از پیوستگیِ اجتماعی-زیستی و اقتصاد بومشناختی است. 3) «شفاف» در انعکاس روندِ تغییرات بافتِ مجتمعهای زیستی میباشد. 4) «مشارکتپایه» طراحی و اجرا میشود. با توجه به تصویب سند ملی آمایش سرزمین، پرسش اصلی مقاله عبارت است از اینکه: لایحه بودجه سال 1402 توانسته است کلنگری و مفصلبندیِ تغییرات تنوع زیستی(طبیعی و اجتماعی) و ساختار فضایی کشور را صورتبندیِ مالی-فنی نماید؟ تحلیل انتقادی و آمایشی متن لایحه بودجه سال 1402 و مقایسه آن با لایحه بودجه سال 1401 نشان میدهد لایحه بودجه سال 1402 نیارمند ترمیم از طریق پیریزی قانونی، مفهومی، عملیاتیِ و اتکاء بر علوم محیطی است. برای بهبود بودجهریزی 9 پیشنهاد ارائه شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بودجه آمایش سرزمینی؛ وحدت بودجه؛ عدالت اجتماعی؛ مرزهای سیاره ای؛ استعدادهای سرزمینی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |
||