| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,853 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,770 |
نقش واسطهای فرزندپروری مثبت در رابطه میان تابآوری والدین و کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 14، شماره 55، مهر 1403، صفحه 277-306 اصل مقاله (786.43 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2025.79370.2696 | ||
| نویسندگان | ||
| رضاعلی طرخان1؛ زهرا هاشمی* 2 | ||
| 1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای فرزندپروری مثبت در رابطه میان تابآوری والدین و کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که به دلیل مشکلات تحصیلی و یادگیری به هشت مرکز مشاوره در تهران مراجعه کردند و در ارزیابی دارای اختلال یادگیری تشخیص داده شدند؛ که از بین آنها تعداد 150 دانشآموز (70 دختر و 80 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای تابآوری والدین سوزوکی و همکاران (2015)، کیفیت زندگی کودکان پتری، میس و ولاسکمپ (2009) و فرزندپروری مثبت لگار و همکاران (2006) بود. نتایج نشان میدهد مدل پژوهش با دادههای جمعآوریشده برازش مطلوبی دارد. همچنین تابآوری والدین بر فرزندپروری مثبت و کیفیت زندگی کودکان اثر مستقیم دارد. اثر غیرمستقیم تابآوری والدین بر کیفیت زندگی کودکان باواسطه گری فرزندپروری مثبت نیز معنیدار بود. در کل متغیرهای پژوهش 56 درصد کیفیت زندگی کودکان را پیشبینی میکند. بدین ترتیب باید گفت که تابآوری والدین میتواند هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم و از طریق فرزندپروری مثبت بر کیفیت زندگی کودکان مؤثر باشد. نتایج این پژوهش پیامآور آن است که ادراک مثبت از فرزندپروری، والدین را قادر میسازد تا مشکلات مربوط به فرزندانشان را بهطور مثبت باز طراحی و تنظیم مجدد کنند. درواقع ادراک مثبت میتواند والدین را در ارائه فرزندپروری مثبت، مانند تشویق فرزندان، پذیرش محدودیتها و پرورش توانایی فرزندان خود حمایت کند. دستاندرکاران تعلیموتربیت جهت بالا بردن سطح کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری، میتوانند به آموزش و ارتقای تابآوری و فرزندپروری مثبت والدین آنها بپردازند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تابآوری والدین؛ فرزندپروری مثبت؛ کیفیت زندگی؛ اختلالات یادگیری | ||
| مراجع | ||
|
منابع
بهاری زاده، محمد، عبداللهی، مهدی، اهرنجانی، بهزاد و زایری، فرهاد. (1392). مقایسهی کیفیت زندگی در کودکان چاق و مبتلا بهاضافه وزن با کودکان در محدودهی وزن طبیعی پایه اول و دوم ابتدایی شهر شوشتر. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، 21(64)، 9-32. doi: 10.22054/qjpl.2019.21762.1513
غلامی، نادر.، شفیعآبادی، علی و محمدیپور، محمد. (1400). مقایسه اثربخشی «گروه درمانی شناختی-رفتاری» با «گروه درمانی وجودی» بر روابط مادر-فرزند مادران کودکان استثنائی. مدیریت ارتقای سلامت، 10(3 )، 136-149. doi: 10.22054/jti.2020.1024.1029
References
Aran, A., Shalev, R. S., Biran, G., & Gross-Tsur, V. (2007). Parenting style impacts on quality of life in children with cerebral palsy. The Journal of Pediatrics, 151(1). https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2007.02.011, 56–60, 60 e51.
Bekhet, A. K., Johnson, N. L., & Zauszniewski, J. A. (2012). Resilience in family members of persons with autism spectrum disorder: A review of the literature. Issues Mental Health Nurse, 33(10), 650–656. https://doi.org/10.3109/01612840.2012.671441.
Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development, 83–96. https://doi.org/10.2307/1129836.
Bornstein, M. H. (2012). Cultural approaches to parenting. Parenting, 12(2–3), 212–221. https://doi.org/10.1080/15295192.2012.683359.
Boyd, B. A. (2002). Examining the relationship between stress and lack of social support in mothers of children with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 17(4), 208–215. https://doi.org/10.1177/10883576020170040301.
Cappe, E., Wolff, M., Bobet, R., & Adrien, J. L. (2011). Quality of life: A key variable to consider in the evaluation of adjustment in parents of children with autism spectrum disorders and in the development of relevant support and assistance programmes. Quality of Life Research, 20(8), 1279–1294. https://doi.org/10.1007/ s11136-011-9861-3.
Chiarenza GA. Quantitative EEG in Childhood Attention Deficit Hyperactivity Disorder and Learning Disabilities. Clin EEG Neurosci. 2021;52(2):144–55.
Daulay, N. (2018). Parenting stress of mothers in children with Autism Spectrum Disorder: A review of the culture in Indonesia. KnE Social Sciences. https://doi.org/ 10.18502/kss.v3i5.2349, 453–473-453–473.
Dyches, T. T., Smith, T. B., Korth, B. B., Roper, S. O., & Mandleco, B. (2012). Positive parenting of children with developmental disabilities: A meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 33(6), 2213–2220. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.06.015.
Ekas, N. V., Lickenbrock, D. M., & Whitman, T. L. (2010). Optimism, social support, and well-being in mothers of children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(10), 1274–1284.https://doi.org/10.1007/s10803-010-0986-y. Y. Widyawati et al. Research in Developmental Disabilities 112 (2021) 103911
Ellis, B., & Nigg, J. (2009). Parenting practices and attention-deficit/hyperactivity disorder: New findings suggest partial specificity of effects. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 48(2), 146–154. https://doi.org/10.1097/CHI.0b013e31819176d0.
Felce, D., & Perry, J. (1995). Quality of life: Its definition and measurement. Research in Developmental Disabilities, 16(1), 51–74. https://doi.org/10.1016/0891-4222 (94)00028-8.
Farias AC, Cordeiro ML, Felden EPG, Bara TS, Benko CR, Coutinho D, et al. Attention–memory training yields behavioral and academic improvements in children diagnosed with attention-deficit hyperactivity disorder comorbid with a learning disorder. Neuropsychiatr Dis Treat. 2017;13:1761–9.
Filippello P, Buzzai C, Messina G, Mafodda AV, Sorrenti L. School Refusal in Students with Low Academic Performances and Specific Learning Disorder. The Role of Self-Esteem and Perceived Parental Psychological Control. Int J Disabil Dev Educ. 2020;67(6):592–607.
Garcia-Dia, M. J., DiNapoli, J. M., Garcia-Ona, L., Jakubowski, R., & O’Flaherty, D. (2013). Concept analysis: Resilience. Archives of Psychiatric Nursing, 27(6), 264–270. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2013.07.003.
Gavidia-Payne, S., Denny, B., Davis, K., Francis, A., & Jackson, M. (2015). Parental resilience: A neglected construct in resilience research. The Clinical Psychologist, 19 (3), 111–121. https://doi.org/10.1111/cp.12053.
Greenberg, J. S., Seltzer, M. M., Krauss, M. W., Chou, R. J., & Hong, J. (2004). The effect of quality of the relationship between mothers and adult children with schizophrenia, autism, or Down syndrome on maternal well-being: The mediating role of optimism. The American Journal of Orthopsychiatry, 74(1), 14–25. https://doi.org/10.1037/0002-9432.74.1.14.
Gupta, V. B. (2007). Comparison of parenting stress in different developmental disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 19(4), 417–425. https:// doi.org/10.1007/s10882-007-9060-x.
Guralnick, M. J. (2004). Family investments in response to the developmental challenges of young children with disabilities. Family investments in children’s potential: Resources and parenting behaviors that promote success (pp. 119–137).
Harper Browne, C. (2014). The strengthening families approach and protective factors framework: Branching out and reaching deeper. Washington, DC: Center for the Study of Social Policy.
Harrison, C., & Sofronoff, K. (2002). ADHD and parental psychological distress: Role of demographics, child behavioral characteristics, and parental cognitions. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 41(6), 703–711. https://doi.org/10.1097/00004583-200206000-00010.
Hastings, R. P., & Taunt, H. M. (2002). Positive perceptions in families of children with developmental disabilities. American Journal on Mental Retardation, 107(2), 116–127. https://doi.org/10.1352/0895-8017(2002)107<0116:PPIFOC>2.0.CO;2.
Hess, C. R., Papas, M. A., & Black, M. M. (2002). Resilience among African American adolescent mothers: Predictors of positive parenting in early infancy. Journal of Pediatric Psychology, 27(7), 619–629. https://doi.org/10.1093/jpepsy/27.7.619.
Hodge MA, Sutherland R, Jeng K, Bale G, Batta P, Cambridge A, et al. Agreement between telehealth and face-to-face assessment of intellectual ability in children with specific learning disorder. J Telemed Telecare. 2019;25(7):431–7.
Jaiswal, S.V., Subramanyam, A.A., Shah, H.R., Kamath, R.M. (2019). Psychopathology and coping mechanisms in parents of children with intellectual disability. Indian Journal of Psychiatry, 60(3), 312-317.
Månsson KNT, Frick A, Boraxbekk CJ, Marquand AF, Williams SCR, Carlbring P, et al. Predicting long-term outcome of Internet-delivered cognitive behavior therapy for social anxiety disorder using fMRI and support vector machine learning. Transl Psychiatry. 2015;5(3):e530.
Migerode, F., Maes, B., Buysse, A., & Brondeel, R. (2012). Quality of life in adolescents with a disability and their parents: The mediating role of social support and resilience. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 24(5), 487–503. https://doi.org/10.1007/s10882-012-9285-1.
Mukhtar, D. Y., Kumara, A., Hastjarjo, T. D., & Adiyanti, M. (2018). Beban pengasuhan yang dialami oleh orang tua yang memiliki anak dengan gangguan spektrum autis. Paper Presented at the Talenta Conference Series: Tropical Medicine (TM).
Murtisari, E. T. (2013). Some traditional javanese values in NSM: From God to social interaction. International Journal of Indonesian Studies, 1(1), 110–125. Olson, D. H., & Defrain, J. D. (2003). Marriages and families: Intimacy, strengths, and diversity. McGraw-Hill.
Openshaw, K. P. (2011). The relationship between family functioning, family resilience, and quality of life among vocational rehabilitation clients. Utah State University.
Orbuch, T. L., Parry, C., Chesler, M., Fritz, J., & Repetto, P. (2005). Parent-child relationships and quality of life: Resilience among childhood cancer survivors. Family Relations, 54(2), 171–183. https://doi.org/10.1111/j.0197-6664.2005.00014.x.
Venuti, P., Ozturk, Y., &, Riccadonna, S., (2014). Parenting dimensions in mothers and fathers of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(10), 1295–1306. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2014.07.001.
Pinquart, M. (2017). Associations of parenting dimensions and styles with externalizing problems of children and adolescents: An updated meta-analysis. Developmental Psychology, 53(5), 873. https://doi.org/10.1037/dev0000295. Y. Widyawati et al.Research in Developmental Disabilities 112 (2021) 10391
Plumb, J. C. (2011). The impact of social support and family resilience on parental stress in families with a child diagnosed with an autism spectrum disorder (Doctoral disertation), Retrieved from http://repository.upenn.edu/edissertations_sp2/14.
Sangawi, H., Adams, J., & Reissland, N. (2018). The impact of parenting styles on children developmental outcome: The role of academic self-concept as a mediator. International Journal of Psychology, 53(5), 379–387. https://doi.org/10.1002/ijop.12380.
Suzuki, K., Kobayashi, T., Moriyama, K., Kaga, M., Hiratani, M., Watanabe, K., & Inagaki, M. (2015). Development and evaluation of a parenting resilience elements questionnaire (PREQ) measuring resiliency in rearing children with developmental disorders. PloS One, 10(12), Article e0143946. https://doi.org/10.1371/ journal.pone.0143946.
Suzuki, K., Kobayashi, T., Moriyama, K., Kaga, M., & Inagaki, M. (2013). A framework for resilience research in parents of children with developmental disorders. Asian Journal of Human Services, 5(0), 104–111. https://doi.org/10.14391/ajhs.5.104.
Tamiya S. [Multilingualism and child psychiatry: on differential diagnoses of language disorder, specific learning disorder, and selective mutism]. Seishin Shinkeigaku Zasshi. 2014;116(11):907–20. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 663 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |
||