| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,667,051 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,977,832 |
مدل ساختاری سلبریزیته شدن و زندگی روزمره کاربران شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی کاربران تهرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام) | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 10، دوره 10، شماره 39، آبان 1403، صفحه 364-327 اصل مقاله (1.45 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.57971.1116 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم ولایتی1؛ منصور حقیقتیان* 2؛ سید علی هاشمیان فر3 | ||
| 1دانشجوی دکترای جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران | ||
| 2دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران | ||
| 3دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| صنعت فرهنگ جهانی جریانی در جهت تولید فرهنگ استاندارد و قالبی، از طریق ابزارهای مدرنی چون رسانهها برای کنترل و مهار افکار عمومی است. در میان رسانههای امروزی شبکههای اجتماعی مجازی، به عنوان زیست بوم جدید رسانهای طیفهای گسترده افراد را به عنوان کاربر با خود همراه کرده و باعث شکلگیری طبقات جدید اجتماعی نظیر اینفلوئنسرها، سلبریتیها و... در این فضا شده است که به بازتولید صنعت فرهنگ میپردازند. سیر رشد این گروه نوظهور در فضای مجازی و سیطره نفوذ آن در دنیای واقعی عامل اصلی پرداختن به این موضوع است. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیرات سلبریتیزه شدن بر ابعاد درونی و بیرونی زندگی روزمره کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان پر مخاطبترین شبکه اجتماعی کشور با 26 میلیون کاربر داخلی است. این مقاله از نوع کمی و با روش پیمایش است و جامعهآماری آن کلیه کاربران فعال شبکه اجتماعی اینستاگرام در بازه زمانی سال 1399 در شهر تهران است. نمونه آماری، با نرم افزار SPSS Sample Power در سطح خطای 05/0 درصد، 450 نفر برآورد و دادههای این مقاله از طریق پرسشنامه تحت وب (OneDrive) جمعآوری شده است. در تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Spss و Smart PLS استفاده شده است. نتایج کلی پژوهش رابطه بین سلبریته شدن و بعد بیرونی زندگی روزمره کاربران با 43% R2= درصد و بعد درونی زندگی روزمره کاربران با 49% R2= تایید میکند. نتابج حاکی از آن است که سلبریزیتهشدن بیشترین اثر را بر ابعاد درونی زندگی کاربران داشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| صنعت فرهنگ؛ اینستاگرام؛ سلبریتی؛ اینفلوئنسر؛ سلبریتیزه شدن | ||
| مراجع | ||
|
آبیدین، کریستال (1398)، «سلبریتیهای اینترنتی (فهم شهرت آنلاین)»، ترجمه: احسان شاه قاسمی، مجموعه مطالعات شهرت، انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی. اجتهادی مصطفی, کشافینیا وحید (1398)، «بررسی جامعهشناختی مخاطبان فرهنگ سلبریتی در اینستاگرام فارسی»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دوره 5 , شماره 20 ; از صص 113 - 148 . https://doi.org/10.22054/nms.2020.39301.673 آدورنو، تئودور/هورکهایمر (1380)، «ماکس، صنعت فرهنگ سازی، روشنگری بهمثابه فریب تودهای»، مرادفرهادپور، ارغنون، شماره 18. استریناتی، دومینیک (1380)، مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ثریا پاک نظر، تهران: انتشارات گام نو. اسلامی و موسوی (1396)، «گونهشناسی سلبریتیهای ایرانی نوظهور در رسانههای اجتماعی (با تأکید بر اینستاگرام)»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان. اکبرزاده جهرمی سیدجمال الدین، تقی آبادی مسعود (1398)، «ستارههای خرد ایرانی در قاب سلفی: مطالعه نشانه شناختی شهرت خرد در اینستاگرام»، فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات، دوره 20 , شماره46 46 صص 113 -155 . https://doi.org/10.22083/jccs.2019.120410.2376 بنت، اندی (1394)، فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران، نشر اختران. جمادی، سیاوش (1390)، «ماهیت صنعت فرهنگ و رسانههای فنی از دیدگاه اندیشه و نظریة انتقادی»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای دررسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال اول، شمارة اول، بهار و تابستان 1390، صص 99 ـ 121. SID. https://sid.ir/paper/222398/fa خیامی، عبدالکریم و همکاران (1398)، بازکاوی فرهنگ سلبریتیگری و تعامل رسانه ملی با چهرهها، رسانههای دیداری و شنیداری، دوره 13 تابستان، شماره 30، صص 8-32. https://www.doi.org/10.22085/javm.2019.169560.1241 دوله، معصومه و اسماعیلی، رضا (1395)، «بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در کیفیت زندگی»، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 10، شماره 35 - شماره پیاپی 35، صص 97-120. شاوردی و همکاران (1396)، «بررسی تفاوت شهرت حقیقی و مجازی و نقش رسانهها در میزان شناخته شدگی افراد»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دوره 3، شماره 10، صص 141-113. https://doi.org/10.22054/cs.2017.19787.180 فریس، کری (1398)، ترجمه: فردین علیخواه، پایگاه اینترنتی انسانشناسی و فرهنگ، «جامعهشناسی سلبریتی»، بازیابی شده در http://anthropology.ir/article/30729 کوثری مسعود، سرفراز حسین (1394)، «مواجهه سیاستگذاری فرهنگی با «صنعت فرهنگ» و گذار از آن»، فصلنامه راهبرد فرهنگ، دوره 8 , شماره 30 ; از صفحه 91 تا صفحه 112. کشمور، آلیس (1395)، فرهنگ شهرت، ترجمة احسان شاهقاسمی، تهران: نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. کهرازه، یاسر و همکاران (1397)، «دیپلماسی سلبریتی و جذابیت سادهسازی سیاست بین الملل در ادارک عامه»، فصلنامه تحقیقات سیاسی و بینالملل، شماره 37. مولایی، محمد مهدی (1395)، «گردش فرهنگ سلبریتی در رسانههایاجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتیهای ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام»، فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه، سال پنجم، شماره بیست و یکم. https://doi.org/20.1001.1.38552322.1395.5.21.3.3 هاشمی منقرد آزاده، ربیعی علی (1396)، «مطالعه موردی شیوه نمایش خود در کاربران صفحه اجتماعی اینستاگرام»، مجله علوم اجتماعی (دانشگاه علامه)، شماره 78 از صفحه 157 تا صفحه 194 . https://doi.org/10.22054/qjss.2017.12011.1293
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |
||