منابع
تقی زاده، سعیده، حاجی، جمال و محمدی مهر، مژگان. (1399). مطالعه تطبیقی چالشها و فرصتهای آموزش عالی در دوران پاندمی کرونا در ایران و جهان.
فصلنامه پرستار و پزشک در رزم. (8)، تابستان، ص.ص 57-47.
http://dx.doi.org/10.29252/npwjm.8.27.47
حامدی نسب، صادق. (1393). آسیبهای شبکههای اجتماعی مجازی و راهکارهای پیشگیری از آن. همایش ملی مهندسی رایانه و مدیریت فناوری اطلاعات، اصفهان.
خوش اخلاق، حسن و اسلامی، منصوره. (1401). ارائه مدل تقویت انگیزش تحصیلی دانش آموزان مقاطع ابتدایی با تأکید بر فناوریهای آموزشی (رویکرد مدلسازی تفسیری). نشریه علمی فناوری آموزش، (4)16، ص.ص 694-681. https://doi.org/10.22061/tej.2022.8161.2626
حیدری، آرمان.، سلیمی، قاسم. و مهرورز، محبوبه. (1402). تأثیر شبکههای اجتماعی آنلاین و سرمایه اجتماعی آنلاین بر ساخت هویت حرفهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی جدید. محیطهای یادگیری تعاملی، 31 (1)، ص.ص 214-231.
دیناری، سمیه و اندیشمند، ویدا. (1400). بررسی تلفیق برنامه درسی آموزش عالی با فناوری اطلاعات با رویکرد آموزش مجازی. پیشرفتهای نوین در مدیریت آموزشی. 1 (3)، ص.ص 116-101. https://ensani.ir/fa/article/457733
ذکیانی، غلامرضا؛ عابدی، رها؛ زارعی زوارکی، اسماعیل. (1395). مجموعه مقالات همایش ملی شبکههای اجتماعی مجازی بستری برای آموزش و یادگیری. انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی. https://civilica.com/l/85647
رستمی نژاد، محمدعلی. (1394). تحلیل کیفی نقاشیهای دانشجویان از شبکههای اجتماعی: حواس پرتکن، آرامشبخش و جداییانداز. مجموعه مقالات همایش ملی شبکههای اجتماعی مجازی بستری برای آموزش و یادگیری. گردآوری غلامرضا ذکیانی و همکاران. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی
رجبی، مهدی؛ قاسم تبار، سیدعبدالله و مهدوی نسب، یوسف. (1401). رابطه بین میزان سواد دیجیتال معلمان و دیدگاه آنان نسبت به میزان کاربردپذیری شبکه آموزشی دانش آموز (شاد). نشریه علمی فناوری آموزش، (4)16، ص.ص 706-695. https://doi.org/10.22061/tej.2022.8462.2673
رحیمی، محمدرضا؛ پورجمشیدی، مریم و مؤمنی راد، اکبر. (1401). تأثیر اجتماع یادگیری معلمان بر بهبود تلفیق فناوری آنها در کلاس درس. نشریه علمی فناوری آموزش، (4)16، ص.ص 680-661. https://doi.org/10.22061/tej.2022.8345.2653
رضایی، علی محمد. (1399). ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دوران کرونا: چالشها و راهکارها، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال 16، شماره 56، بهار 99، ص.ص 214-179. https://doi.org/10.22054/jep.2020.52660.3012
رمضانی، یوسف؛ رجبزاده، محسن و رئوف سلامتی، مهناز. (1401). عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، (8)32، ص.ص 96-71. https://civilica.com/doc/1709397
روحی، مهدیه؛ محمودی، فیروز و تقی پور، کیومرث. (1401). نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای شیوع ویروس کووید-19 در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز. نشریه علمی فناوری آموزش، (4)16، ص.ص 722-707. https://doi.org/10.22061/tej.2022.8548.2685
زارعی، محسن، زارعی زوارکی، اسماعیل، علی آبادی، خدیجه، & دلاور، علی. (1398). طراحی و اعتباریابی الگوی شبکه اجتماعی مجازی مدارس ایران. فناوری آموزش، 13(2), ص.ص 471-483. https://doi.org/10.22061/jte.2018.3599.1904
زارع صفت، صادق، دهقانی، مرضیه، حکیم زاده، رضوان، کرمی، مرتضی و صالحی، کیوان. (1397). برنامههای درسی مغفول توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاههای ایران. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 9(17)، ص.ص 216-183.
سراجی، فرهاد؛ مالمیر، رضا و عباسی کسانی، حامد. (1399). مطالعه انگیزهها و نحوه استفاده معلمان از شبکههای اجتماعی. نشریه علمی فناوری آموزش.15(2)، ص.ص. 275 -261. https://doi.org/10.22061/tej.2020.6566.2414
صادقی نسب، ایرج، حریری، نجلا، نوبهار، منیر و باب الحوائجی، فهیمه. (1400). تبیین تجارب دانش آموزان ازنقش شبکههای اجتماعی مجازی در آموزش و یادگیری آنها. توسعهی آموزش جندی شاپور، 12(ویژه نامه)، ص.ص 216-231. https://doi.org/10.22118/edc.2020.220440.1273
صائمی، حسن، فتحی واجارگاه، کوروش، عطاران، محمد و فروغی ابری، احمد علی (1393). طراحی الگوی برنامهریزی درسی مبتنی بر شبکه اجتماعی برای آموزش و بهسازی اساتید. راهبرد آموزش در علوم پزشکی، 7(3)، ص.ص 198-191. http://edcbmj.ir/article-1-512-fa.html
طوفانی نژاد، احسان، زارعی زوارکی، اسماعیل، شریفی درآمدی، پرویز، داوسن، شین، نیلی احمدآبادی و دلاور، علی. (1397). طراحی الگوی آموزشی محیط یادگیری غنیشده با شبکههای اجتماعی مجازی و تأثیر آن بر میزان یادگیری و مهارت اجتماعی دانش آموزان با آسیب شنوایی در درس علوم. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی،8(29)، ص.ص 34-1. https://doi.org/10.22054/jpe.2018.28895.1705
عباس پور، عباس، رحیمیان، حمید، پورکریمی، جواد و تقوی قره بلاغ، حسین. (1394). بررسی الگوی توسعه حرفهای دانشجویان دکتری علوم تربیتی بر اساس نظریه زمینهای. انجمن آموزش عالی ایران، 7(1)، ص.ص 117-92. http://ihej.ir/article-1-562-fa.html
عطاران، محمد. (1398). مبانی برنامه درسی فناورانه. دانشنامه ایرانی برنامه درسی. بازیابی در تاریخ 17/10/1398 از آدرس www.daneshnamehicsa.ir
علی اکبری، نگین و نصیری زرندی، زینب. (1398). تأثیر فضای مجازی بر آسیبهای اجتماعی. نشریه پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2(16)، ص.ص 72-63.
علی آبادی، خدیجه و رجبیان ده زیره، مریم. (1397). نقش سواد دیجیتالی بر نهادینه سازی فناوری اطلاعات ارتیاطات در آموزش الکترونیکی. دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، مشاوره، تعلیم و تربیت، مشهد، بازیابی در تاریخ 15/2/1402 از آدرس https://civilica.com/doc/843254
عنایتی، علی و سراجی، فرهاد. (1399). الگوی برنامهدرسی دانشگاههای مجازی علوم دینی، بر مبنای یادگیری مشارکتی: مطالعه دانشگاه مجازی قرآن و حدیث، جامعة المصطفی (ص) العالمیة و دانشگاه امام خمینی (ره). 15(34)، ص.ص 48-31. http://doi:edu.2020.5663.2102/10.30471
فطرت الیاس آباد، نسرین؛ پیری، موسی؛ طالبی، بهنام و یاری، جهانگیر. (1399). طراحی الگوی برنامه درسی برای آموزش دانشجویا ن پزشکی عمومی با متد ترکیبی (آموزش الکترونیکی و آموزش غیر الکترونیکی) مبتنی بر رویکرد اکر: یک مطالعه کیفی. 18 (6)، ص.ص. 509-496. https://www.sid.ir/paper/413588/fa
کریم نژادلالمی، زهراو کریم نژاد لالمی، فاطمه. (1400). روشهای تدریس کارآمد در آموزش مجازی. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، آبان 1400، سال چهارم، شماره 42. ص.ص 65-46. https://www.sid.ir/paper/900988/fa
فیروزی، فاطمه؛ طالب، زهرا و شاه محمدی، نیره. (1398). سنتزپژوهی مؤلفههای تأثیرگذار بر پذیرش رایانش ابری در آموزش عالیک ارائهیک الگو. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 10(2)، ص.ص 113-89. http://dio: ICTEDU-1909-2323 (R6)
محمدی، عباس، حقانی، محمود. (1396). نقش سیستمهای اطلاعات مدیریت (MIS) با استفاده از مهارتهای دانش رایانهای (ICDL) در افزایش اثربخشی آموزش و یادگیری کارکنان دانشگاههای پیام نور استان ایلام. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 10(2)، ص.ص 61-86. https://www.sid.ir/paper/218004/fa
موحدی، منیره؛ اسماعیلی فر، محمدصادق؛ غلامی پور، نادیا (1394). تأثیریادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکار آمدی دانش آموزان متوسطه دوم در درس ریاضی. فناوری آموزش و یادگیری،1(3)، ص.ص 22-7.
میرواحدی، سیدسعید؛ حسین پور، داود و سلطان محمدلو، احسان. (1398). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینی دانشجویان. نشریه علمی مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 8(29)، ص.ص 60-35. https://doi.org/10.22054/ims.2019.10375
ولیپور، زهرا؛ افضلی، علیا و تاجور، ژاله. (1400). بررسی نقش رسانهها بر فرآیند یاددهی- یادگیری پایدار. ماهنامه آفاق علوم انسانی، سال پنجم، شماره 56. ص.ص 132- 115.
References
Bedford,L. (2019).Using social media as a platform for a virtual professional learning community.Onlie Learning,23(3),pp. 120-136. Doi:10.24059/olj.v23i3.1538
Boholano, H. (2017). Smart social networking: 21st century teaching and learning skills. Research in Pedagogy, 7(1),PP 21-29
Curcher,M. (2015). The LMS versus Social Media: A Case Study Examining the use of Learning Technologies by Brazilian Teachers on a Finnish Teacher Education Program.In E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate,Government, Healthcare, and Higher Education, (pp. 318-324). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
https://www.learntechlib.org/primary/p/152028/. https://doi.org/10.1111/jan.14222 last visited june 14,2023
Forsman, H., Jansson, I., Leksell, J., Lepp, M., Sundin Andersson, C., Engström, M., & Nilsson, J. (2020). Clusters of competence: Relationship between self reported professional competence and achievement on a national examination among graduating nursing students. Journal of Advanced Nursing, 76(1),pp. 199-208
https://doi.org/10.1111/jan.14222 Accessed October 15, 2022
Ghafouri-Fard, M. (2020). The boom in e-learning in Iran: The potential that flourished with the Corona virus. Iranian Journal of Medical Education. 2020;20(4):pp.33-34(persion). http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5071-fa.html
Guba,E.G., & Lincoln,Y.S. (1982).Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry.ECTJ,30(4). PP.233-252.
Guerra - Baez, S. P. (2019). A panoramic review of soft skils training in university students.Psicologia Escolar e Educational. Vol.23,e 186464 Available from: http://www.scielo.br/pdf/pee/v23/en_ 2175-3539-pee-23-e186464.pdf.Accessed November 29,2020
Kong, Z. (2020). Exploration of Curriculum Reform of Digital Media Art Specialty Under Interdisciplinary Background. In 2019 3rd International Conference on Education, Economics and Management Research (ICEEMR 2019) (pp. 223-226). Atlantis Press. http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Manca, S., & Ranieri, M. (2016). Is Facebook still a suitable technology-enhanced learning environment? An updated critical review of the literature from 2012 to 2015.
Journal of Computer Assisted Learning, 32(6), pp. 503–528.
https://doi.org/10.1111/jcal.12154
Siranjeevi, MS., Pattanwala, H. Embracing the Change: SWOT Analysis of the Education Technology in online Learning.IJIRT.2020;6(12):P.P 776-780
Vella, J. (2016). The Little Blue Book of Dialogue Education: The Essentials.Unpublished Manuscript.
Wang, S. (2014).Collaboration factors and quality of learning experience on interactive mobile assisted social e-learning.
Turkish online journal of Educational Technology- TOJET, 13(2), PP. 24-34
Yen, C. J., Bozkurt, A., Tu, C. H., Sujo-Montes, L., Rodas, C., Harati, H., & Lockwood, A. B. (2019). A predictive study of students’ self-regulated learning skills and their roles in the social network interaction of online discussion board. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE), 11(1), 2. DOI: 10.18785/jetde.1101.02 Available at: https://aquila.usm.edu/jetde/vol11/iss1/2
Zhao, Yong. & Jim Watterston. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22: PP. 3–12. https://scholar.google.com/scholar/